Reapet Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 (endret) ... Endret 27. august 2009 av Reapet Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Foreldre/verger skal forvalte barns eiendeler på deres vegne, forutsetningsvis til barnets beste, jf vergemålsloven § 38. Den mindreårige har selv rett til å rå over midler han har tjent selv eller som han har fått til egen disposisjon, lovens § 33. Vergen har dog rett til å frata den mindreårige denne rådigheten hvis hensynet til hans tarv krever det. Tarv er et gammeldags ord, men kan oversettes løst med oppdragelse, oppførsel, osv. Bestemmelsen kan uttrykkes slik at hvis det er til ditt eget beste kan vergen inndra dine eiendeler. I dette tilfellet er hensynet begrunnet i "straff". Dette har ikke noe å si. Vergemål over mindreårig skal i utgangspunktet utøves i fellesskap. Det vil si at moren og faren din må være enige for å gjøre dette. Men ikke tro at det er så lett som å få moren din til å være uenig med faren din: Hvis de ikke er enige skal overformynderiet ta avgjørelsen. Ellers har faren din alltids mulighet for å anmelde deg. Da vil du jo ikke få noen nytte av mopeden på en stund. For min del mener jeg at hvis man balanserer de to straffalternativene mot hverandre -- fem lapper i bot og to års utsettelse mot drøye ni måneder uten moped -- er det siste klart å foretrekke. Sikkert litt surt for den som tror han hadde griseflaks og slapp unna velfortjent straff, men slik er livet. Lenke til kommentar
Reapet Skrevet 24. august 2009 Forfatter Del Skrevet 24. august 2009 ja, men salgskontrakten er mitt navn! å han og mamma skrev under begge 2 på at jeg kan eie kjøretøy! den er registrert i mitt navn! å når jeg har lappen, hvordan kan sinne hannes bare ødellegge!!!! er det ingen regler som hjelper meg? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Jeg mistenker at du skriver mens du er sint og frustrert, og det hjelper deg ikke. Ta deg en ti minutters spasertur, tenk rolige tanker, og så snakker du med faren din. Å begynne å anklage faren din og be om lover og regler du kan slå i bordet med hjelper sjelden, fordi slik loven er har din mor og din far faktisk både lov til og rett til å forvalte dine midler. Når du bryter loven, og han ikke vil anmelde deg men samtidig ikke vil at du skal slippe unna med det kommer man frem til slike løsninger. Hadde du argumentert like hissig hvis du hadde blitt tatt av politiet og dømt? Hadde du da kommet hit og bedt om lover du kunne slått i bordet med for å få lov til å kjøre allikevel? Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 (endret) Du er glad i å bruke utropstegn! Så da gjør jeg det samme! Er det ok! Du er ikke myndig! Ennå! Foreldrene dine bestemmer! ... ennå! Vis at de kan stole på deg! Kanskje det går bedre! Edit: Synes nesten du fortjener den utsettelsen. Du visste nok før du gjorde det at det var ulovlig. Og moped kan man ikke kjøre før man er 16, eller hva? Endret 25. august 2009 av magnusalex Lenke til kommentar
knuttis Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Hvis du er hos fardin noen gang, så kan du jo bare si at du skal ut å kjøre en tur. Så bare kjører du hjem til morra di! Lenke til kommentar
-Léon- Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 (endret) Hvis du er hos fardin noen gang, så kan du jo bare si at du skal ut å kjøre en tur.Så bare kjører du hjem til morra di! Det hadde kanskje funket om moren ikke bodde så langt unna, men siden han skriver at faren bor i sør og moren i nord så vil jeg tippe det er en betraktelig lang avstand for at han skal kjøre mopeden til moren. OT: Så tror jeg du må bare godta hva faren din har sagt, ta straffen og lære av feilen du gjorde. Du var jo utrolig heldig som slapp så billig unna. Du kan jo kanskje prøve å forhandle fram en løsning, at du hjelper til ekstra hjemme eller noe slikt. Endret 25. august 2009 av Zeüs Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 Det er ikke sinnet hans som ødelegger. Det er du selv som ødela gjennom å kjøre ulovlig. Du har jo akkurat vist at du ikke er moden nok til å ferdes i trafikken. Så både for din og andres sikkerhet er det best at du venter ennå en stund. Lenke til kommentar
norpheus Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 Okey, du har kjørt moped uten lappen, med en bakpå, i 60km/h i 30-sone. Også klager du på at faren din ikke lar deg få mopeden på 9 mnd? Det er tydelig at du ikke skjønner alvoret i det du har gjort, og at du ikke er moden nok til å ferdes i trafikken. Slutt å syt! Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 Får litt vondt i hodet av å lese TS poster, men here goes: Saken er følgende: Du kjørte for fort i 30 sonen Du kjørte fortere enn det mopeden lovlig kan gå Du hadde passasjer Du stakk av fra politiet Du klager over at faren din ikke vil la deg kjøre mopeden? Du skal prise deg lykkelig over at politiet ikke gav deg kraftig forelegg! Den akkumulerte summen av overlegg kunne blitt langt høyere enn 5000 kroner. De kunne også gitt deg sperrefrist på lengre tid enn noen få mnd... Du bør prise deg lykkelig over at faren din er glad nok i deg til at han inser at du ikke er moden nok til å ferdes i trafikken foreløpig. Kjøringen din på denne turen viser det. Du skriver ikke noe om dere hadde hjelm eller ikke, men jeg antar at det ikke er tilfellet... Det at du står som eier av mopenden hjelper deg ikke i dette tilfellet. Foreldrene dine har i oppgave å passe på deg, og det er nettopp det din far gjør i dette tilfellet. Vær glad og fornøyd med at du får sykkelen allerede til sommeren, du! Og om du angriper dette riktig med din far, som en angrende synder, får du kanskje sykkelen allerede til våren! Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 (endret) Det er velfortjent at du ikke får den i år. Men å vente til neste sommer er litt drøyt. Da går du glipp av hele våren. Hvis du tar deg en lang spasertur og tenker over hva du kunne ha gjort annerledes, og tar en skikkelig samtale med fatter'n, blir jeg ikke forundret om du får den i mai i stedet for juli. Dette forutsetter at du innser hva du har gjort, og at du klarer å overbevise faren din om at du er moden om et år. Hvis jeg var faren din, hadde jeg ikke gitt den tilbake før jeg visste at jeg kunne stole på deg. Om dette inntreffer neste vår, sommer, eller når du er 18, og jeg ikke kan beholde den lengre, er avhengig av hvordan du tar straffen din. Poenget med straffen er at du skal lære, og han kan uansett nekte deg å ferdes i trafikken til du er 18, hvis han ikke tror du har lært. *Grøss, jeg høres ut som noens mor! Når sluttet jeg å være rebell?* Endret 25. august 2009 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå