tommy_sn Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Hei Har et lite problem med en vb kode i Excel. Hvordan bruker jeg f.eks en verdi i celle A1, ark1 i en sql-setning som her: Sok= "SELECT verdier.tester" & Chr(10) & _ "FROM x.x" & Chr(10) & _ "WHERE (x.y='1') " & _ "AND (x.z= verdien i celle a1) " & _ og hvis dette skal utvides - hvordan henter jeg inn verdier fra en drop-box? Fungerer fint når jeg taster inn tall manuelt i sql-setningen, men klarer ikke få inn tall fra celler og bokser. På forhånd takk for hjelpen! Lenke til kommentar
tommy_sn Skrevet 24. august 2009 Forfatter Del Skrevet 24. august 2009 Fant løsningen selv: "AND (verdier.tall='" & Range("A1") & "' ) " & _ Men da dukker det opp et annet spørsmål - hvordan kan jeg gjøre så alt tas med om det skrives 0, eventuelt en blank celle? Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Hvis Val(Range("A1").Value)=0 så skal du utelate leddet AND (verdier.tall='" & Range("A1").VALUE & "' ) " fra spørringen. Hvis jeg forstår deg rett da. HTH. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
tommy_sn Skrevet 26. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2011 Gammel tråd, men hvordan får jeg søkt om det står tekst i cella, og ikke tall? "AND (tekst_VIEW.tekstkode='" & Range("b1") & "' ) " & _ Kodelinja er slik idag - den finner tall, men ikke om det står tekst i cella... Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 26. januar 2011 Del Skrevet 26. januar 2011 Du bør både fortelle hvilket ark som gjelds, og hvilken attributt du vil hente ut av cella: "AND (tekst_VIEW.tekstkode='" & Sheets("Ark1").Range("B1").Value & "' ) " & _ Value skal hente både tall og tekst, så problemet ditt er nok et annet. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
tommy_sn Skrevet 15. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2012 Hei Jeg prøver å få teksten fra en celle rett inn i selve select setningen, men får det ikke til å fungere.. Setningen ser slik ut - hva gjør jeg feil: SSok = "SELECT mal.kode, mal.dato, mal.'" & Range("a1").Value & "'" & Chr(10) & _ Problemer her er tydeligvis mal.'" & Range("a1").Value & "'" - men ser ikke helt hva som ikke er riktig der? Lenke til kommentar
tommy_sn Skrevet 15. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2012 Løste problemet selv..viste seg at det hadde sneket seg inn et mellomrom for mye.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå