izzie1 Skrevet 23. august 2009 Del Skrevet 23. august 2009 Jeg har nettopp startet på videregående, og siden jeg må ta en del valg nå, lurer jeg litt på ang. videre studier. Jeg har lyst til å utdanne meg til advokat/dommer, psykolog eller lærer i samfunnsfag, gym og engelsk på ungdomsskole, og siden matte aldri har vært min sterkeste side, vil jeg ha p-matte og ta samfunnsfag i 2. og 3. klasse. MEN, så har jeg hørt at jeg ikke kan utdanne meg til noen av delene, og at jeg derfor må t-matte, fysikk, biologi, kjemi OSV. Så spørsmålet mitt er derfor, kan jeg ta valgene jeg har skrevet over (det jeg vil) og samtidig har sjanse til å utdanne meg til noen av yrkene, eller må jeg ta fysikk osv for å bli noen av delene? Håper noen klarte å forstå hva jeg ville frem til, og takker for event. svar Lenke til kommentar
X-effect Skrevet 23. august 2009 Del Skrevet 23. august 2009 Snakk med rådgiveren din på skolen, jeg tror han/hun kan gi deg de mest sikre svarene Lenke til kommentar
izzie1 Skrevet 23. august 2009 Forfatter Del Skrevet 23. august 2009 Snakk med rådgiveren din på skolen, jeg tror han/hun kan gi deg de mest sikre svarene Det tenkte jeg faktisk ikke på, men takk for svar Lenke til kommentar
Ohhmyyyy Skrevet 23. august 2009 Del Skrevet 23. august 2009 Når du tar p-matematikken istedet for t-matten og samfunnsfag istedet for fysikk og de andre realfagene får du generell studiekompetanse og ikke realfagskompetanse. For å studere jus eller rettsvitenskap trenger du bare generell studiekomptanse og ikke realfagskompetanse og det samme gjelder for både psykologi og for å bli lærer i samfunnsfag, gym og engelsk Med andre ord vil det ikke ødelegge noen av dine fremtidsplaner å ikke ta t-matematikken og realfagene. Det er selvsagt en stor fordel og ha realfagskompetanse, men ikke nødvendig Lenke til kommentar
izzie1 Skrevet 23. august 2009 Forfatter Del Skrevet 23. august 2009 Når du tar p-matematikken istedet for t-matten og samfunnsfag istedet for fysikk og de andre realfagene får du generell studiekompetanse og ikke realfagskompetanse. For å studere jus eller rettsvitenskap trenger du bare generell studiekomptanse og ikke realfagskompetanse og det samme gjelder for både psykologi og for å bli lærer i samfunnsfag, gym og engelsk Med andre ord vil det ikke ødelegge noen av dine fremtidsplaner å ikke ta t-matematikken og realfagene. Det er selvsagt en stor fordel og ha realfagskompetanse, men ikke nødvendig Tusen takk for svar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå