Fakeor Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 (endret) Heihei! Har lyst til å skaffe meg mitt eget lite kamera nå, og vil gjerne prøve å kjøpe en med en brukbar filmfunksjon i HD. De jeg veit om som er brukbare er Panasonic's Lumix GH-1 og Canon 5D Mark II. 5D Mark II er litt for dyr for meg i grunn, eller jeg føler bare ikke å betale så mye for kameraet. Lumix'n koster nærmere 12-13 000 og er en mer rimelig pris. Er det andre kameraer som funker fint til filming som til fotografering som ikke er mye dyrere enn Lumix GH1? Må bare legge til at Lumix GH1 i rød er så fantastisk fin da. hehe. Takk for svar! Endret 24. august 2009 av Fakeor Lenke til kommentar
se# Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 (endret) Heihei! Har lyst til å skaffe meg mitt eget lite kamera nå, og vil gjerne prøve å kjøpe en med en brukbar filmfunksjon i HD. De jeg veit om som er brukbare er Panasonic's Lumix GH-1 og Canon 5D Mark II. 5D Mark II er litt for dyr for meg i grunn, eller jeg føler bare ikke å betale så mye for kameraet. Lumix'n koster nærmere 12-13 000 og er en mer rimelig pris. Er det andre kameraer som funker fint til filming som til fotografering som ikke er mye dyrere enn Lumix GH1? Må bare legge til at Lumix GH1 i rød er så fantastisk fin da. hehe. Takk for svar! GH-1 er i en særklasse blant systemkameraer i øyeblikket når det gjelder integrasjon av video. 5D Mk II gir kanskje bedre kvalitet på videoen, spesielt ved høy Iso, men GH1 gir jo rimelig bra autofokus mens man filmer. I tillegg har GH1 vridbar skjerm som også er veldig gunstig når du bruker kameraet til filming. Generelt kan man vel si at videofunksjonen til Canon, Nikon og Pentax bærer preg av å være første forsøk på ny funksjonalitet, mens GH1 har kommet mye lengere. Et alternativ som er billigere enn GH1 er Canon SX1 IS som på mange måter minner om GH1 (eller motsatt), men er laget med en mye mindre sensor. Du vil ikke få samme bildekvalitet eller samme videokvalitet, men du får full HD, stereo lyd (kun med innebygde mikrofoner) og autofokus som fungerer rimelig greit under filming. Prisen er jo mye lavere, men det spørs litt på dine kvalitetskrav om du vil bli fornøyd med en SX1 IS. Edit: Det går jo rykter om at både Canon, Sony og Panasonic vil lansere nye modeller i løpet av et par uker så det er kanskje verdt å se om det kommer noe nytt der. Endret 24. august 2009 av se# Lenke til kommentar
alkymist Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Olympus Ep-1 (Pen) sitat: Olympus E-P1 Pen video function Not only does the cutting-edge video function allow the application of Art Filters, but it also includes the ability to vary depth of field, angle of view, and autofocus during recording. And of course, this can be done with all lenses. It records up to an incredible 5 minutes of high-resolution HD (1280x720p) at 30fps in one single shot. The result? You’ll never miss a crucial moment - from the highlight of the party to that flashed smile on the catwalk. Movies can be recorded and played back in AVI format, at both standard 4:3 or wide screen 16:9 aspect ratios. To take the guesswork out of achieving sharp focus, shifting electronic image stabilisation (Digital IS) ensures perfect pictures every time. Convenient transfer and viewing on modern displays is no problem since the Olympus Pen E-P1 is HDMI compatible. And since some memories look particularly good framed on the wall, high-resolution still images can be shot at the touch of a button while recording movies. Om videofunksjonen er bedre enn GH-1 vet jeg ikke, men kameraet er virkelig lekkert! Lenke til kommentar
Fakeor Skrevet 24. august 2009 Forfatter Del Skrevet 24. august 2009 Nyttig informasjon, takk takk. GH-1 er jo fantastisk fin, og har siklet over den en stund etter at jeg så noen testshots på Vimeo. Jeg synes videokvaliteten er fantastisk til et så lite kamera å være. Har en Panasonic HMC151e på skolen som jeg har lånt hjem en del for å filme, og jeg må si jeg synes GH-1 slår den på alle kanter. Liten, lett, sexy, fotografering, og ja. Mye hendigere. Jeg får lønning og stipend på tilsammens 30 000 som jeg i grunn skulle spart til lappen så fort jeg fyller 18 om et år, men jeg sikler sånn etter det kameraet nå. Er filming og fotografering jeg vil holde på med videre i livet uansett, og vil gjerne starte så fort jeg kan. Er GH-1 å anbefale til en med mine ambisjoner? Eller burde jeg vente noen uker for å vente noen uker på rykter om billigere/bedre kameraer? Lenke til kommentar
se# Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Er GH-1 å anbefale til en med mine ambisjoner? Eller burde jeg vente noen uker for å vente noen uker på rykter om billigere/bedre kameraer? Hvis du ikke trenger full HD så er jo E-P1 også et alternativ, spørs på ditt ambisjonsnivå. Ryktene spår jo at Panasonic vil lansere en mer kompakt versjon som ligner mer på E-P1 enn GH1, men pris og eksakt spesifikasjoner er ikke kjent ennå. Mange venter også et speilrefleks fra Canon, men det blir neppe billigere enn GH1, og hvis ikke Canon forbedrer videofunkjsonen kraftig i forhold til tidligere modeller er nok GH-1 fortsatt å foretrekke. Lenke til kommentar
Fakeor Skrevet 24. august 2009 Forfatter Del Skrevet 24. august 2009 (endret) E-P1 så jo relativt fin ut den, funksjonsmessig that is. Kommer nok til å filme i 720p bare, så full HD er ikke et krav. E-P1 er ikke fin å se på i mine øyne though, sammenlignet med GH-1. Ser ut som et bedre kompaktkamera, men er vel folk som foretrekker størrelsen bedre. Jeg har på følelsen at GH-1 er kameraet jeg kommer til å skaffe meg innen en ukes tid eller mer. Så lenge ikke det kommer noen andre alternativer som får meg til å skifte mening. Takk for innlegg! EDIT: Noen som har noen anelse om det følger med et minnekort på GH-1, eller om jeg må kjøpe et i tillegg? Endret 24. august 2009 av Fakeor Lenke til kommentar
Fredrik Gløckner Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 EDIT: Noen som har noen anelse om det følger med et minnekort på GH-1, eller om jeg må kjøpe et i tillegg? Følger normalt ikke med. Men minnekort er en ganske liten kostnad i forhold til GH1-pakken med 14-140 ... Kjøp SD class 6, minst. Lenke til kommentar
Fakeor Skrevet 25. august 2009 Forfatter Del Skrevet 25. august 2009 Takk takk. Tenkte meg det. =] Og planlegger å kjøpe med denne: http://www.scandinavianphoto.no/product/it...spx?iid=9039377 Har et spørsmål til. Har planer om å skaffe en gorillapod i tillegg. Komplett sier at Joby's 800gr Gorillapod har en bæreevne på 1100gr. 1100 vil holde til kameraet og linsa, og mulig en ekstern mikrofon. Men vil det virkelig holde bra? Kameret og linsa kommer på 835gr alene. Kan jeg stole på at det klarer det uten problemer? Eller burde jeg gå for 3000gr gorillapod'n? Lenke til kommentar
se# Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 Jeg synes ikke Gorillapod er førstevalget når du legger så stor vekt på video. Ser de har en modell som anbefales for videokameraer også, og den har vieohode mens de enklere modellene mangler det og det vil være vanskelig å få til jevne bevegelser mans du filmer. Prøv å få lånt en før du handler og se hvordan det virker. Lenke til kommentar
Fakeor Skrevet 25. august 2009 Forfatter Del Skrevet 25. august 2009 (endret) I see. Har noen simple 1 500 kroners-stativer på skolen som jeg alltids kan låne når jeg enn trenger det. Drøyer Gorilla'n litt og ser hvis jeg vil trenge den etter hvert. Vil uansett ikke legge all vekta på video, men også fotografering, hvor gorilla'n muligens vil være mer brukbar til FEEETE vinkler! Takk skal dere ha. Endret 25. august 2009 av Fakeor Lenke til kommentar
Fakeor Skrevet 26. august 2009 Forfatter Del Skrevet 26. august 2009 (endret) beklager dobbelpost. Fikk høre av noen at det ikke var så lurt å bruke 14 000 på kameraet, at det var veldig overpriset. Han anbefalte heller Canon 500D med et bra objektiv. Hva er deres synspunkter? Er det lurere? Funker 500D bra til filming? EDIT: Etter grunding vurdering er det mulig jeg velger å gå for en 5D Mark II og en billiglinse(50mm f/1.8 II) til å begynne med. Vil det være verdt penga? Yaha.no(stole på?) selger kamerahuset til 20140,-, og linsa får jeg kjøpt for rundt 950. Så blir en totalpris på overkant av 21 000, noe som kan aksepteres hvis dere mener det er verdt prisen. Endret 26. august 2009 av Fakeor Lenke til kommentar
se# Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 (endret) beklager dobbelpost. Fikk høre av noen at det ikke var så lurt å bruke 14 000 på kameraet, at det var veldig overpriset. Han anbefalte heller Canon 500D med et bra objektiv. Hva er deres synspunkter? Er det lurere? Funker 500D bra til filming? EDIT: Etter grunding vurdering er det mulig jeg velger å gå for en 5D Mark II og en billiglinse(50mm f/1.8 II) til å begynne med. Vil det være verdt penga? Yaha.no(stole på?) selger kamerahuset til 20140,-, og linsa får jeg kjøpt for rundt 950. Så blir en totalpris på overkant av 21 000, noe som kan aksepteres hvis dere mener det er verdt prisen. Hvis penger er helt irrelevant kan du jo kjøpe hva som helst, men jeg oppfatter GH1 som en mye mer integrert løsning enn begge Canon modeller du nevner. Jeg vet ingenting om nivået du operer på, men som jeg nevnte i første innlegg kan du få et kamera med tilnærmet samme muligheter som GH1 i Canon SX1 IS. Hverken bildekvalitet eller videokvalitet er like bra som GH1. Når det gjelder video kan kanskje Canon 5D Mk II overgå GH1 i ren kvalitet, og det ligger jo noen imponerende videoer ute på nettet som er laget med 5D Mk II. Men det betyr ikke at det er en brukervnnelig løsning som det er enkelt å få bra resultat med. De som lager bra viedoer med 5D Mk II er gjerne folk med masse erfaring som kjører manuell fokus. Er det det nivået du jobber på og du er på jakt etter ekstrem kvalitet kan sikkert 5D Mk II gjøre nytten. Personlig, dvs til amatør/hobbybruk vil jeg mye heller ha GH1 eller til og med SX1 IS enn 5D mk II/500D/D5000 hvis video var en viktig del av det jeg skulle gjøre med kameraet. Endret 26. august 2009 av se# Lenke til kommentar
Fakeor Skrevet 26. august 2009 Forfatter Del Skrevet 26. august 2009 Jeg er ganske så bestemt at film er noe jeg vil holde på med i livet mitt, og er derfor ute etter et veldig solid og bra kamera som vil holde og ikke ha en grunn til å bli byttet ut etter flere år. Jeg kjøper for å utvikle ferdighetene mine så tidlig i livet som jeg kan, og sånn at jeg kan holde på med proffere saker enn amatørkameraer. Canon SX1 IS er vel ikke store greiene? 2000 kr uten mulighet for å skifte objektiv? Men er i grunn ganske positiv over valget av 5d mark II, så lenge lommeboka holder til leilighet og alt etter det. Lenke til kommentar
se# Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 (endret) Da høres det ut som du kan trenge noe mer enn SX1 IS. Sjekk denne linken: http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/gh1.shtml Og denne for siste Canon-rykter (spesielt det de sier om 7D): http://www.canonrumors.com/ Endret 26. august 2009 av se# Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Vurdering av Panasonic Lumix GH1. For sammenligningens skyld: En film laget med Canon EOS 5D II, Panasonic Lumix GH1 og Red One. Lenke til kommentar
Fakeor Skrevet 27. august 2009 Forfatter Del Skrevet 27. august 2009 Har hørt om 7D-ryktene. Føler bare ikke for å vente lenge på et kamera som er usikkert når kommer. Lumix GH-1 virker jo veldig fin på kvalitet, lys og kontraster i den filmen. Men det gjør 5d Mark II også. Litt vanskelig å bestemme ut fra det, men 5d mark II har jo andre sider som GH-1 ikke har. Blant annet fullformat og lettere tilgjengelige objektiver som blir billigere. Har en følelse over at GH-1 ikke er så overpriset som jeg ble fortalt, men trur 5D II er verdt penga minst like mye. Takk for all hjelp. Lenke til kommentar
Edvian Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 Litt mye fugl og fisk her... GH1 er laget for å kjøre autofokus og eksponering kontinuerlig (14-140 objektivet gjør jobben her, derfor er det dyrt: blenderen er trinnløs, og fokus/blender-motorene er helt stille). En 5DII med et "vanlig" DSLR objektiv vil "hoppe" mellom hele blendertrinn, og fokus må kjøres manuelt. For alle kamera med utskiftbar optikk må zoom og manuell fokus betjenes med venstre hånd på objektivet, noe som er vanskelig uten at kamera står på stativ. Et dedikert videokamera har motorzoom, noe som gjør det mulig å zoome med jevn hastighet. Et videokamera er derfor mye bedre egnet hvis man skal filme litt actionpreget, dvs. gå litt og følge et objekt som rører seg (noe som medføre endret fokus, endrede lysforhold, og ofte behov for å endre utsnitt). Har inntrykk av at de 5D filmene som ligger ute er masse sekvenser som er klippet sammen, der hver sekvens er nokså stillestående/samme avstand/samme lys (masse planlegging, masse jobbing med kamera, og tålmodige skuespillere). Min egen bakgrunn: Jeg har brukt Canon S2 superzoom i noen år (forgjenger til SX1), og kjørt mix mellom stillbilder og video. Kjøpte et videokamera Canon HF100 før jul, og det har en masse muligheter som man ikke finner i noe "hybrid" kamera. Et videokamera holdes også på en helt annen måte (selv om jeg liker å holde superzoomen i magehøyde ofte). Tar ofte opp konserter med akustiske instrumenter, og tar da video og stillbilder samtidig. Fete speilreflekser bråker som maskingevær, så jeg har kikket på GH1 som et mulig kamera som er forholdsvis stille/beskjedent, brukbar høy ISO, og har god video de gangene jeg ikke gidder å ta med eget videokamera. Såvidt jeg forstår er GH1 blitt kjeledeggen til videoproffene... PS. E-P1 har nok brukbar videokvalitet, men den har ubrukelig autofokus under opptak. Hvis autofokus er aktiv (eller startes med knapptrykk) vil objektivet kjøre gjennom hele fokusområdet, for deretter å finjustere seg inn. Det hele tar et sekund eller så. Olympus' egne objektiv er nokså bråkete (går inn på lyden), og selv med 14-140 objektivet kjøres 100% søk ved hver minste justering av fokus (riktignok raskere og lydløst). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå