Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvilke H7-pærer er best? (lovlig)


Anbefalte innlegg

Hvilke H7-pærer skal jeg kjøpe til en vanlig personbil?

Det finnes så mye på markedet.

 

Kjøper alltid vanlige Osram på Shell.

Nå er jeg i en annen by, som er full av rånere.

De hadde bare en variant, som var veldig blå.

De sa de visste den var ulovlig å bruke på veien, men at de solgte til mange unge menn som ikke brydde seg om annet enn estetikk.

 

En annen bensinstasjon, YX i nabokommunen, hadde noen pærer som visstnok var mindre blå, og dermed lovlige.

Denne kostet over 300 kroner for en enkelt pære!

 

 

Saken er at nå som høstmørket senker seg over oss, vil jeg ha lys som virkelig lyser opp veien så jeg kan se.

Dette er jeg til en viss grad villig til å betale ekstra for.

Men LOVEN SKAL FØLGES!

 

Stemmer det virkelig at Shell selger ulovlige pærer?

Akkurat denne stasjonen hadde ikke lovlige pærer engang. Etter eget utsagn.

 

Hva med sånne Osram-pærer som det står +30% på?

Er de lovlige?

Hvorfor er ikke alle pærer +30% da?

Jeg trodde det fantes en absolutt grense for styrke...

Er ikke alle lovlige pærer så tett opptil denne grensa som mulig?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har testet både Osram Night Breaker og Philips X-treme Power for H7, begge er brukbare, men jeg vil heller bruke Night Breaker fremfor X-treme Power. De skal gi 90% mer lys, og det skal jeg love deg at de faktisk gjør. De er lovlig og kan kjøpes billig med gratis frakt fra Powerbulbs.

 

Direkte link til Night Breaker H7: http://www.powerbulbs.co.uk/product_detail.asp?prod=112

 

Jeg har kjøpt en hel drøss med pærer fra Powerbulbs, og det har aldri vært noe problemer.

 

(Btw. om du skriver inn rabattkode RLKHQ1883 får du 10% rabatt)

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Sier loven at man må bruke samme merke på begge sider, så det blir symmetrisk?

Jeg har en standard Osram og en Philips liggende i bagasjerommet. Drar alltid rundt på reservepærer.

 

Hva vet du om de såkalt ulovlige pærene?

De er blå, men er de ulovlige? Er de bedre, men har som bieffekt at de blender andre bilister?

Hva med de knallgule pærene som noen bruker?

Jeg vet ikke hvor man får tak i dem engang.

Men det er endel tåke om nettene i bygda mi, så det er greit å få noe som er optimalisert for det.

 

Er de ulovlige pærene lov å bruke i fjernlyset? Det skal jo ikke stå på når man har biler foran seg uansett, så det kan jo ikke skade noen om man bruker dem på en ansvarsfull måte...?

 

Hva med sånne ekstralys-kit som de selger på Europris, komplett med rele og kabler?

Er de ulovlige å montere på en bil? Er det ikke OK sålenge jeg kun bruker dem når veien er oversiktlig?

 

Det er mange mørke veier i bygda mi. Jeg liker å se mer enn 3 meter foran meg.

 

Det estetiske plager meg ikke i det hele tatt. Sikkerheten og loven er viktigst i denne sammenhengen.

Bilen min ble levert uten tåkelys, men det kan visst ettermonteres.

Hvor effektive er slike? Jeg har hørt at det kun er gule tåkelys som faktisk fungerer.

Men mange biler later jo til å ha gule nærlys.

 

Og hva er det med BMW? De har jo ikke nærlys, kun "grøftelys" eller hva de nå kalles, helt nederst ved veien. Eller er dette et bevisst/ubevisst valg av føreren, å ikke skru på nrlysene? Eller ER dette nærlysene på BMW?

Noen som kan skrive en doktoravhandling som forklarer dette?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Før jeg begynner så må jeg få påminne om at vi har en tråd som hete F.A.Q - lykter, lys & regler der slike spørsmål kan stilles.

 

Sier loven at man må bruke samme merke på begge sider, så det blir symmetrisk?

Jeg har en standard Osram og en Philips liggende i bagasjerommet. Drar alltid rundt på reservepærer.

 

Nei, bare de har samme fargen og er E godkjent så spiller det ingen rolle.

 

Hva vet du om de såkalt ulovlige pærene?

De er blå, men er de ulovlige? Er de bedre, men har som bieffekt at de blender andre bilister?

Hva med de knallgule pærene som noen bruker?

Jeg vet ikke hvor man får tak i dem engang.

Men det er endel tåke om nettene i bygda mi, så det er greit å få noe som er optimalisert for det.

 

 

De ulovlige pærene du får kjøpt på div ymse steder er som regel av meget dårlig kvalitet.

 

* Produsert i kina

* Har billig herdet glass i stede for kvarts glass

* Lakkert med blå emaljelakk som øker temperaturen i pæra

* Som regel alt for høy wattstyrke

* Dårlig byggekvalitet, geometrisk feilstilling av glødetråder osv osv....

* Ikke E godkjent

* Gir i mange tilfeller dårligere lys en standardpærene

 

Er de ulovlige pærene lov å bruke i fjernlyset? Det skal jo ikke stå på når man har biler foran seg uansett, så det kan jo ikke skade noen om man bruker dem på en ansvarsfull måte...?

 

Nei for at et ekstralys skal være godkjent så må pæra være E godkjent.

 

 

Hva med sånne ekstralys-kit som de selger på Europris, komplett med rele og kabler?

Er de ulovlige å montere på en bil? Er det ikke OK sålenge jeg kun bruker dem når veien er oversiktlig?

 

Det er mange mørke veier i bygda mi. Jeg liker å se mer enn 3 meter foran meg.

 

Er ekstralys kittene E godkjent og at refferanseverdien sammen med bilens lykter ikke overstiger 100% så har

du ingenting å frykte.

 

Det estetiske plager meg ikke i det hele tatt. Sikkerheten og loven er viktigst i denne sammenhengen.

Bilen min ble levert uten tåkelys, men det kan visst ettermonteres.

Hvor effektive er slike? Jeg har hørt at det kun er gule tåkelys som faktisk fungerer.

Men mange biler later jo til å ha gule nærlys.

 

Tåkelys er effektive når de blir brukt riktig, noe de fleste bruker det helt feil og da er hele vitsen borte.

Ang gule tåkelykter så er de bedre, MEN alle de lovlige gule pærene de lager i dag har dihikloriske filter som produserer "skittent" gult lys med andre bølgelengder i, det er kun lykter som produserer monokromatisk gult lys som har dokumentert effekt. Den eneste måten å få dette lovlig til på i dag er enten ved hjelp av en boble som tres over pæra (vanskelige å få tak i) før du setter den inn eller at selve lykteglasset er ekte gul.

 

Og hva er det med BMW? De har jo ikke nærlys, kun "grøftelys" eller hva de nå kalles, helt nederst ved veien. Eller er dette et bevisst/ubevisst valg av føreren, å ikke skru på nrlysene? Eller ER dette nærlysene på BMW?

Noen som kan skrive en doktoravhandling som forklarer dette?

 

BMW har da nærlys, men du kan bruke tåkelysene i kombinasjon med parklys på dagtid i stede for nærlys og det er en del som gjør dette.

Lenke til kommentar
Er de ulovlige pærene lov å bruke i fjernlyset? Det skal jo ikke stå på når man har biler foran seg uansett, så det kan jo ikke skade noen om man bruker dem på en ansvarsfull måte...?

Dette er en typisk misforståelse, dvs. en skummelt farlig misforståelse som er ute og går. Fjernlys er veldig restriktivt både fordi feil bruk av fjernlys er skadelig for deg og for andre.

 

Litt bakgrunn:

Dersom et fjernlys, eller et hvilket som helst type lys, skal fungere slik det er ment for må det ha nøyaktig korrekt plassert lyskilde som har de nødvendige karakteristikkene som lykten er beregnet for. Derfor har man et godkjenningsystem for alle pærer som skal brukes i lykter på biler (ja, det inkluder ALLE pærer som brukes utvendig). Når godkjenningen er på plass skal det garantere at den pæra oppfyller de nødvendige spesifikasjonene som pærene som ble brukt når lykten ble godkjent. Før godkjente utskiftbare pærer ble vanlig måtte man bruke pærer/lysmoduler spesielt designet for hver enkel type lykt fordi det ikke kunne garanteres at en tredjepartsmodul/-pære oppfyllte de samme kriteriene som opprinnelig lyskilde gjorde ved godkjenning.

 

Første misforståelse: "Det spiller mindre rolle i et fjernlys om pæra er korrekt/godkjent enn i et nærlys." Lysmessig er dette totalt feil. Et fjernlys skal lyse mye lengre, dvs. at lyset må konsenteres i tynnere stråler som skal fraktes over en lengre stekning. En liten feil vil ødelegge hele denne strålen. Et fjernlys er altså å regne som en svært nøyaktig spotlight. Et nærlys derimot er mer å regne som et flomlys. Det skal frakte over en kortere strekning og nøyaktigheten kan derfor være lavere. En liten feil vil gi liten feil i lysspredningen. Altså, kødder du med pæra i et fjernlys kan du i verste fall redusere siktstrekningen eller redusere bredden på lysstrålen. I uansett tilfelle vil dette ramme din egen sikt fremover negativt.

 

Nummer to: "Fjernlys skal bare brukes når det ikke er andre biler i nærheten". Dette er også feil. Fjernlys har pr. godkjenning begrenset lysstyrke. Den høyeste lysstyrken som gis ut på noe punkt i et fjernlys uttrykkes i referanseverdien som igjen kan regnes om til lux (lysmengde(lumen)/areal(m2)). Ved å sette en grense på 480lux totalt sett (fordelt på 2 eller 4 lykter) begrenses det hvor langt fjernlyset på en bil faktisk kan lyse. Det vil selvsagt være en forskjell på en bil som kjører med originale fjernlys på under 50% og en bil med ekstralys som ligger opp mot 100%, men den er altså begrenset. .. og til poenget: Dette gjør at man på ekstra langre strekninger kan kjøre lenge hvor begge biler har fjernlys på. Optimalt sett skal switching til nærlys skje akkurat der fjernlysene møtes (ca. 300 meter mellom bilene typisk), og dersom begge biler gjør det korrekt vil det være mulig å bruke lyset til den som kommer i mot til å bestemme dette tidspunktet. Spørsmålet en da skal stille seg er: Plager lyset til den som kommer i mot deg? Hvis nei, behold dine egen fjernlys på. Hvis ja: Bytt til nærlys.

Lenke til kommentar

Xenon-HID er bra om det brukes korrekt. Brukes det feil er det livsfarlig. Mer lys kan gi større skade om det brukes feil. Det som er ganske typisk når det ettermonteres i halogenreflektorer er at det legges en slags vegg av lys som formes etter reflektorens form (motsatt f.eks av hva en FF-reflektor er laget for). Det lyset ligger utenfor der lykten normalt sett skal lyse og uansett hva slags type reflektor som står bak blir det for mye lys i forgrunn og for lite lys i forhold lengre frem, og dermed reduseres siktstrekningen enten man tror det eller ikke.

Lenke til kommentar
Farlig dårlig lys? Jeg fikk nesten hakeslipp da jeg såg forskjellen fra Xenon og halogent da jeg byttet til Xenon på bilen min. Dog har jeg 6000K som er mere hvitt enn blått. Og jeg har hørt folk har hatt xenon i over 2 år uten at pærene har ryket.

 

 

Heh, ja hakeslepp får de andre også når de møter deg...

 

 

Se denne filmsnutten om ulovlige xenonlys. (ikke at jeg tror det blir å helpe)

Se filmen hos Youtube

Lenke til kommentar
Farlig dårlig lys? Jeg fikk nesten hakeslipp da jeg såg forskjellen fra Xenon og halogent da jeg byttet til Xenon på bilen min. Dog har jeg 6000K som er mere hvitt enn blått. Og jeg har hørt folk har hatt xenon i over 2 år uten at pærene har ryket.

 

Som andre har påpeket, så mente jeg ikke ekte xenonlys, men disse pærene med blått glass som visstnok skal se så flott ut. Jeg har prøvd slike på bilen min en gang i tida, for å se hvordan det var - og jeg må si de var direkte trafikkfarlige. De lyste jo forsåvidt hvitt/blått, men lysstyrken var elendig. Overhodet ikke noe jeg ville brukt på våte norske høstveier i hvert fall.

Lenke til kommentar

Hvis Osram NightBreaker er sterkere enn andre pærer, hvorfor er de lovlige?

Jeg hadde det bestemte inntrykket at det var en max wattstyrke som bestemte dette, eller max antall lumen?

 

Og hvorfor er ikke alle pærer slik? Dyrere?

 

Kan NightBreaker brukes både som nærlys og fjernlys, eller bare en av delene?

JEG er ingen regelrytter, men jeg vil helst komme helskinnet gjennom kontroller og slikt.

Lenke til kommentar

Osram Nightbraker/Philips Xtremepower er ikke noe sterkere i wattstyrke en de vanlige variantene, har testet dette selv med sistnevnte og forskjellen var så og si null. For å få godkjent en H4 pære så må 2 ting være innen reglemanget wattstyrke og antall lumen (det er litt flere ting, men disse 2 er alfa omega).

En standard H4 pære gir 1000/1650lumen på henholdsvis nær og fjærnlys, men reglemanget tillater opp til 1150/1900lumen (+/-15%) så ved hjelp av innovasjoner så har produsentene med tiden greid å få mer lys ut av samme wattstyrken, først 30% så 50% og til slutt 80/90%. Men husk % tallene produsenten oppgir er målt 75m fremfor bilen, så dette har ikke noen direkte sammenheng med antall lumen oppgitt i reglemanget.

 

Disse pærene er fullt godkjent iht. ECE37 og kan brukes i både nær og fjærnlys uten noen begrensninger, grunnen til at ikke alle kjører rundt med disse er fordi at de er dyrere i innkjøp (koster ofte over 2x så mye), noe som kommer av at de koster mer å produsere. Men den største grunnen er at folk ikke vet om mulighetene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...