person Skrevet 23. august 2009 Del Skrevet 23. august 2009 Hei! I år er første gang jeg feirer ramadan. Jeg skal ærlig inrømme at jeg egentlig ikke er muslim (isåfall en veldig dårlig en), men islam har alltid vært en religion jeg har hatt mye respekt for, og villet lære mer om. Første dagen gikk veldig fint, og jeg lurer på hvor lenge jeg klarer meg. Jeg satser jo selvfølgelig på full pott. Men jeg vet altfor lite. Hvordan er reglene nord for arktis? Blir vanskelig å gå uten mat 24 timer i døgnet Riktig så troende er jeg ikke.. Hva med vann når man jobber hele dagen? Vann er jo faktisk livsnødvendig hvis man skal være "produktiv" i 25 plussgrader på en svær bondegård, vil helst ikke risikere å pådra meg noe.. Og finnes det noen muslimske samfunn rundt i Øst-Finnmark (vadsø, kirkenes osv)? Sikkert mye jeg har glemt å spørre om, så siden jeg rett og slett ikke vet noe som helst annet enn det som står på islam.no's kalender, vil jeg sette pris på alt du kan fortelle meg. Ramadan mubarak! Lenke til kommentar
Juden Skrevet 23. august 2009 Del Skrevet 23. august 2009 Heisann. Reglene for nord arktis er slik at de som faster holder seg til tidene i Oslo, fordi det er mest relevant;) Man må avstå fra både mat og vann, så dessverre kan du ikke drikke under en hard arbeidsdag:( Det er et muslimsk samfunn i Tromsø ellers er jeg usikker.. Bor du i Nord-Norge? Ramadan Mubarak til deg og;) Lenke til kommentar
PrettyBoy Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Vi er som troende muslimer pliktig til å faste i denne Hellige måneden, og må i denne perioden avstå fra mat, drikke og seksuell aktivitiet fra morgengry til solnedgang. I måneden ramadan, hvori Koranen ble åpenbart som ledelse for menneskene, som ledelsens klare ord, og som kriterium for vrangt og rett – de av dere som er til stede i den måneden, skal faste i den. Om noen er syke eller på reise, skal han faste et antall andre dager. Gud vil gjøre det lett for dere, ikke vanskelig, og slik at dere kan fullføre dagtallet, så dere må prise Gud fordi Han leder dere og vise takknemlighet (Koranen; Al Baqara:185) Å faste i sin opprinnelige mening sawn (sawm), betyr å avstå- i Ramadan ; å avstå fra det som er forbudt i fasteperioden og gjøre det med den rette intensjon. Fasten gir oss hvile. Vi hviler vår munn, fordøyelsesorgan, våre seksuelle organer, våre ører,øyner og tunge mm. I denne perioden av "hvile" opplever kroppen at reprasjonsprosesser i både hjerne og kropp jobber spesielt aktivt, blandt annet så økes mengden av magnesium i kroppen, som virker beskyttende på hjertet. Under Ramadan opplever man bedre kvalitetssøvn som er dyp, i kontrast til REM (rapid eye sleep) der drømmen ofte inntreffer. En time søvn under ramadan gir samme virkning som flere timer "vanlig" søvn. Ramadan gir hvile til både kropp og sjel, man finner både mental og kroppslig ro, og den virker rensende. Samtidig styrker fasten oss. Den gir oss en trening i å kontrollere båre kroppslige lyster, og trener vår tålmodighet, ydmykhet og utholdenhet, viktige elementer i den islamske taqwa (Gudsfrykt). Fasten er en motvekt til å ta ting for gitt og gjør oss mer takknemmelige for de gaver vi får. En annen viktig del av Ramadans hikma(visdom) er å føle solidaritet med den sultne. En mett mage forstår ikke den sultne, og gjennom fasten vil man kunne føle hvordan det er å sulte. Å dele av sin mat og rikdom til de fattige er en viktig del av selve fasten. Før fastetiden er over er det obligatorisk å gi zakat al- fitr, almisse til de trengede. Tilslutt vil jeg nevne den viktige spirituelle del av denne hellige måned, der uvaner brytes, gode vaner innsettes, hele den hellige tekst Koranen leses igjennom og påminnes, man får ekstra belønning for gode gjerninger, og man føler sterkere samhørighet og felleskap, ummah, med sine søstre og brødre. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 33 innlegg i en etter hvert mer utagerende debatt rundt hvor sunt Ramadan er, hvor dumt det er eller ikke er med mere er slettet. Dersom du har kritikk av Ramadan er det mange steder du kan fremsette den kritikken, men det er ikke temaet for denne tråden. Ok? Reaksjoner på moderering tas som vanlig via PM, ikke i tråden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå