m-momr Skrevet 23. august 2009 Del Skrevet 23. august 2009 Så som dere ser på tegningen skal jeg prøve å kjøre lvm på /dev/md0p2 men det går ikke root@ubuntu:~# pvcreate /dev/md0p2 Device /dev/md0p2 not found (or ignored by filtering). har kun 2 hdd i pcen som skal bli backupserver, disse 2 200GB hdd'ene skal jeg kjøre i raid1, og jeg vil kjøre LVM over raid1, for mer flexibilitet. så jeg må ha en /boot som ikke er med i LVM med som er med i raid'et. Eller har noen et annet forslag? Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 23. august 2009 Del Skrevet 23. august 2009 Sikker på at /dev/md0p2 er rett enhetsnode for md-arrayet du vil bruke? Jeg er ihverfall vant med at md bruker kun /dev/md* Lenke til kommentar
m-momr Skrevet 23. august 2009 Forfatter Del Skrevet 23. august 2009 har laget /dev/md0p1 og /dev/md0p2 med "fdisk /dev/md0" Lenke til kommentar
Del Skrevet 23. august 2009 Del Skrevet 23. august 2009 Er /dev/md0p2 montert når du kjører pvcreate? Lenke til kommentar
m-momr Skrevet 23. august 2009 Forfatter Del Skrevet 23. august 2009 nope, fant ut at det var letter å legge til en 40gb disk til som kjører OS Lenke til kommentar
HawP Skrevet 23. august 2009 Del Skrevet 23. august 2009 Husk at dette er software-raid; fleksibelt. Trenger ikke bruke hele disken til raid, enkelt partisjoner går fint det også (i motsetning til "fakeraid", som regel). Så et alternativ til å lage 2 partisjoner på md0, var å partisjonere begge diskene likt (sda1/sdb1 og sda2/sdb2) før du så laget to mirror, et av sda1/sdb1 og et av sda2/sdb2. Da får du (f.eks.) md0 og md1. Og så pvcreate med det "store" mirroret. Lenke til kommentar
m-momr Skrevet 29. august 2009 Forfatter Del Skrevet 29. august 2009 smart, tror jeg skal prøve det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå