xypher606 Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Hei, Risikerer jeg som eier av bilen, å få bot eller straff hvis jeg låner bort bilen min til en person som ikke har førerkort? Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Ja, du er plikta deg til å sjekke at personen du låner bort bilen til har gyldig førerkort.. Men er det uansett noen god grunn til å låne bort bilen til noen uten lappen? Lenke til kommentar
xypher606 Skrevet 24. august 2009 Forfatter Del Skrevet 24. august 2009 Grunnene har jeg lyst til å holde for meg selv. Håper dere forstår dette. Men hva hvis jeg lar bilnøkkelen ligge hjemme og noen i min husstand tyvlåner bilen uten at jeg har gitt tillatelse? Lenke til kommentar
Trafikkstudenten Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 (endret) Litt viktig å presisere at dette også gjelder privat område. Overtredelse straffes med bøter eller med fengsel inntil ett år, dersom forholdet ikke går inn under strengere straffebud. Tror forresten jeg ikke hadde tatt sjansen på å låne bort bilen til en fyr uten lappen. edit: trusefar skrev innlegg samtidig. Du vil fremdeles ha objektivt ansvar for den skade motorvognen gjør. Det kan tenkes at det er uaktsomt å la nøklene ligge fremme om du vet at de vil bli stjålet. De fleste forsikringsselskap liker uaktsomhet hvis det betyr at de slipper betale ut erstatning om noe skulle skje. Må si jeg ble kjempespent, men skal respektere at du ikke vil si noe Endret 24. august 2009 av Trafikkstudenten Lenke til kommentar
xypher606 Skrevet 24. august 2009 Forfatter Del Skrevet 24. august 2009 Vel, jeg kan røpe at jeg ikke kommer til å låne bort bilen i lys av den nye infoen jeg har fått her. Det er en liten risiko slik jeg ser det, men det er ganske alvorlige konsekvenser. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 En annen ting er jo som nevnt over at forsikringa da ofte vil kjøre regress på personen som kjørte uten lappen etter en evt. ulykke Og med det i bakhodet regner jeg med at du ikke vil personen i husstanden din så vondt, og da forhindrer det med de nødvendige midler Lenke til kommentar
xypher606 Skrevet 25. august 2009 Forfatter Del Skrevet 25. august 2009 Nødvendige midler vil da innebære å ta med bilen min på jobb hver dag Og ha bilnøkkelen i lomma Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå