Trafikkstudenten Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Som tidligere nevnt skal jeg ha et prosjekt i Oslo, der jeg skal jobbe med en gruppe yrkessjåfører for å utvikle deres selvinnsikt, og endelig se om det gir utslag i kjøreatferd. Tidligere har jeg spurt om hva som ligger i begrepet god sjåfør. Jeg vet at kollektivtransport engasjerer, og lurer på hvilke forventninger vi har til bussjåfører, taxikusker og trikkeførere. Hva forventer du, som bilist/syklist/gående, av yrkessjåfører? Hva synes du om hvordan de oppfører seg? Forventer du noe annet av de enn av andre trafikanter? Alle sterke meninger er veldig bra! Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Jeg forventer at en yrkessjåfør skal ha over snittet evne til å skape god trafikkflyt. Jeg forventer også at de opptrer sikkert og aktsomt bak rattet. Generelt sett synes jeg at yrkessjåfører oppfører seg bra i trafikken. Jeg uttaler meg her med utgangspunkt i byen hvor jeg bor, Kristiansand. Noen av dem kjenner veinettet bedre enn andre, og holder kanskje derfor en noe høyere snitthastighet enn den gjennomsnittelige bilfører. Jeg har ingenting imot dette, så lenge føreren viser aktsomhet og bidrar til god flyt i trafikken. Det finnes selvsagt dem som kjører som idioter også, men jeg velger å la flertallet få min stemme. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 Problemet med mange yrkessjåførere, er at de lever et hektisk liv i trafikken. De skal rekke å komme fra A til B på en bestemt tid. Bare å komme 5 minutter for sent, kan ødelegge oppdraget, noe som også kan bety tapte penger. Og mange blir og sinte, når de ser andre trafikkanter ikke følger reglene. Det er jo og forståelig. Men det er viktig å holde roen. En dokumentar fra England tidligere tok opp temaet, hva som skjer med oss i trafikken. Der kom det frem at i fritiden, så går det fint å stå i kø i butikken, på apoteket og lignende. Men når man står i kø trafikken, så endres dette synes. Noe av grunnen er frihet som man krever, og ikke får. Det finnes selvsagt mange gode sjåfører. Men også mange av de gode sjåførene har hatt en dårlig dag. Så jeg forventer en sjåfør som er: - Samarbeidsvennlig. - Tar hensyn til andre i trafikken. - Følger trafikkreglene (Ikke 100%) - Gir tegn i god tid. - Bremser ned i god tid. - Holder avstand til billister foran. - Holder roen. - Og ikke gjør noe jeg ikke ville gjort Lenke til kommentar
Trafikkstudenten Skrevet 26. august 2009 Forfatter Del Skrevet 26. august 2009 Haha, nå skvatt jeg, trodde det var en fra klassen som svarte! Det er en Tor Erik der også. En spørreundersøkelse blant lastebilsjåfører viser at 87 % mener tidspress er hovedårsak til fartsvalget. Finnes idioter blant yrkessjåfører, som andre steder. 97 % mener andre trafikanter mangler forståelse for stopp- og bremsestrekning. Det skal jeg huske på neste gang en trailer tailer meg på RV3. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 En spørreundersøkelse blant lastebilsjåfører viser at 87 % mener tidspress er hovedårsak til fartsvalget. Det tror jeg er et viktig poeng. De gangene jeg selv har sittet bak rattet som yrkessjåfør har jeg ofte hatt tidspress på meg. Jeg har ikke kjørt grisete pga det, men farten har fort økt med 10 km/t dersom jeg har kjent veistrekningen godt. Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 (endret) Jeg lurer på hvor mange av dem som tror/synes/mener at de "vet" hvordan alle andre burde oppføre seg i trafikken som selv oppfører seg så forpult eksemplarisk. Hvorfor i svarte skal yrkessjåfører oppføre seg bedre enn dem rundt seg? EDIT: For ordens skyld... Dette er ikke en beskyldning mot dere som har bidratt i diskusjonen, det er mer å regne som en generell betraktning av folks uttalelser om/holdninger til medtrafikanter. Jeg tror de fleste har en del tonn med svin og urent mel som bør feies vekk fra egen dør og tilbake i henholdsvis skogen og posen før man kaster stein ut av glasshuset man gjerne sitter i. På ein måda! Tog du 'an? Endret 26. august 2009 av Jurist Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Jeg lurer på hvor mange av dem som tror/synes/mener at de "vet" hvordan alle andre burde oppføre seg i trafikken som selv oppfører seg så forpult eksemplarisk. Hvorfor i svarte skal yrkessjåfører oppføre seg bedre enn dem rundt seg? EDIT: For ordens skyld... Dette er ikke en beskyldning mot dere som har bidratt i diskusjonen, det er mer å regne som en generell betraktning av folks uttalelser om/holdninger til medtrafikanter. Jeg tror de fleste har en del tonn med svin og urent mel som bør feies vekk fra egen dør og tilbake i henholdsvis skogen og posen før man kaster stein ut av glasshuset man gjerne sitter i. På ein måda! Tog du 'an? En av grunnene for at yrkesjåførere skal oppføre seg seg bedre enn mange billister, er og at de kjører ofte større kjøretøy, noe som gjør at de får et større ansvar. Og at andre ikke følger reglene er ingen unnskyldning for at de ikke trenger å følge dem. Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Jeg lurer på hvor mange av dem som tror/synes/mener at de "vet" hvordan alle andre burde oppføre seg i trafikken som selv oppfører seg så forpult eksemplarisk. Hvorfor i svarte skal yrkessjåfører oppføre seg bedre enn dem rundt seg? EDIT: For ordens skyld... Dette er ikke en beskyldning mot dere som har bidratt i diskusjonen, det er mer å regne som en generell betraktning av folks uttalelser om/holdninger til medtrafikanter. Jeg tror de fleste har en del tonn med svin og urent mel som bør feies vekk fra egen dør og tilbake i henholdsvis skogen og posen før man kaster stein ut av glasshuset man gjerne sitter i. På ein måda! Tog du 'an? En av grunnene for at yrkesjåførere skal oppføre seg seg bedre enn mange billister, er og at de kjører ofte større kjøretøy, noe som gjør at de får et større ansvar. Og at andre ikke følger reglene er ingen unnskyldning for at de ikke trenger å følge dem. Jeg unnskylder ikke yrkessjåfører som er dårlige trafikanter, jeg spør bare hvorfor "alle" tror de er så mye bedre i trafikken enn "alle andre" - for enten tror folk det eller så er de veldig dobbeltmoralske. Selv er jeg ikke tungbilsjåfør, men jeg har førerkort for tyngre kjøretøy, og jeg synes på generelt grunnlag at det er personbilsjåførene som står for den dårligste, farligste og mest hensynsløse kjøringen. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Jeg unnskylder ikke yrkessjåfører som er dårlige trafikanter, jeg spør bare hvorfor "alle" tror de er så mye bedre i trafikken enn "alle andre" - for enten tror folk det eller så er de veldig dobbeltmoralske. Selv er jeg ikke tungbilsjåfør, men jeg har førerkort for tyngre kjøretøy, og jeg synes på generelt grunnlag at det er personbilsjåførene som står for den dårligste, farligste og mest hensynsløse kjøringen. De er selvsagt vanlige mennesker som alle andre de og. Men man skal kunne kreve at de tar hensyn til andre, kjører forsvarlig og slik. En trailersjåfør som ikke passer på å holde avstand til bilen foran, det er ingen god sjåfør. Men han risikerer ikke sitt eget liv, men andres. Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Jeg unnskylder ikke yrkessjåfører som er dårlige trafikanter, jeg spør bare hvorfor "alle" tror de er så mye bedre i trafikken enn "alle andre" - for enten tror folk det eller så er de veldig dobbeltmoralske. Selv er jeg ikke tungbilsjåfør, men jeg har førerkort for tyngre kjøretøy, og jeg synes på generelt grunnlag at det er personbilsjåførene som står for den dårligste, farligste og mest hensynsløse kjøringen. De er selvsagt vanlige mennesker som alle andre de og. Men man skal kunne kreve at de tar hensyn til andre, kjører forsvarlig og slik. En trailersjåfør som ikke passer på å holde avstand til bilen foran, det er ingen god sjåfør. Men han risikerer ikke sitt eget liv, men andres. Det du sier er altså at man må kunne forvente akkurat det samme av yrkessjåfører som av alle andre. Det er jeg selvsagt helt enig i. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå