Gunderz Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Hei I helga når jeg skulle koble opp PCen min fikk jeg et merkelig problem på PC-skjermen. Det viste seg at alt svart på skjermen var rødt og rødt generelt sett var overrepresentert, dette var når jeg brukt DVI-utgangen på HK. Når jeg brukte VGA utgangen var alt i orden igjen. Etter litt feilsøking og utforskning ser det ut til at to av pinnene på DVI-kontakten er dyttet inn slik at de ikke får kontakt med pinnene på DVI-kabelen. Den ene av pinnene er Nr. 1 på DVI-kontakten og den andre husker jeg ikke helt i farta, http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Visual_Interface. er det andre som har vært borti samme problem, at man har klart å dytte inn pinnene på DVI-utgangen? Dettte er tredje gangen jeg kobler skjermen min på DVI-utgangen og jeg kan heller ikke si at jeg har vært uforsiktig med verken PC, kabel eller skjerm, utenom en flytting siste 2 mnd har alt utstyret kun stått stasjonært. Spørsmålet er også om dette er an garantisak, eller at det er min feil som bruker at ting er som de har blitt og jeg derfor er ansvarlig. Slik jeg ser det burde DVI-utgangen tåle at man kobler til og fra skjermen en del gangen før slik feil skal skje, ut fra det sysnpunktet mener jeg at dette er en garantisak. Hva synes dere? Lenke til kommentar
Zink Skrevet 29. august 2009 Del Skrevet 29. august 2009 Virker som du har en defekt dvi-utgang ja, og hvis det ikke er bøyde pinner på skjermkabelen /brukerfeil så er det en garantisak. Feilen var skjult og ble oppdaget nylig, så det kan selvsagt ikke kunne brukes mot deg at du har funnet feilen. Lykke til med retur Lenke til kommentar
Gunderz Skrevet 6. september 2009 Forfatter Del Skrevet 6. september 2009 Sorry, jeg har ikke vært så flink til å følge opp her. Eg har no prøvd å ta bilde av hva som er problemet. Det første bildet viser hva som er problemet med DVI kontakten bak på PC. Det er kanskje litt vanskelig å se, men hvis man ser på pinnen øverst i høyre hjørne kan man se at denne er lengre inne enn resten av pinnene. Ser man også på pinnen i tredje rad nedenfor så vil man også her se at den er lengre inne. Så er det da om dette er en feil som jeg har forsaket når jeg har koblet til skjermen til PCen, at det faktisk er jeg som har klart å dytte inn de pinnene. I et slikt tilfelle vil det jo være en brukerfeil og jeg har ikke rett på å få rettet feil/få nytt HK. Men det er andre gang jeg kobler til skjerm og fra mitt synspunkt burde kontakten ha en slik kvalitet at den bør tåle litt fra og tilkoblinger. Bilde nr 2 og 3 viser hvordan problemet arter seg i praksis. To tilfeller, det ene med en fargefeil som gir litt blålig bilde. Det andre hvor alt svart er rødt. Lenke til kommentar
Zink Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 Bra bilde Slik jeg ser på en slik feil, så er det ikke brukerfeil. Man må jo kunne bruke dvi-utgangen, og du har jo ikke brukt "kniv" eller noe annet uegnet som har skadet porten. Virker som det er noe unormalt trangt eller svakt /en brist der inne. Har du snakka med butikken om dette, og blitt nekta erstatning? Lenke til kommentar
Gunderz Skrevet 7. september 2009 Forfatter Del Skrevet 7. september 2009 Jeg har ikke levert inn kortet ennå. Har kun fått godkjent retur hos netshop. Eg ville egentlig bare forhøre meg litt her i håp om å få støtte for at dette er en garantisak. Jeg har lite lyst til å sende inn kortet og kort tid etterpå få beskjed om at det ikke er en garantisak og være nødt til å betale for "undersøkelsene". Lenke til kommentar
Zink Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 Har aldri åpna en slik port, men tror det er en slags låselepper som skal falle på plass og gjøre det umulig å dytte inn de enkelte kontaktene. I dette tilfellet virker det som en feilproduksjon rett og slett, en opplagt garantisak imo. Men skulle det samme skje igjen, da kan det vel bli vanskelig med godkjent retur på samme feil. Jeg ville nok sjekka grundig at pinnene på skjermkabelen står i riktig stilling, og gi den en dusj med verktøy-på-boks /CRC 5-56 for å redusere friksjon. Lenke til kommentar
