eent Skrevet 24. august 2009 Rapporter Del Skrevet 24. august 2009 Hei, jeg er overmåtelig intressert å lære meg japansk, og har også tenkt meg en tur til Japan neste sommer. Er det noen som vet om kurs for japansk eller skoler som har det som programområde i Møre & Romsdal? Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 24. august 2009 Rapporter Del Skrevet 24. august 2009 (endret) http://www.outland.no/search.cfm?q=japanese Denne bokserien Japanese in Mangaland 1,2,3 lærer deg ting helt fra bunnen av. Er ingen vits å pugge et par tre setninger fra en anime-serie. Da lærer du bare å være papegøye, og får ingen forståelse av hvorfor det uttales som det gjør. Bøkene er full av oppgaver du fyller inn svarene på, og lærer også endel skrifttyper som er ofte brukt. Problemet med å bare kunne enkelte setninger er at japanere fort tror du kan språket, og raller ivei for å svare deg, og du skjønner ikke et kvekk. Endret 24. august 2009 av Bytex Lenke til kommentar
eent Skrevet 24. august 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 24. august 2009 mm kay mange takk. alle svar blir svært satt pris på. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 24. august 2009 Rapporter Del Skrevet 24. august 2009 (endret) Hvis du holder deg til store byer, er det så mye turister der at folk snakker engelsk i butikker for det meste. Yngre japanere er flinkere med engelsk enn eldre som aldri har sett noe vits i å lære det. Men det er også mange unge japanere som ikke snakker et ord engelsk, så det er nok ikke et obligatorisk skolefag der. Du kommer veldig langt med kroppsspråk og et smil også. Endret 24. august 2009 av Bytex Lenke til kommentar
eent Skrevet 24. august 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 24. august 2009 jepp, det er det nok. Saken er at jeg gjerne skulle ha kunnet japansk ellers også, siden jeg er intressert i forskjellige språk, ser du. Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 26. november 2009 Rapporter Del Skrevet 26. november 2009 Om du er intressert i en språkkurs-pakke, med CD og booklet, er kanskje Teach Yourself et godt alternativ, de har holdt på med dette en stund. Teach Yoursels Japanese Conversation er en grei og enkel start. Ellers har de også Beginner's-serien, som tar ting fra bunnen av. På DS-en har du også et par muligheter som gir litt mer interaktivitet, som for mange sikkert er en bedre læremetode. Hovedsaklig er det vel kun My Japanese Coach som er ute som lærer deg japansk, finnes vel bare to språk-kurs-serier til DS-en etter hva jeg har fått med meg. En annen god start kan kanskje være earworms-serien fra Berlitz, tror du kan kjøpe vol 1 og 2 for ca. 350,- Denne blander inn kloser, setninger og gramatikk i musikk, og sier glosene og setningene flere ganger etter hverandre. Selv om det å blande inn ord og setninger med musikk muligens kan høres noe merkelig ut, ligger det kanskje noe i det å få en sang på hjernen. Tror nok en slik læremetode vil være veldig god for å huske teksten da man forbinder den med en bakgrunnsmelodi. Lenke til kommentar
Kadaju Skrevet 29. november 2009 Rapporter Del Skrevet 29. november 2009 Følte bare jeg måtte svare på det om japanere og engelsk. Engelsk er obligatorisk på skolene der så vidt jeg vet, men de starter ikke før på ungdomsskolen. Og da består den for det meste av pugging av ord, noe som gjør at dem ikke har den fjerneste anelse om hvordan setninger skal konstrueres. Det, koblet med at både gramatikk og uttale er veldig forskjellig gjør at de fleste japanere ikke tør ta sjansen på å snakke engelsk. Så man kan godt møte folk som forstår engelsk, men blir veldig forlegne når de ikke klarer å svare tilbake med en gang og man får dermed fort følelsen av at de ikke en gang forstår det du sier. Hvis du går i de verste turiststrøkene i Tokyo (Akihabara, Harajuku osv) så er det relativt stor sannsynlighet for at du kan treffe på noen som snakker engelsk i butikkene, men det er absolutt ikke en selvfølge. Litt off-topic, men det ble bragt opp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå