exmx Skrevet 23. august 2009 Del Skrevet 23. august 2009 Jeg vurderer å kjøpe meg enda et skjermkort så jeg kan ha tre skjermer på PCen. Jeg har begynt å se litt på mulighet for å kjøre Crossfire, men er veldig usikker på hvordan det fungerer. Jeg har dette skjermkortet: HiSdigital Radeon HD 4870 512MB GDDR5, PCI-Express 2.0, 2xDVI/ HDMI/ HDCP og dette hovedkortet: ASUS P5Q Deluxe, P45, Socket-775, DDR2, ATX, 2xGbLAN, Firewire, 3xPCI-Ex(2.0)16 Skjermkortet jeg har nå står i den blå porten. Hvor skal jeg liksom ha skjermkort nummer 2? En annen ting jeg lurer på. Hvis jeg bestemmer meg for å kjøre Crossfire, hvilke skjermkort anbefaler dere? Må jeg ha AKKURAT det samme kortet? Kan jeg velge andre merker? Må det ha like mye ram? Hva skjer om jeg kjøper et med 1gb ram? Skjermkortet jeg har nå er ganske stort. Det tar jo to slotter, å hvis det må stå til høyre for den blå porten, har jeg ikke plass til det fordi ram-brikkene står i veien. Takk på forhånd! Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 23. august 2009 Del Skrevet 23. august 2009 (endret) utifra bildet blir ekstra skjermkortet stående i den svarte nærmest mot den blå. kortet må ikke være samme merke men fra samme serie, så vil de kjøre synkront med svakeste kortet om ikke like. forøvrig får ikke du bruke mer enn 2skjermer med crossfire aktivert, så om kortet er for en tredje skjerm som ikke brukes til spilling ville jeg nok tatt et billigere. Endret 23. august 2009 av cruzader Lenke til kommentar
exmx Skrevet 23. august 2009 Forfatter Del Skrevet 23. august 2009 utifra bildet blir ekstra skjermkortet stående i den svarte nærmest mot den blå.kortet må ikke være samme merke men fra samme serie, så vil de kjøre synkront med svakeste kortet om ikke like. forøvrig får ikke du bruke mer enn 2skjermer med crossfire aktivert, så om kortet er for en tredje skjerm som ikke brukes til spilling ville jeg nok tatt et billigere. Jeg har 2 pc-skjermer som jeg har tenkt å bruke skjermkort nr 1 til. Så har jeg TVen på skjermkort nr 2. Det vil vel fungere? Takk for raskt svar Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 23. august 2009 Del Skrevet 23. august 2009 med crossfire på får ikke du brukt mer enn 2skjermer totalt på kortene. så for 3 skjermer må du enten skippe crossfire, eller kjøpe et 4870 til crossfire samt enda et kort til tredje skjermen. selv har jeg et 4870 1gb til hovedskjermene så et lavere 3870 til ekstraskjermen jeg aldri spiller på. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 23. august 2009 Del Skrevet 23. august 2009 Som Cruzader nevnte, kortene kjører etter svakeste ledd i både CF (CrossFire) og SLi. Ergo om du har ett med 512Mb RAM så får du bare 512Mb av neste kort også selv om det er 1Gb, 2Gb 30000GB etc etc. Og totale skjermkort minnet blir heller aldri mer enn ett kort uansett hvor mange kort du klasker inn i CrossFire siden alle kortene må ha samme data i minnet. Dessverre er det tvetydig info om hvordan flere skjermer skal funke i CrossFire, Anandtech hevder det går, andre hevder det ikke går. Funker fortsatt ikke i SLi dog, og har enda ikke sett noen som har fått flere enn 2 skjermer på ett CrossFire oppsett, du må da i så fall skru av CrossFire. Plasseringsmessig så kan jeg berolige deg med at ett ekstra skjermkort av samme type vil ikke passe noen andre steder enn nedenfor ditt kort, du har bare 2 valgalternativ etter at den blå er opptatt siden PCI-E 1x'n din er lukket i bakkant. Lenke til kommentar
exmx Skrevet 23. august 2009 Forfatter Del Skrevet 23. august 2009 Ok. Så jeg kan ikke ha mer enn to skjermer med crossfire. Vil dette si at skjerm nr 3 ikke vil fungere i det hele tatt? For jeg har ikke tenkt å bruke 3 skjermer når jeg spiller osv. Da bruker jeg skjerm nr 1, eller evt TVen. Aldri alle 3 skjermene samtidig. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 23. august 2009 Del Skrevet 23. august 2009 Du er port begrenset primært for CF. Men maks antall skjermkort i CrossFire er 4x. Er bare det at det kun er 2 skjermer som vil funke, etter hva jeg har sett uansett hvor mange kort du putter inn. Det vil si at du får kun støtte for 2x skjermer når CrossFire er påskrudd som da gjør at du bruker 2 skjermkort for å øke ytelsen. Skal du ikke har mer ytelse lar du bare være å enable CF og du kan da ha opptil 4 skjermer på 2 kort. Lenke til kommentar
exmx Skrevet 23. august 2009 Forfatter Del Skrevet 23. august 2009 Skal du ikke har mer ytelse lar du bare være å enable CF og du kan da ha opptil 4 skjermer på 2 kort. Sikkert et veldig dumt spørsmål, men dette kan gjøres via ATI sitt kontrollpanel går jeg ut i fra? Jeg må ikke åpne PCen å gjøre det fysisk? Hva ville du gjort forresten? Crossfire eller eget dedikert skjermkort til TVen. Ser at skjermkortet jeg har nå ligger på rundt 1000 kr. Ikke så mye det. Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 23. august 2009 Del Skrevet 23. august 2009 slå av/på gjør du i kontrolpanelet, er en enkel checkbox du merker for og slå på. Lenke til kommentar
exmx Skrevet 23. august 2009 Forfatter Del Skrevet 23. august 2009 slå av/på gjør du i kontrolpanelet, er en enkel checkbox du merker for og slå på. ok. da sier jeg tusen takk for hjelpen! begge to Mens vi er inne på det med skjermkort, kanskje dere kan anbefale et til meg? Et som ikke bråker så mye kanskje. Driver også å ser etter en ny skjerm, som kommer til å bli skjerm nr 1. Skal brukes til det meste. Spilling, film, bilderedigering (og webdesigning), programmering osv. Har sett litt på Benq G2400WD. Skjermen jeg har nå, tenkte jeg å ha som skjerm nr 2. Men dette er en 22" med 1680x1050. Vil dette bli et problem om jeg kjøper en med høyere oppløsning? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå