Gå til innhold

På jakt uten jegerprøven

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har hørt mye rart og forskjellig om dette... Har jegerprøven selv men noen mener man kan dra på jakt uten hvis man er sammen med noen som har jegerprøven (småviltjakt i dette eksempelet). Hva er rett her?

Den som har fylt 14 år og fram til fylte 16 år kan likevel delta i småviltjakt med våpen og delta i fangst av villmink, mår, rype, kråkefugl og måker i opplæringsøyemed når vedkommende:

a) har samtykke fra foreldre eller foresatte og

b) er under forsvarlig tilsyn av person som har fylt 20 år. Tilsynspersonen må ha utøvd jakt og betalt jegeravgiften i minst tre år. Tilsynspersonen skal også ha tillatelse fra rettighetshaver. Den som har tilsynet skal ha mulighet til å kontrollere og instruere vedkommende.

I praksis betyr dette at du kan være med på jakt, med eget våpen fra du er 14 til du er 16 år.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Har hørt mye rart og forskjellig om dette... Har jegerprøven selv men noen mener man kan dra på jakt uten hvis man er sammen med noen som har jegerprøven (småviltjakt i dette eksempelet). Hva er rett her?

Den som har fylt 14 år og fram til fylte 16 år kan likevel delta i småviltjakt med våpen og delta i fangst av villmink, mår, rype, kråkefugl og måker i opplæringsøyemed når vedkommende:

b) er under forsvarlig tilsyn av person som har fylt 20 år. Tilsynspersonen må ha utøvd jakt og betalt jegeravgiften i minst tre år. Tilsynspersonen skal også ha tillatelse fra rettighetshaver. Den som har tilsynet skal ha mulighet til å kontrollere og instruere vedkommende.

I praksis betyr dette at du kan være med på jakt, med eget våpen fra du er 14 til du er 16 år.

.. Og dette gjelder vel bare de som har jegerprøven.

Lenke til kommentar

Du mener ikke seriøst at unger har LOV å fly rundt i skauen med ladde våpen uten å ha noe som helst opplæring i hva de kan skyte, og HVORDAN de skal skyte, eller hvordan holde våpenet for å ikke skyte jaktkompiser i låret, bare fordi det går en voksen som har jegerprøven sammen med dem?

Ser for meg en 14-åring hypet opp på sukker og pokemon gå rundt og late som han skyter pokemons.."oj, det var visst en fugl som ikke er lov å skyte nå"

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Du mener ikke seriøst at unger har LOV å fly rundt i skauen med ladde våpen uten å ha noe som helst opplæring i hva de kan skyte, og HVORDAN de skal skyte, eller hvordan holde våpenet for å ikke skyte jaktkompiser i låret, bare fordi det går en voksen som har jegerprøven sammen med dem?

Ser for meg en 14-åring hypet opp på sukker og pokemon gå rundt og late som han skyter pokemons.."oj, det var visst en fugl som ikke er lov å skyte nå"

Sant nok det ja, kan ikke se for meg at unger mellom 14 og 16 år kan jakte med våpen UTEN å ha Jegerprøven. Jeg mener at hvis man er mellom den alderen, så kan man dra på opplæringsjakt UTEN våpen. Men derimot hvis man har jegerprøven og er mellom 14 og 16 år så kan man dra på opplæringsakt MED våpen.

Lenke til kommentar
Du mener ikke seriøst at unger har LOV å fly rundt i skauen med ladde våpen uten å ha noe som helst opplæring i hva de kan skyte, og HVORDAN de skal skyte, eller hvordan holde våpenet for å ikke skyte jaktkompiser i låret, bare fordi det går en voksen som har jegerprøven sammen med dem?[...]

joda, det kan 14-åringer faktisk gjøre. Fra forskrift om utøvelse av jakt og fangst:

§ 6. Opplæring i jakt og fangst

Den som har fylt 16 år og fram til fylte 18 år kan delta i storviltjakt med våpen i opplæringsøyemed når vilkårene i første ledd bokstav a og b er oppfylt, jf. dog lov av 9. juni 1961 nr. 1 om skytevåpen og ammunisjon m.v. § 29. Det stilles i tillegg krav om bestått jegerprøve og skyteprøve for storviltjegere.

§ 7. Fritak for jegeravgift

Den som med hjemmel i § 6 er under opplæring i jakt eller fangst er fritatt for å betale jegeravgift.

Direktoratet for naturforvaltning kan etter søknad frita for betaling av jegeravgift i enkelte særlige tilfeller for å ivareta et allmennyttig formål.

Kapittel 3. Jegerprøven

0 Overskriften endret ved forskrift 14 mars 2006 nr. 304 (i kraft 1 april 2006).

§ 8. Obligatorisk jegerprøve

Alle personer som har fylt 16 år og som ikke er registrert i Jegerregisteret, skal før jakt, felling eller fangst utøves ha bestått jegerprøve i henhold til denne forskrift og instruks om innhold og gjennomføring av jegerprøven fastsatt av direktoratet.

Jegerprøven består av et obligatorisk kurs og en skriftlig eksamen.

Jegerprøveeksamen kan avlegges fra den dag vedkommende har fylt 14 år.

Personer som er fast bosatt i utlandet trenger ikke avlegge jegerprøve dersom de kan dokumentere at de fyller vilkårene for å drive tilsvarende jakt i sitt bopelsland.

0 Endret ved forskrift 14 mars 2006 nr. 304 (i kraft 1 april 2006).

Riktignok må den "voksne og ansvarlige" være så nærme at han kan gripe inn om det skjer noe tull, men ellers er det ganske fritt fram.

Kravet om jegerprøve intrer først når du har fyllt 16 år.

Opplæringsjakt uten våpen kan du være med på fra du er nyfødt...

Endret av M98kF1
Lenke til kommentar
Du mener ikke seriøst at unger har LOV å fly rundt i skauen med ladde våpen uten å ha noe som helst opplæring i hva de kan skyte, og HVORDAN de skal skyte, eller hvordan holde våpenet for å ikke skyte jaktkompiser i låret, bare fordi det går en voksen som har jegerprøven sammen med dem?[...]

joda, det kan 14-åringer faktisk gjøre. Fra forskrift om utøvelse av jakt og fangst:

§ 6. Opplæring i jakt og fangst

Den som har fylt 16 år og fram til fylte 18 år kan delta i storviltjakt med våpen i opplæringsøyemed når vilkårene i første ledd bokstav a og b er oppfylt, jf. dog lov av 9. juni 1961 nr. 1 om skytevåpen og ammunisjon m.v. § 29. Det stilles i tillegg krav om bestått jegerprøve og skyteprøve for storviltjegere.

§ 7. Fritak for jegeravgift

Den som med hjemmel i § 6 er under opplæring i jakt eller fangst er fritatt for å betale jegeravgift.

Direktoratet for naturforvaltning kan etter søknad frita for betaling av jegeravgift i enkelte særlige tilfeller for å ivareta et allmennyttig formål.

Kapittel 3. Jegerprøven

0 Overskriften endret ved forskrift 14 mars 2006 nr. 304 (i kraft 1 april 2006).

§ 8. Obligatorisk jegerprøve

Alle personer som har fylt 16 år og som ikke er registrert i Jegerregisteret, skal før jakt, felling eller fangst utøves ha bestått jegerprøve i henhold til denne forskrift og instruks om innhold og gjennomføring av jegerprøven fastsatt av direktoratet.

Jegerprøven består av et obligatorisk kurs og en skriftlig eksamen.

Jegerprøveeksamen kan avlegges fra den dag vedkommende har fylt 14 år.

Personer som er fast bosatt i utlandet trenger ikke avlegge jegerprøve dersom de kan dokumentere at de fyller vilkårene for å drive tilsvarende jakt i sitt bopelsland.

0 Endret ved forskrift 14 mars 2006 nr. 304 (i kraft 1 april 2006).

Riktignok må den "voksne og ansvarlige" være så nærme at han kan gripe inn om det skjer noe tull, men ellers er det ganske fritt fram.

Kravet om jegerprøve intrer først når du har fyllt 16 år.

Opplæringsjakt uten våpen kan du være med på fra du er nyfødt...

Vel, man kan jakte mellom alderen 14-16 år og, men våpen, men da må man ha jegerprøven :)

Lenke til kommentar
[....]Vel, man kan jakte mellom alderen 14-16 år og, men våpen, men da må man ha jegerprøven :)

Er det spesifiser i ett rundskrif fra DN, eller noe slikt da?

Forskriften sier jo tydelig:

[...]Alle personer som har fylt 16 år og som ikke er registrert i Jegerregisteret, skal før jakt, felling eller fangst utøves ha bestått jegerprøve i henhold til denne forskrift og instruks om innhold og gjennomføring av jegerprøven fastsatt av direktoratet.[...]
Lenke til kommentar
[....]Vel, man kan jakte mellom alderen 14-16 år og, men våpen, men da må man ha jegerprøven :)

Er det spesifiser i ett rundskrif fra DN, eller noe slikt da?

Forskriften sier jo tydelig:

[...]Alle personer som har fylt 16 år og som ikke er registrert i Jegerregisteret, skal før jakt, felling eller fangst utøves ha bestått jegerprøve i henhold til denne forskrift og instruks om innhold og gjennomføring av jegerprøven fastsatt av direktoratet.[...]

det jeg mener er at hvis man er mellom 14-16 år så kan man dra på jakt med våpen, MEN da må man ha bestått jegerprøven :)

Lenke til kommentar
[....]det jeg mener er at hvis man er mellom 14-16 år så kan man dra på jakt med våpen, MEN da må man ha bestått jegerprøven :)

Men mellom 14 og 16 år er det ikke krav om jegerprøve, derimot er det krav om "voksen ansvarlig" person som skal være rett ved siden av og "passe på". § 6 "Opplæring i jakt og fangst" beskriver nærmere kravene for dette, men evner ikke noenting om jegerprøve for de mellom 14 og 16år. Da forskriften var fersk i 2002, var det også slik den ble tolket, så om det nå er krav om jegerprøve for opplæringsjakt mellom 14 og 16 år må det nesten ha kommet som rundskriv fra DN de siste 2-3 årene.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Der syns jeg du gikk litt for langt, de fleste 14-åringer ser ikke på pokemon, og at 14 åringer leker at de skyter på pokemons er litt drøyt, det er vel kanskje 5-åringer som gjør det. Er faktisk 14 år selv og vet dette utmerket godt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

M98kF1 sin tolkning av loven/forskriften er riktig

Det kreves ikke jegerprøve for personer mellom 14 og 16 år som går på opplæringsjakt. Det er jegeren som følger dem som har fullt ansvar for dem og hva de gjør. Skulle det forekomme en ulykke vil denne jegeren være fullt ansvarlig.

Personen på opplæringsjakt skal være nært nok den jegeren har ansvar for de til at denne jegeren kan gripe inn. Hvor nært dette er blir opp til den ansvarlige jegeren å vurdere ut i fra nivået på den som går på opplæringsjakt og situasjonen.

Jeg gikk selv på opplæringsjakt med min far fra jeg var 14 til jeg var 16. Jeg hadde da fulgt med på jakt fra jeg kunne gå (uten våpen) og hadde grundig våpen opplæring, dermed trengte jeg ikke å gå i føttene til far min, men i syns- og talerekkevidde. Hadde jeg derimot hatt lite erfaring og opplæring måtte han gått i fotene på meg slik at han hadde vært i rekkevidde til å fysisk gripe inn.

Hilsen en jegerprøveinstruktør.

Lenke til kommentar

Nå er det vel snakk om jakt med våpen i dette tilfellet.

Man kan selvfølgelig ha med seg tyve mann og partytelt på post, men du ser neppe snurten av elg.

Ellers er det rett som de som faktisk henviser til kilder sier, at man kan jakte med samtykke/"ansvarlig voksen". Gjorde dette selv fra fylte fjorten og har enda ikke skutt en eneste jaktkammerat. (Og det er vel nesten ti år siden.)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Den som er mellom 14 år og 16 år kan du allikevel delta i opplæringsjakt på småvilt. Dette forutsetter at du har foreldrenes/ foresattes samtykke og at du har forsvarlig tilsyn av en erfaren jeger som har fylt 20 år. Det kreves ikke bestått jegerprøve under opplæringsjakt på småvilt.

http://www.njff.no/portal/page/portal/njff/artikkel?displaypage=TRUE&element_id=67254

Da var vel saken klar? Dette er veldig bra, lettere å rekruttere jegere om ungene får oppleve jakta før de må igang med jegerprøven, slik at motivasjonen til å faktisk ta den øker :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...