Gå til innhold

Frekvensomformer - Hvor får man tak i en enkel og billig (gjerne brukt)?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har ei sentrifugalpumpe, magnetdrevet. Dette er egentlig ei amerikansk pumpe som originalt kjører på 3400 O/min (60Hz). 220V utgaven kjører på 2850 O/min. Jeg ønsker å speede opp pumpa til original vha en frekvensomformer. Dette fordi pumpa er litt for slapp når den møter motstand. I følge databladet har den en løftehøyde på 2,7 meter ved 2850 O/min, mens den har 4,2 meter ved 3400 O/min. Motoren trekker ca 110W, 1-fase.

 

Er det noen som vet hvor man får tak i en enkel og billig frekvensomformer? Har selv fått priser oppgitt fra 2 forskjellige forhandlere i norge på ca 1500,- + moms. Dette er desverre litt for mye. Slike omformere brukes jo i mye utstyr, så håper noen har tips på hvor jeg kan få en slik billigere.

 

MVH

Børge

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Hei! frekvensomformere er ikke det jeg er mest bevandret i,

men lurer på om de aller fleste frekvensomformere er godkjent for 400V, men trygt kan brukes på 230V

 

Takk for svar!

 

Har sjekket opp dette. Det går normalt ikke å kjøre en 400V versjon på 230V, desverre :no: Var noe om at komponenter dimensjonert for den ene spenningen ikke kunne brukes på den andre. Ser også når jeg sjekker datablad at disse småe frekvensomformerne leveres i flere typer med samme effekt, men beregnet på forskjellig spenning.

Lenke til kommentar
Er det noen som vet hvor man får tak i en enkel og billig frekvensomformer? Har selv fått priser oppgitt fra 2 forskjellige forhandlere i norge på ca 1500,- + moms. Dette er desverre litt for mye. Slike omformere brukes jo i mye utstyr, så håper noen har tips på hvor jeg kan få en slik billigere.

 

MVH

Børge

Vet du hvilket fabrikat disse omformerene er av? (evt. modell også?).

 

Når det gjelder en og tre faser på en motor, så har det seg ofte slik at det er en kondensator i en én-fas motor som "lager" den tredje fasen.

Hvis man kobler denne bort (hvis det lar seg gjøre) så kan man bruke motoren direkte på tre faser. Et hett tips er å sjekke motoren din for dette, da får du nok friere tøyler til å velge omformer.

Lenke til kommentar
Er det noen som vet hvor man får tak i en enkel og billig frekvensomformer? Har selv fått priser oppgitt fra 2 forskjellige forhandlere i norge på ca 1500,- + moms. Dette er desverre litt for mye. Slike omformere brukes jo i mye utstyr, så håper noen har tips på hvor jeg kan få en slik billigere.

 

MVH

Børge

Vet du hvilket fabrikat disse omformerene er av? (evt. modell også?).

 

Når det gjelder en og tre faser på en motor, så har det seg ofte slik at det er en kondensator i en én-fas motor som "lager" den tredje fasen.

Hvis man kobler denne bort (hvis det lar seg gjøre) så kan man bruke motoren direkte på tre faser. Et hett tips er å sjekke motoren din for dette, da får du nok friere tøyler til å velge omformer.

 

Hei.

 

Den ene var en Lenze SMD, samt en ABB omformer som jeg ikke finner i farta.

 

Når det gjelder motoren så antar jeg at det er en slik 3-fase asynkronmotor som kjører på 1-fase, men jeg har faktisk ikke sjekket dette. Hvilke andre typer kan det være som kjører fast turtall, og kan dette påvirke å bruke en frekvensomformer?

Lenke til kommentar
De fleste frekvensomformere leverer 3-fas ut. 1500,+ mva høres ikke så galt ut. Har selv drevet å tittet etter frekvensomformer og kom over følgende på ebay. Selgeren har flere forskjellige modeller som tar 1 fas inn, men alle leverer 3 fas-ut.

 

 

space

 

Takk for link.

 

Skal følge den auksjonen. 1,5KW er litt overkill. Trenger bare 10% (til en 10-ende del av prisen :dribble: )

Lenke til kommentar
  • 5 år senere...

 

De fleste frekvensomformere leverer 3-fas ut. 1500,+ mva høres ikke så galt ut. Har selv drevet å tittet etter frekvensomformer og kom over følgende på ebay. Selgeren har flere forskjellige modeller som tar 1 fas inn, men alle leverer 3 fas-ut.


space


Takk for link.

Skal følge den auksjonen. 1,5KW er litt overkill. Trenger bare 10% (til en 10-ende del av prisen dribble.gif )

 

Fant du en frekvensomformer til en fin pris madammim?

Er sånn halveis på jakt etter en, da jeg også har en pumpe på rundt samme effekt, og som er god for 220V og 60Hz for maks ytelse.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...