Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bremser som piper

kernelb

Anbefalte innlegg

Jeg har en gammel Subaru Outback der bremsene piper.

Sist den var inne på service så sa verkstedet at bremsene måtte smøres, antar dette er årsaken.

Er dette noe jeg kan gjøre selv? Eller er dette noe som er enkelt å fikse billig på et verksted?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sett bilen i garasjen, ta av hjulene, få tak i sprayen som jeg ikke husker hva heter ( XD ) kan sjekke når jeg kommer hjem(!) kan sende det på PM til deg.

Ta av bremseklossene og skivene, (sprayen sprayes på bremseskivene og tørkes av med litt papir(hovedsaklig for rens og smøring) men kan også anbefale at du kjøper nye bremseklosser og nye bremseskiver; da dette er FORBRUKSVARE(Med store bokstaver) Hvis det er over ett år siden du bytta så er det langt på vei inn i en prosess der det faktisk er farlig å kjøre med de bremsene. Bremseskiver skal byttes ofte men bremseklosser kan brukes lenger(hvis det ikke har skjedd noe, IE stein som ligger mellom klosser og skiver slik at det blir dype hakk og spor)

Uansett, veldig enkel operasjon, bare ta av det som er og rens/smør og pass på at du strammer skruene veldig godt. ( hvis du føler deg usikker på dette feltet er det garantert en nabo eller noen du kjenner som kan hjelpe deg:)

å gjøre dette hos en bilmekaniker er unødvendig og dyrt;)

Edit: Ikke la bilen stå på jekken når du gjør dette da det er veldig kjedelig om jekken sklir når du sitter under bilen( 1-2 tonn med metall er ikke å anbefale å få i hodet.) Sett bilen på bukker(ta en bukk på hver side) og for all del, ikke ha bilen på 4 bukker, ta en ende av bilen om gangen xD

Endret av iKent
Lenke til kommentar
Jeg har en gammel Subaru Outback der bremsene piper.

Sist den var inne på service så sa verkstedet at bremsene måtte smøres, antar dette er årsaken.

Er dette noe jeg kan gjøre selv? Eller er dette noe som er enkelt å fikse billig på et verksted?

Det kan hjelpe og smøre med kobberfett mellom klossene og kaliper, på endel biler kan man montere en demperplate som skal forhindre bremsepiping.

Du må jo plukke ut klossene så du bør jo ha litt peiling, dog tar det ikke lang tid så ett verksted tar neppe mer enn en time for jobben.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...