langtongting Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 Da nærmer vi oss. Kabinettet er på vei. Nå venter jeg på hva pris i5 750 legger seg på når alle har den på lager. Så trenger jeg forslag til HK og minne. Lenke til kommentar
Itspersonal Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 Dette hovedkortet skal jeg ha. https://prisguiden.no/product.php?p...4&cat_id=10 Billigere modeller tilgjengelig også (PRO, LE & standard P55) og dyrere (deluxe) Jeg vurderer disse minnebrikkene: https://prisguiden.no/product.php?p...1&cat_id=27 Noen som har erfaring med disse brikkene? Lenke til kommentar
Mr.Anki Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 Lagt du info om Gigabyte sine kort: https://prisguiden.no/vis_kategori.php?c...ering=min_price Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 (endret) Jeg la merke til at UD6 hadde plass til 6 minnebrikker, nice Endret 2. september 2009 av WheelMan Lenke til kommentar
langtongting Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 (endret) Dette hovedkortet skal jeg ha.https://prisguiden.no/product.php?p...4&cat_id=10 Billigere modeller tilgjengelig også (PRO, LE & standard P55) og dyrere (deluxe) Jeg vurderer disse minnebrikkene: https://prisguiden.no/product.php?p...1&cat_id=27 Noen som har erfaring med disse brikkene? Ser ikke hva som er forskjellen på de alternativene fra ASUS der. noen som vet og kan oppsumere? Endret 2. september 2009 av langtongting Lenke til kommentar
Mr.Anki Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 Der er litt forskjell på antall slotter på hovedkortet. Litt forskjell i USB-portene også. Også er det med litt med utstyr på noen av de. Lenke til kommentar
Mariusioo Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 Der er litt forskjell på antall slotter på hovedkortet. Litt forskjell i USB-portene også. Også er det med litt med utstyr på noen av de. hva bruker man egentlig de forskjellige portene til: SATA int. porter: eSATA ekst. porter: PCI: PCI Express x1: PCI Express x16: Det hadde vært veldig snilt om noen kunne forklart meg dette... Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 Sata int: interne harddisker eSATA: eksterne harddisker PCI: Lydkort o.l. PCI x1: Nyere lydkort o.l. PCI x16: skjermkort, highend RAID-kontrollere Lenke til kommentar
Mr.Anki Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 SATA int. porter: Interne SATA harddisker eSATA ekst. porter: Tilkobling for eksterne harddisker, for de som har støtte for dette. PCI: Brukes til nettverkskort, lydkort mm. PCI Express x1: Det samme som over. Men dette sporet er mye mindre. PCI Express x16: Brukes som regel til skjermkort, men kan også brukes til andre kort. Spesielle nettverkskort og lydkort feks. Lenke til kommentar
Talwin Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 (endret) Jeg sitter og venter på at i5 750 kommer ut for å se flere tester for å se hvor stor forskjell det er mellom i7 920 og i5 750, er fremdeles ikke helt sikker på hva jeg skal gå for. Men tror nok det går mot en i5. Forhåpentligvis tar det ikke så lang tid før de er tilgjengelig, er temmelig lei av maskinen min nå. Har det kommet ut en offisiell dato fra intel enda? Endret 4. september 2009 av Talwin Lenke til kommentar
Itspersonal Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 (endret) Jeg sitter og venter på at i5 750 kommer ut for å se flere tester for å se hvor stor forskjell det er mellom i7 920 og i5 750,er fremdeles ikke helt sikker på hva jeg skal gå for. Men tror nok det går mot en i5. Forhåpentligvis tar det ikke så lang tid før de er tilgjengelig, er temmelig lei av maskinen min nå. Har det kommet ut en offisiell dato fra intel enda? Offisiell dato er 7 September, og i5 750 er på lager hos netshop.no & digitalimpuls.no. Du kan bestille nå og de blir sendt førstkommende Mandag Når det kommer til ytelse ligger i5 750 på omkring 90% av i7 920. Ytelseforskjellene blir derimot større om du bruker programmer som tar i bruk mer enn 4 tråder, som f.eks. rendering. Men for vanlig bruk vil de være tilnærmet lik i ytelse (inkludert gaming). Fordelen med en i5 750 ovenfor en i7 920 vil være mindre strømforbruk, høyere overklokkingspotensiale og pris. http://en.inpai.com.cn/doc/enshowcont.asp?...amp;pageid=5443 Endret 4. september 2009 av itspersonal Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 4. september 2009 Forfatter Del Skrevet 4. september 2009 Jeg sitter og venter på at i5 750 kommer ut for å se flere tester for å se hvor stor forskjell det er mellom i7 920 og i5 750,er fremdeles ikke helt sikker på hva jeg skal gå for. Men tror nok det går mot en i5. Forhåpentligvis tar det ikke så lang tid før de er tilgjengelig, er temmelig lei av maskinen min nå. Har det kommet ut en offisiell dato fra intel enda? Offisiell dato er 7 September, og i5 750 er på lager hos netshop.no & digitalimpuls.no. Du kan bestille nå og de blir sendt førstkommende Mandag Når det kommer til ytelse ligger i5 750 på omkring 90% av i7 920. Ytelseforskjellene blir derimot større om du bruker programmer som tar i bruk mer enn bare de 4 fysiske kjernene (HT), som f.eks. rendering. Men for vanlig bruk vil de være tilnærmet lik i ytelse (inkludert gaming). Fordelen med en i5 750 ovenfor en i7 920 vil være mindre strømforbruk, høyere overklokkingspotensiale og pris. http://en.inpai.com.cn/doc/enshowcont.asp?...amp;pageid=5443 Høyere overklokkingspotensiale er jeg skeptisk til at det blir i forhold til en i7 920. Har du link til eventuell nettsted der f.eks i5 750 klokker bedre enn i7 920 d0 ? Lenke til kommentar
Papirkurven Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 (endret) Er det ingen tester der ute hvor de sammenligner f.eks Q9550, Q6600`, i5 750 .. etc. Vil en i5 750 stock være bedre enn en Q6600 @ 3.0ghz f.eks? Endret 4. september 2009 av Svartasmeden Lenke til kommentar
Itspersonal Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Høyere overklokkingspotensiale er jeg skeptisk til at det blir i forhold til en i7 920. Har du link til eventuell nettsted der f.eks i5 750 klokker bedre enn i7 920 d0 ? Har ikke funnet et nettsted som har testet og bekreftet dette i forhold til i7 920, men med lavere strømforbruk (i7 920 130W & i5 750 95W) vil også varmeutviklingen synke. Tester av strømforbruk viser at i5 950 ligger omkring 50-30W lavere enn i7 920. Dette indikerer jo på at prossesoren kan klokkes høyere med like tempratur som i7 920. Max turbo mode på i7 920 er 2.8GHz mens i5 750 ligger på 3.2GHz. http://en.expreview.com/2009/08/19/thoroug...ore-i5-750.html http://www.hardocp.com/article/2009/08/24/...cking_preview/3 Den nederste linken antyder at med vanlig lufkjøling kan det være fullt mulig å klokke i5 750 stabilt til 4.4GHZ, men antydningen er ikke sikker på grunn av problemer med feste til kjøleren. Lenke til kommentar
OldMan Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Hvis man skrur av HT på en 920 vil den trolig nærme seg 750 i strømforbruk. 4.4 er også fult mulig med en 920 selv med ht på, så tror ikke 750 vil ha noe høyere potensiale enn 920. Men tror nok en 750 allikevel vil være en gunstig cpu å kjøpe for mange. Har sett noe om at uncore multiplier er låst på 1156, det kan isåfall begrense oc endel. Lenke til kommentar
Itspersonal Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 (endret) Hvis man skrur av HT på en 920 vil den trolig nærme seg 750 i strømforbruk. 4.4 er også fult mulig med en 920 selv med ht på, så tror ikke 750 vil ha noe høyere potensiale enn 920. Men tror nok en 750 allikevel vil være en gunstig cpu å kjøpe for mange.Har sett noe om at uncore multiplier er låst på 1156, det kan isåfall begrense oc endel. Klart det er mulig med 4.4GHz på i920, men tror det vil være vanskelig å kunne kjøre den stabilt med vanlig luftkjøler. Mulig det går uten HT. Ellers har jeg ikke sett noe til at multiplier skulle være låst, og tviler på det. Det er ingen tvil om at i5 er lillebroren til i7, men i forhold til pris ser det ut til at i5 klarer å levere svært bra på de fleste oppgaver, og et ytelsenivå på 90% av i7, gir denne svært mye for pengene. Endret 4. september 2009 av itspersonal Lenke til kommentar
OldMan Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 (endret) UCLK er låst til 16x Dette gir en fordel med at du teoretisk kan klare høyere bclk, men går glipp av litt ytelse med mindre du faktisk kjører høy bclk (Kontra en 920 som kan kjøre med 18x eller 20x). 4.4 uten HT tror jeg de fleste kan klare med en 920 D0 på luft. Og det gjenstår enda å se om [H] får rett når de spår at 750 vil klare 4.4 på luft. Endret 4. september 2009 av OldMan Lenke til kommentar
Itspersonal Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 UCLK er låst til 16x[/url]Dette gir en fordel med at du teoretisk kan klare høyere blck, men går glipp av litt ytelse med mindre du faktisk kjører høy bclk (Kontra en 920 som kan kjøre med 18x eller 20x). 4.4 uten HT tror jeg de fleste kan klare med en 920 D0 på luft. Og det gjenstår enda å se om [H] får rett når de spår at 750 vil klare 4.4 på luft. Hva vil det si at du kan teoretisk sett klare høyere blck, men går glipp av ytelsen? Forstår at du mister faktisk ytelse med tanke på mindre tråder, men forstår ikke hvorfor du mister ytelse, når du kan få høyere buss hastighet. Kan du forklare? Du er tydligvis smartere enn meg på dette. Lenke til kommentar
OldMan Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Du vil få laver uncore hastightet på en 750 ved 4 GHz enn du får på en 920 på 4GHz som bruker høyere enn 16x på uncore mp. Uncore hastighet har ikke veldig mye å si for ytelsen, men litt er det. Lenke til kommentar
Talwin Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Jeg sitter og venter på at i5 750 kommer ut for å se flere tester for å se hvor stor forskjell det er mellom i7 920 og i5 750,er fremdeles ikke helt sikker på hva jeg skal gå for. Men tror nok det går mot en i5. Forhåpentligvis tar det ikke så lang tid før de er tilgjengelig, er temmelig lei av maskinen min nå. Har det kommet ut en offisiell dato fra intel enda? Offisiell dato er 7 September, og i5 750 er på lager hos netshop.no & digitalimpuls.no. Du kan bestille nå og de blir sendt førstkommende Mandag Når det kommer til ytelse ligger i5 750 på omkring 90% av i7 920. Ytelseforskjellene blir derimot større om du bruker programmer som tar i bruk mer enn 4 tråder, som f.eks. rendering. Men for vanlig bruk vil de være tilnærmet lik i ytelse (inkludert gaming). Fordelen med en i5 750 ovenfor en i7 920 vil være mindre strømforbruk, høyere overklokkingspotensiale og pris. http://en.inpai.com.cn/doc/enshowcont.asp?...amp;pageid=5443 Takker for svar. Jeg driver en del med 3D, mest houdini og Blender. Er ikke sikker på hvor godt blender's renderer bruker flere cores, og samme med diverse simuleringsting i begge, men hvis i5'en ikke er for langt bak kan jeg bruke prisforskjellen til å endelig få kjøpt meg den wacom tableten jeg har gått og siklet på en stund nå. Og siden tingen ofte står og rendrer hele natten er strømforbruk under load absolutt noe å tenke på, det blir en del etter hvert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå