Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Er image eller full backup beste reparasjonsmetode?

Anbefalte innlegg

Hei

Min PC har blitt såpass "skadet" at jeg vurderer en "gjenoppretting" til å være det beste alternativet.

Jeg har tidligere laget 2 typer backup av maskinen.

Den ene backupen har jeg laget på en ekstern USB harddisk. Det er en identisk kopi av maskinen. Du ser alle filer m.v. når du går inn på stasjonen. En full backup med andre ord.

Den andre backupen har jeg laget på en annen ekstern USB harddisk. Den er i form at et IMAGE, d.v.s. det er kun 1 fil som representerer hele maskinen.

Hva vil være det beste alternativet å nå gå tilbake til når det gjelder gjenopprettelse?

Begge 2 backup er laget rundt samme dato.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tror du må gi litt mer informasjon om hvordan du har laget backup.

Det er bare et image som kan være en 'identisk kopi' av Windows disken. Å bare kopiere filer med vanlig backup program nytter ikke, da er det mange filer som ikke blir kopiert.

Hva gjelder back-up som IKKE er image:

Jeg benyttet et program som heter XXCLONE.

Det tar en identisk kopi av alle filer + register + navnet på harddisken m.v.

Det tok meg cirka 8-10 timer, mener jeg, å kopiere min 60GB harddisk hvor cirka 45 GB var benyttet.

Hvis maskinen ikke kan boote, så skal man velge boot via den eksterne HD, og dermed så skal kopien som XXCLONE har laget kunne erstatte den ordinære C:

Lenke til kommentar

Det bør bemerkes at jeg fremdeles kan starte XP, men:

1) Maskinen fryser etter oppstart

2) Det er store problemer/feil med filene som er på harddisken (Få programmer fungerer lenger skikkelig)

Jeg vet ikke om dette har noe å si for hvilken gjenopprettelsesløsning jeg bør benytte.

Lenke til kommentar

Inneholder IMG. filen din MBR så er vel den det beste å benytte.

Bruker drive image og haker alltid av for MBR og check image når imaget taes slik at det er verifisert at det fungerer.

Når det er sagt burde du holde C: liten og installere større programmer på andre partisjoner/disker slik at backupene dine ikke trenger å bli så store og omfattende og langdryge å ta.

Lenke til kommentar
Inneholder IMG. filen din MBR så er vel den det beste å benytte.

Bruker drive image og haker alltid av for MBR og check image når imaget taes slik at det er verifisert at det fungerer.

Når det er sagt burde du holde C: liten og installere større programmer på andre partisjoner/disker slik at backupene dine ikke trenger å bli så store og omfattende og langdryge å ta.

Vet du umiddelbart hvordan jeg "aktiverer" dette imaget?

Lenke til kommentar

XXCLONE er et kloneprogram, gir samme resultat som et image. Forskjellen er bare måten filene lagres på, enten som separate filer eller at de pakkes i en image fil (tilsvarende å pakke i ZIP fil).

Da mangler det informasjon om hvordan du laget image. Dokumentasjonen for programmet må også beskrive hvordan det skal brukes til å gjenopprette.

Generellt er det to måter å lage image - enten hele disken eller bare en partisjon. Har man tatt hele disken så kan det gjenopprettes til en blank disk (dvs alt blir skrevet på nytt, inkludert MBR). Men har man tatt bare partisjonen så må man selv lage partisjon på den nye disken.

Lenke til kommentar
XXCLONE er et kloneprogram, gir samme resultat som et image. Forskjellen er bare måten filene lagres på, enten som separate filer eller at de pakkes i en image fil (tilsvarende å pakke i ZIP fil).

Da mangler det informasjon om hvordan du laget image. Dokumentasjonen for programmet må også beskrive hvordan det skal brukes til å gjenopprette.

Generellt er det to måter å lage image - enten hele disken eller bare en partisjon. Har man tatt hele disken så kan det gjenopprettes til en blank disk (dvs alt blir skrevet på nytt, inkludert MBR). Men har man tatt bare partisjonen så må man selv lage partisjon på den nye disken.

Hei igjen

La oss se vekk fra image-filen, for jeg ser at den er fra februar.

Min XXClone kopi er langt nyere.

Hva gjelder XXClone:

Jeg har klonet C: til hovedpartisjonen på en av mine eksterne harddisker (La oss kalle den X:) som en helt identisk kopi, d.v.s. alle filer ligger slik som de lå på C:, og jeg har gjort det slik at all annen boot-informasjon er identisk. Det skal være en 100 % kopi på alle måter av C: slik den var når den var 100% fungerende.

Da tenker jeg at jeg kan starte opp min opprinnelige maskin, og la den boote fra X:

I og med at X: er en helt identisk kopi av C: slik den var før problemene oppstod, så vil denne bootingen fungere som om jeg bootet min tidligere "friske C:"

D.v.s. jeg får full tilgang til alle programmer, og de vil fungere ok.

Dermed - tenker jeg - kan jeg starte XXClone som ligger som et fungerende program på X: (som maskinen - for all practical purposes - nå "tror" er C:)

Videre kan jeg nå ta en identisk kopi fra X: til C:, d.v.s. at jeg nå legger den "friske" C: kopien (X) over til den delvis ødelagte C:, og dermed vil jeg sitte igjen med en "ny" fungerende C:.

Vil ikke dette være logisk?

Lenke til kommentar
Ja, det bør vel fungere. Men jeg har aldri brukt programmet selv, har ikke satt meg inn i hvordan det fungerer.

Hei igjen

Dette skal ikke være lett :)

Når jeg forsøkte å boote via USB-disk, så får jeg - etter å ha valgt USB-disk - følgende feilmelding:

"NTLDR is compressed. Press CTRL+Alt+Del to restart"

Jeg søker litt på nettet. Der står det en metode for å ordne dette via Dos. Jeg forsøker dette, men uten at det fungerer.

Alle steder som jeg besøkte angående dette temaet hadde: "Reparer Windows" som det siste, ultimate alternativet.

Vel - jeg velger reparasjon av Windows, og det blir suksessfult reparert.

****SIDENOTE: Etter reparasjonen ser jeg at alle mine filer lagret under MyDocuments er slettet, mens filer jeg har laget i "root-mapper" på C: fremdeles er intakte. Dette sier meg at fremover vil det da være lurt å heller lagre som default til C:/En mappe istedenfor til MyDocuments. Kommentarer? SIDENOTE SLUTT******

Jeg restarter maskinen, velger boot på ny via USB-disk, og samme feil oppstår.

"NTLDR is compressed. Press CTRL+Alt+Del to restart"

Har noen et forslag til hva jeg nå bør/kan gjøre?

Hvis jeg ikke får bootet via USB-disken, så kan jeg ikke "klone tilbake" til opprinnelig C:, og da kommer jeg ingen vei.

Hvordan kan jeg ordne dette "NTLDR" problemet når til og med ikke den "ultimate" løsning, Windows-reparasjon, fungerer?

****UPDATE: Dette er det som jeg har forsøkt å skrive i Dos:

cd \

attrib -c ntldr

exit

Det virker dog ikke. Responsen fra maskinen er:

"Ugyldig bryter - - c"

Er det ikke et vanlig minustegn som skal foran "C" ?

UPDATE SLUTT*****************

Endret av toretang5
Lenke til kommentar

Windows liker ikke å kjøre fra USB disk..

Er nok det som er problemet ;)

Drev i en periode og prøvde å få xp til å kjøre fra en usb disk.. det lengste jeg kom var nesten til pålogginga, da blei det svart skjerm og restart.. dette var via dvalemodus..

Samme hvor mye jeg googlet, fikk jeg ikke XP til å kjøre fra USB disk..

Så jeg vil anbefalle deg å bruke et program som kan lage image av disken, og kan bootes fra cd ;)

Selv har jeg brukt Acronis True Image eller hva det het, og dette har vel funka hver gang :) starter fra cd både for å lage og gjenopprette et image :)

Lenke til kommentar

-Du har et *.img file som er litt gammelt sier du? Uvessentlig, så lenge du har backup nr 2 som er nyere.

Bruk det du brukte for å lage .img , for å legge image tilbake.

-Bruke programmet du brukte for backup på for å legge den nyere vesjon inn.

Om ikke det er bra nok for deg, så har du enda mer options.

Å boote fra det xcloned externt disk, er dårlig ide.

Lenke til kommentar

Hei igjen

Hvis jeg går inn og ser hva som ligger på rooten av den klonede C: på den eksterne hd, så ligger det der en konfigurasjonsfil som heter "boot".

Innholdet er som følger:

[boot Loader]

Timeout=10

Default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS

[Operating Systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="XXCLONE: (Cloned Volume) [d:0,p:1] \WINDOWS" /fastdetect /NoExecute=OptIn

Er dette noe jeg på noen måte kan benytte meg av?

Jeg må innrømme at jeg ikke pleier å rote så mye på dette nivået.

Er jeg helt på jordet nå: På en gammel maskin jeg hadde mente jeg at jeg endret i en fil som heter autoexec.bat, eller noe slikt, og da endret jeg hvordan maskinen bootet.

Er det ikke en fil jeg manuelt kan endre for å få bootet den eksterne?

Lenke til kommentar

Du har 2 tråder ja... ble litt :innocent:

Du vil komme opp i problemer, uansett om du klare å gå forbi "ntldr is compressed"

Jeg ville satse på det *img din.

I tillegg kan du prøve å laste ned noe Vista eller Win7 recovery eller WinPE sak.

Det vil hjelpe deg å boote opp din maskin å utføre commandoer litt bedre.

Til og med du kan fikse din nåværende disk å ha den samme partitions struktur som den extrne har fått etter kloningen, eller fikse andre problemer rund det.

Tenk litt på det, og uansett spør, kanskje du kommer fram til noe underveis som kan vi hjelpe med for å fullføre.

Husk, så lenge du ikke ødelegge det du har på dine eksterne disker, du kan kjøre bananas disken du har i maskinen, og allikevel klare å fikse i ettertid.

Lenke til kommentar
Du har 2 tråder ja... ble litt :innocent:

Du vil komme opp i problemer, uansett om du klare å gå forbi "ntldr is compressed"

Jeg ville satse på det *img din.

I tillegg kan du prøve å laste ned noe Vista eller Win7 recovery eller WinPE sak.

Det vil hjelpe deg å boote opp din maskin å utføre commandoer litt bedre.

Til og med du kan fikse din nåværende disk å ha den samme partitions struktur som den extrne har fått etter kloningen, eller fikse andre problemer rund det.

Tenk litt på det, og uansett spør, kanskje du kommer fram til noe underveis som kan vi hjelpe med for å fullføre.

Husk, så lenge du ikke ødelegge det du har på dine eksterne disker, du kan kjøre bananas disken du har i maskinen, og allikevel klare å fikse i ettertid.

Ok. Jeg skal følge ditt råd, for dette tar altfor lang tid, og det ser ikke ut til å være en farbar vei.

2 spørsmål:

1. Jeg ser at imaget jeg har laget er via "Macrium Reflect Disk Image Backup".

Er det noen som bruker dette som kan si meg hvordan jeg aktiverer backupen?

Hvis ikke, så får jeg forsøke å finne mer ut om det selv via nettet.

2. Registeret ligger i 2 filer. Er ikke det korrekt?

Hva skjer hvis jeg manuelt kopierer register filene fra den klonede USB backup over til C:, og deretter kopierer de originale programfil mappene manuelt over fra den klonede USB backup til C: ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...