Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tips til scooter til under 10k

Bartin

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
sant nokk, men en full trimma gir moped varer vell lenger pga slipper å ligge på et jævlig turtall hele tiden.

Nåja, det er en sannhet med modifikasjoner vil nå jeg si.

Å gire på en moped er ikke akkurat hensynsfullt mot en motor, 14k rpm til 10k på et øyeblikk. Slike kraftige turtallsfall/økninger har du ikke med en scooter.

Så har du girkasse, tør jeg nevne Am6, der har du en ting som går om du er "uheldig", er mopeden fulltrimma er det bare et spørsmål om tid før du begynner å få småproblemer.

Så har du drev og kjede, kjedesmørning som, sammen med bremsestøv, skitner ut bakfelgen. Alt i alt mye bytting og griseri. Scooter trenger reimbytte og variatorvektebytte, til sammenligning.

Når alt summeres, vil jeg si det er mye mer prakk med en moped.

Lenke til kommentar
Alle gangene jeg har sett scooter og moped prøve å sprinte mot hverandre vinner scootern, så må være noe i det.

Såvidt jeg vet kan scootere også ha høyere toppfart, heh.

ingen som har sakt noe i mot det :) scooteren slipper å gire og har fullt turtall med en gang, derfor den har best aks.

Lenke til kommentar
Alle gangene jeg har sett scooter og moped prøve å sprinte mot hverandre vinner scootern, så må være noe i det.

Såvidt jeg vet kan scootere også ha høyere toppfart, heh.

ingen som har sakt noe i mot det :) scooteren slipper å gire og har fullt turtall med en gang, derfor den har best aks.

Slipper ikke å gire, den girer bare mye fortere enn en moped.

Jeg kjenner ganske godt når min girer opp, piaggio motorene har liksom et lite nykk. Pluss at farten stiger jo mye mer :p

Og ja, en trimma scooter drar ifra en moped.

Hvorfor skulle den ikke?

Variator systemet er mer effektivt enn kjede systemet.

En moped veier ofte litt mer(har ikke så fryktelig mye å si egentlig)

En moped har flere gir å gå gjennom, og taper pittelitt tid for hvert gir.

En scooter har mindre hjul, og akser derfor fortere enn en moped. Taper jo litt på toppfarten da, men derfor folk bytter drev :p

Burde være "bevis" nok på hvor bra en scooter kan gå. :p

Endret av .Butthead.
Lenke til kommentar

Nei, men du kjørte så og si orginal moped, bare med bedre variator(som gjør giringa enda bedre).

Jeg kjente heller ikke noe særlig på min sfx når den var orginal, men når jeg hadde trimsylinderen på kunne jeg kjenne at den plutselig dro avsted når jeg kom opp i 20-30kmt.

Sånn er det også med scooteren jeg har nå, og de piaggio motorene kjenner man et lite nykk når de girer.

Spør 4life om du vil :p

Endret av .Butthead.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...