Gå til innhold

Intel LGA1156 haxor, 1337 tråd!


Nizzen

Anbefalte innlegg

Ny liten oppdatering på i5 750'n.

 

CPU'n kjører nå på 4Ghz

vCore på 1.25625. Easytune og CPU-z viser 1.264v. Har nå aktivert "anti vDropp" i bios som fører til mer riktige spenninger. Var ca 0.1vDropp på vCore før jeg aktiverte den. Prøvde med 1.2500v først men det var ikke Prime stabilt i mer enn noen få sekunder.

Minne kjører på 2000Mhz 9.9.9.31 på ~1.7vDimm. Skal prøve å tweake litt mer minnetimings for bedre ytelse. Må finne best mulig timings på 1.7v med minnet jeg har.

 

Har kjørt P95 i en times tid, og høyeste observerte temperatur er 80*C på en av kjernene i CoreTemp, og 70*C i EasyTune

 

SuperPi 1M rekord på denne klokken er 10.3 sek.

Mye mulig dette blir 24/7 klokk

 

Er ganske så overrasket over kjøleren som var noe av det billigste jeg fikk til LGA1156. Ser ut til at vifta på kjøleren gjerne kunne vert bytta ut da det er tegn til lunk i kjøleren, så er luftstrømmen forbi kjøleren som gjør at temperaturen ikke er et par grader lavere.

 

Edit: Var ikke mer enn en time med P95 før jeg fikk feil. Så økte vCore til 1.26250 noe som førte til at alt så likt ut i CPU-Z sin vCore måling på 1.264. Regner med at siden en innstilling på 1.25625 førte til 1.264v med en skjelden dropp ned til noe lavere, men med en høyere setting som også er lavere enn CPU-z viser vil jeg kanskje ikke få den skjeldene droppen som fører til fail i P95. Justerte også ned spenningen på minnet til 1.68vDimm for å se at det ikke var minnet som gjorde at P95 failet.

Endret av exin89
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når dere klokker i5 er det bare å endre på multiplier mhz i bios. Klokke oppe 10 mhz per gang fra 133 mhz osv... ?

Hvor langt skal en klare å komme til med stock kjøler? tenker at systemet er stabilt.

 

Jeg gikk rett opp på 4ghz, lyktes på første forsøk ;)

Med stock kjøler burde du klare 3.6ghz med et litt kjølig rom!

prøv å kast deg opp på en 175 og ta det derfra så følger du med på gradene. Vil anbefale deg å kjøpe deg en bedre cpu kjøler! :O

I5 er VELDIG VELDIG lett å overclocke!!!!

Det kan hende du må sette opp vcore og vtt litt når du overclocker.

Dram skal være 1.65v så den kan du bare sette opp til det med engang ;)

Endret av noXelon
Lenke til kommentar
Er en fordel å sette all volt manuellt, bruker du autovolt når du overklokker kommer hovedkortet til å å sette mye mer volt enn det som er nødvendig, og dermed høyere temperaturer.

 

PCH 1.05(v), ddr_vref (alle) er ikke nødvendig

pch 1.8(v)kan du sette bare til 1.8, er ikke nødvendig å sette høyere med mindre du har en core i7

 

Har jeg rett?

Lenke til kommentar

6s9elj.jpg

 

Prøvde min i5 med TurboV EVO , kanskje bedre å gjøre det i bios? fikk den opp til 3.3ghz iallefall , kjører stock kjøler og har et litt kjølig rom. Temperaturen lå på 60-70 grader load. Tok alle instillingene til default , jeg begynte å lagge i cod4 etter at jeg prøvde TurboV EVO.

Lenke til kommentar
Ok. Har sett litt på Noctua NH-U12P SE2, den har visst fått mye skryt rundt omkring. Vet ikke hvor mye den yter, men den skal visst være stille. Hvor mye bør en sette vcoren opptill med engang? Har lest meg igjennom et par guider og der fraråder de å endre på volten til cpu. Er det ikke 1.65 volt som er det kritiske området hvor en ikke skal gå over?

 

jeg har den kjøleren og er sinnsykt fornøyd med den, kjører den på full mugge og hører den ikke. Det som bråker nå er grafikkortene :(

Hvis ikke kan du jo gå for 14H versjonen eller hva den heter, den nye med en 14cm viifte og en 12cm... Beste luftkjøleren du kan få tak i :O

Lenke til kommentar
Ok. Har sett litt på Noctua NH-U12P SE2, den har visst fått mye skryt rundt omkring. Vet ikke hvor mye den yter, men den skal visst være stille. Hvor mye bør en sette vcoren opptill med engang? Har lest meg igjennom et par guider og der fraråder de å endre på volten til cpu. Er det ikke 1.65 volt som er det kritiske området hvor en ikke skal gå over?

 

jeg har den kjøleren og er sinnsykt fornøyd med den, kjører den på full mugge og hører den ikke. Det som bråker nå er grafikkortene :(

Hvis ikke kan du jo gå for 14H versjonen eller hva den heter, den nye med en 14cm viifte og en 12cm... Beste luftkjøleren du kan få tak i :O

14h er vell enda roligere igjen da? Har sett en på forumet her som har byttet ut skjermkortviften med en noctua vifte, ganske lik den på prosessoren. Det er også en mulighet. Får nytt skjermkort og strømforsyning i morgen og da får jeg sett hvor støyen kommer ifra.

Lenke til kommentar
Jeg er ute etter en moderat priset kjøler. Helst en som ikke er for tung/enorm slik at jeg ikke kommer til med tanke på å kople kabler til hovedkortet. Hvordan er Noctuaen med tanke på dette? Og er den lett å montere?

 

Jeg har en noctua kjøler til kortet mitt, den er veldig stor, men burde gå greit å koble til kabler om ikke kortet er merkelig bygd ;)

btw min kjøler heter NH-U12P SE2, kjempe kjøler ^^,

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Gjest Slettet+6132

Positiv overraskelse - Gigabyte GA-P55M-UD2 (mATX) + ci5 750 + 2x1GB Kingston DDR3-1600.

 

Såvidt testet litt, men ser ut til å være stabilt på 21x190 (4Ghz) @ 1.23VCore.

 

CPU er kjøpt fra IT24.no (uten kjøler).

 

Bruker Corsair H50-kitet (på tilbud fra Komplett) i Antec P182.

Coretemps (load) ligger på ca.45-50 grader.

Lenke til kommentar

Dere som klokker i5 750 og kjører 4ghz, kjører dere med turbo boost og autojustering av hastigheten? Er det isåfall med 1, 2 eller 4 aktive kjerner at dere når 4ghz?

 

Selv har jeg klokket slik at jeg når 3.8ghz med turbo boost (1 kjerne), dvs at den er på 3.6-3.7 med 2 kjerner. Jeg har ikke noe særlig å teste 4 kjerner med, men jeg regner med den er 1-200mhz lavere igjen der. Når den er idle, kjører den på behagelige 1.3-1.5ghz.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Dere som klokker i5 750 og kjører 4ghz, kjører dere med turbo boost og autojustering av hastigheten? Er det isåfall med 1, 2 eller 4 aktive kjerner at dere når 4ghz?

 

Det er ikke noe entydig svar her.

Ulike hk, ulike Bios'er gjør at man ikke nødvendigvis får til det du beskriver.

 

Nå har jeg testet veldig lite, har lagt OC litt på hylla i lengre tid, og akter ikke å bruke så mye tid på det nå heller.

 

Slik det ser ut (for meg) så vil ikke dette Gigabyte (mATX) hk'et (GA-P55M-UD2) autojustere når jeg klokker over 3.48Ghz (166x21).

Dvs fram til 166x20(21) så justeres VCore/MP opp/ned etter load.

Over dette settes VCore fast, MP fast = 20 (Turbo Boost=Auto) eller =21 (Turbo Boost=Enabled).

 

Scores i Cinebench tilsier at alle cores kjører x21 da det er liten forskjell i ytelse i forhold til mine ci7 920 på samme frekvens (21x190).

Men dette har sikkert vært diskutert før, hvorvidt det kun er en kjerne som "boostes".

Personlig gir jeg beng og synes det bare er kjekt med å få tak i noe bra hw/god chip som ikke kosta allverden.

:)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...