Gå til innhold

Apple: - Har ikke avvist Google Voice

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ja, det er jo ikke å avvise det når man lar være å godkjenne det. Bra argumentasjon fra Apple der ja.

Eh, ja? Det stemmer ikke mener du?

Om det er som Apple sier så høres det fornuftig ut synes jeg. Om en app gjør om på core funksjonaliteten så må de kunne reagere på det.

Det er vel ikke utenkelig at det er dialog mellom Google og Apple for å finne en løsning på dette?

Lenke til kommentar

Artikkelen har litt feil utgangspunkt. Amerikanske myndigheter etterforsker ikke Apples "nekt" av Google Voice i selskapets App Store som en egen sak. Amerikanske myndigheter, ved FCC, etterforsker først og fremst teleoperatørene og konkurransesituasjonen dem imellom, og har i den anledning sendt brev til bl.a Apple og Google, der de ber om opplysninger som kan kaste lys over situasjonen.

Eller for å sitere FCC i deres brev til Apple og Google: "In light of pending FCC proceedings regarding wireless open access (RM-11361) and handset exclusivity (RM-11497), we are interested in a more complete understanding of this situation."

RM-11361 er en sak reist av Skype mot mobiloperatørene: http://www.crunchgear.com/2007/02/22/skype...-cell-networks/

I den forbindelse kan det nevnes at Apple faktisk har godkjent Skype for iPhone til bruk over WiFi, og applikasjonen ligger gratis tilgjengelig på App Store:

http://www.skype.com/intl/en/download/skype/iphone/

Det er dermed beviselig ikke noe prinsipp om å nekte VoIP-apps i App Store, det dreier seg åpenbart om implementeringen til Google.

RM-11497 angår eksklusivitetsavtaler, der kun én operatør får selge en bestemt telefonmodell. Slike avtaler er relativt vanlig i USA, og gjelder mange operatører og telefonprodusenter - også HTC/Google.

Mener skribenten at amerikanske myndigheter etterforsker Google også, siden Google fikk et lignende brev som det Apple fikk, med forespørsel om en del konkrete informasjoner?

Forøvrig så kan det vel ikke være _så_ vanskelig for selv mindre intelligente mennesker å skjønne at når man fortsatt vurderer en applikasjon, og har en dialog med utvikleren om hvordan ting bør gjøres, så er den hverken avvist eller godkjent....

Endret av Newton
Lenke til kommentar
-Vil du gifte deg med meg?

--Nei.

-Hun avviste meg ikke, hun har bare ikke godkjent meg enda.

Dummeste jeg har hørt!

Han: Vil du gifte deg med meg?

Hun: (taushet)

Hun har ikke avvist han, hun har bare ikke svart enda...

Apple sier det som det er og de bør kunne velge selv hvilke aktører de vil ha inn på sitt system. Hvis Google forandrer på grunnleggende funksjonalitet (selv om det kanskje er til det bedre) i telefonen, skjønner jeg godt at Apple vil være litt vanskelige å overtale. Jeg er enig med Apple i denne saken.

Lenke til kommentar

Når vi diskuterer App Store godkjenning er det aktuelt å dra inn Spotify også.

Nå har Spotify ligget til vurdering hos Apple i 3 uker..? Den endrer vel ikke på core functionality. Hva er det som tar så lang tid å vurdere? At iTunes ikke kan konkurere? Å presse Spotify til å betale Apple hvis de skal få adgang til å selge til iPhone? At Apple skal lage sin egen tjeneste som kan konkurere før de lar Spotify slippe igjennom?

Jeg skjønner ikke at iPhone-eiere gidder dette mer. Såvidt jeg skjønner vil Spotify lansere til begge platformer samtidig.

Gleder meg til den dagen jeg slipper å vente lenge på at en app som er ferdig til min plattform (android) blir holdt tilbake fordi noen griske kapitalister i Cupertino skal beskyttes fra konkurranse.

Lenke til kommentar

@lassegs: Du kan spekulere så mye du gidder om Spotify, og komme med så mye usaklige antagelser du klarer, men hva hjelper vel det? Spotify for mobiltelefoner berører mange ting som er litt spesielle og som derfor sikkert tar tid, som opphavsrettigheter og belastning av datatrafikk på mobilnettet, og desktop-versjonene er tilgjengelig kun i 6 land bl.a pga. dette. Er f.eks ikke tilgjengelig i USA.

Du skjønner ikke at iPhone-eiere gidder hvada? Om en App tar 2 uker eller 4 uker å godkjenne så driter vel de fleste i det. Vi har fortsatt ca 65.000 apps å kose oss med i mellomtiden :p

Du kan forresten merke deg at din egen plattform også er utviklet av griske kapitalister, og at de også vet å beskytte seg mot konkurrenter når det trengs. Bl.a så sensurerte Google deler av sitt svar til FCC fra offentligheten, pga. "forretningshemmeligheter" ;)

Lenke til kommentar

jeg undres på hva apple regner som "endrer på grunnleggende funksjonalitet".

er det slik at apple var bekymret for at folk kunne misforstå google voice programmet for telefonens interne ringesystem, siden programmet kunne leste addresseboken og ringe opp disse nummerene?

for det skal da ikke være mulig for tredjepartsprogrammer å ta over basisfunksjoner i iphone?

Lenke til kommentar
jeg undres på hva apple regner som "endrer på grunnleggende funksjonalitet".

Tja, dersom f.eks telefonikonet i nederste linje på hovedskjermbildet plutselig kobler meg til Google Voice og ikke til den vanlige telefonapplikasjonen som Apple har lagt inn så er nok det endring av grunnleggende funksjonalitet

er det slik at apple var bekymret for at folk kunne misforstå google voice programmet for telefonens interne ringesystem, siden programmet kunne leste addresseboken og ringe opp disse nummerene?

Apples bekymring gikk vel mer på at Google Voice sender hele innholdet i adresseboken din til Googles servere og en manglende garanti fra Google om at denne informasjonen ikke vil bli misbrukt...

for det skal da ikke være mulig for tredjepartsprogrammer å ta over basisfunksjoner i iphone?

Teknisk sett så er sikkert det meste mulig, men da må man nok bruke diverse "tjuvtriks" og gå utenom offisielle API-er

Lenke til kommentar
Når vi diskuterer App Store godkjenning er det aktuelt å dra inn Spotify også.

Nå har Spotify ligget til vurdering hos Apple i 3 uker..? Den endrer vel ikke på core functionality. Hva er det som tar så lang tid å vurdere? At iTunes ikke kan konkurere? Å presse Spotify til å betale Apple hvis de skal få adgang til å selge til iPhone? At Apple skal lage sin egen tjeneste som kan konkurere før de lar Spotify slippe igjennom?

Jeg skjønner ikke at iPhone-eiere gidder dette mer. Såvidt jeg skjønner vil Spotify lansere til begge platformer samtidig.

Gleder meg til den dagen jeg slipper å vente lenge på at en app som er ferdig til min plattform (android) blir holdt tilbake fordi noen griske kapitalister i Cupertino skal beskyttes fra konkurranse.

Daniel Ek, grunnlegger av Spotify, på Twitter nå i kveld: "Yes, I can confirm that Apple has approved the app. We're happy but have had a great dialogue with Apple all the way. They've been great!"

Dermed kan du nok spise i deg en god del av formuleringene dine...

Endret av Newton
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...