Gunderz Skrevet 1. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2009 (endret) Hei igjen Nå har jeg fått kortet i retur fra Netshop og i følge dem var det ingen feil på kortet. Vet ikke hva jeg skal gjøre nå, kortet har helt opplagt en feil. Hvorfor de ikke så det som en feil kan jeg ikke skjønne. Ettersom kortet ble returnert med VGA switch kortet plassert i sloten sin kan det se ut som de har testet med et PCI-E skjermkort fremfor det integrerte, men jeg håper det ikke er tilfellet. Jeg fikk heller ingen "rapport" tilbake om hva og hvordan de har testet, så jeg har ingenting å forholde meg til på det området. Eneste jeg vet er at de ikke så feilen. Jeg vegrer meg litt mot å sende inn kortet på nytt, jeg har allerede betalt en del i porto og mer vil det bli hvis det tar en ny runde. For de pengene kunne jeg kjøpt meg et nytt skjermkort. Likevel ville det rette av meg være å kjøre på og sende inn kortet på nytt. Endret 1. oktober 2009 av Gunderz Lenke til kommentar
enixitan Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 (endret) Du har krav på å få dekt alle fraktutgifter i ein reklamasjonssak. Ta vare på kvitteringar frå Posten eller kva du sender med, så får du det igjen. Ring og spør om korleis kortet vart testa. Ring, og ikkje send e-post, fordi du får eit svar direkte, og kan stille oppfølgingsspørsmål, og det går veldig kjapt å sjekke om dei faktisk har sett på det som er feil. Til opplysning har mitt 4 år gamle skjermkort 2 DVI-inngangar, som har blitt frå- og tilkobla ganske mange fleire gonger enn din. DVI-VGA-adapteren som kom med har eg òg brukt heile tida, der har den eine festeskruen aldri festa seg skikkeleg, men alt saman funkar like fint den dag i dag. Så som Zink seier, dette er ein opplagt produksjonsfeil. Hugs òg at dei første seks månadane skal alle feil på produktet reknast som produksjonsfeil, med mindre seljaren kan bevise at det er din feil. No ser eg forsåvidt at det ikkje er snakk om ein heilt ny PC, men M4A78-E har vel ikkje vore på marknaden så lenge? -Edit- Om du les litt rundt omkring på forumet (butikk-delen er fin) vil du sjå at det ikkje er så uvanleg at ein komponent må innom butikken/verkstaden både 2 og 3 gonger før feilen blir retta, at reparasjonen som er gjort ikkje har noko med problemet å gjere (gjeld som regel ferdige PC-ar, t.d. bytte RAM-brikke når skjermkortet er defekt), og at butikkane gjer feil i reklamasjonssaker. Ikkje gje opp, det er det Netshop som tjener på, ikkje du. Endret 1. oktober 2009 av enixitan Lenke til kommentar
Zink Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 Hei igjenNå har jeg fått kortet i retur fra Netshop og i følge dem var det ingen feil på kortet. Merkelig... hmm, fordi det gode bildet av kontakten du la inn viser jo tydelig at den er ødelagt, og at resultatet på skjermen har klar sammenheng med den. Send dem en mail med link til denne tråden først og ta den telefonen etterpå - det får da være grenser... Lenke til kommentar
Gunderz Skrevet 2. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2009 Du har rett enixitan, jeg kan ikke gi meg. Det er det kun netshop som vinner på. Jeg skal ta en telefon til netshop på mandag og forhøre meg om hva og hvordan de har testet. Jeg sender også kortet tilbake i begynnelsen av neste uke. Hovedkortet er kjøpt i andre halvdel av april så det er fremdeles innenfor 6 mnd "fristen". Men en feil som dette kan jo bli avslørt langt etter fristen på 6 mnd selv om det er en feil fra produsenten. For min del var det andre gang jeg koblet til skjermen, hvis jeg ikke hadde koblet til skjermen denne gangen kunne det gått langt lengre tid før jeg hadde "oppdaget" problemet. Det er også godt å høre at det er selger som er ansvarlig for å dekke utgifter som kjøper har i forbindelse med forsendeler eller andre utgifter. Det virker også fornuftig etter mitt synspunkt, fornuftig at kunden ikke blir belastet for feil på et produkt som kjøper har kjøpt. Lenke til kommentar
Gunderz Skrevet 15. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2009 Nå har Netshop tatt en ny kikk på HK og heldigvis så de feilen denne gangen. Denne gangen la jeg også med en del bilder som viste problemet for å gjøre det lettere for dem. I følge dem hadde de brukt feil kabel på DVI-utgangen forrige gang kortet var inne. Nytt HK er på vei til meg. Takk for hjelpa. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå