vegge Skrevet 15. mai 2003 Rapporter Del Skrevet 15. mai 2003 Det nærmer seg tiden da jeg skal i militæret og jeg vurderer seriøst et kjøp av en bærbar maskin. Dessverre er kunnskapene mine om dette vesentlig dårligere enn om stasjonære PC-er.. Noen har liksom 2,53GHz, men en på 1,3GHz koster mer (Centrino-greier..) 1,3GHz høres lite ut? Yter den som en Duron 1,3GHz eller bedre? Er det slik at såkalte skrivebordserstattere(?) har noen støyende vifter eller er jeg på jordet nå? Jeg går liksom inn på en webshop (f.eks. PS Data)..; Aspire TravelMate 230 TravelMate 280 TravelMate 420 TravelMate 530 TravelMate 800 TravelMate C100 Hva er forskjellen? Hva skal jeg lete etter? Vil egentlig bare ha en relativt liten og lett bærbar, støysvak, ikke så mye mer enn 10 000 penger. Jeg har klart meg med GeForce2 MX og minimalt med spilling så langt i livet, så jeg trenger ikke så heftig maskin. Men skal vel brukes til Internett, skolearbeid, DivX, bilderedigering osv. Er det noen som kan hjelpe meg litt på vei? Fant liksom ikke noen nybegynnerguide på barbara.no.. Lenke til kommentar
xstian Skrevet 15. mai 2003 Rapporter Del Skrevet 15. mai 2003 Hepp! Det du må vurdere (sånn i grove trekk) er: - Ytelse (max gass? spill?) - Vekt (skal du drasse den mye med deg?) - Skjerm (betaler du ekstra for en større skjerm?) - Batteritid (Kommer du til å bruke den på batteri?) - Støy (Kommer du til å bruke den et sted der den kan irritere andre, feks?) ...såvidt jeg kan huske. Det du legger mest vekt på her, er det som gir deg en pekepinn på hvilken maskin du vil velge. En maskin til 10k kan være så forskjellig som natt og dag. .xstian Lenke til kommentar
ritt45854 Skrevet 15. mai 2003 Rapporter Del Skrevet 15. mai 2003 Zepto 2002 modell er mye for pengene. Du får en god skjerm, god prosessor, og mye minne og annen type ytelse (skjermkort osv) for pengene. Maskinen er relativt lett og solid også, pluss at Zepto har meget god service ! johanG. Lenke til kommentar
enden Skrevet 20. mai 2003 Rapporter Del Skrevet 20. mai 2003 Zepto 2002 modell er mye for pengene. Du får en god skjerm, god prosessor, og mye minne og annen type ytelse (skjermkort osv) for pengene. Maskinen er relativt lett og solid også, pluss at Zepto har meget god service ! johanG. 2002 støyer litt hvis du presser prosessoren litt, og har litt dårligere batterikapasitet enn de andre, men det er MYE for pengene. Servicen er By the way: Centrino yter mye mer enn p4 pr mHz så 1,3 er ikke ille i det hele tatt. Les tester på hw eller barbara. Uansett så er ikke det maskinen for deg for den er dyr! Lenke til kommentar
MrJavalava Skrevet 20. mai 2003 Rapporter Del Skrevet 20. mai 2003 Hvilken tjeneste har du søkt på? Er det felt tjeneste eller er det leirtjeneste? Hvis du er i felt og har tilgang på aggregat da kan du vurdere bærbar. Er det leirtjeneste, da kan du heller vurdere å ta med deg en liten stasjonærmaskin og deretter finne en brukt 14" skjerm. Det er sikkert mange du kan allierer deg med for å få tilgang på eget datarom i kaserna der du skal være. Eneste er at du må ha tillatelse for å kunne bruke maskinen under rekrutt perioden, men når perioden er over kan du bruke den fritt.. altså når du er ferdig for dagen. Hilsen en som har vært igjennom førstegangstjenesten. Lenke til kommentar
vegge Skrevet 20. mai 2003 Forfatter Rapporter Del Skrevet 20. mai 2003 Hvilken tjeneste har du søkt på? Som det står i signaturen min..; GSV - Garnisonen i Sør-Varanger (grensevakt Russland) Dvs. 6 mnd med opplæring og diverse før jeg skal ut på grensa og holde vakt (generalisering) Quoter fra tråden min om GSV Internett linjen på selve GSV er dårlig ja..dualisdn på gudene vet hvor mange pcer. Men er litt bedre ute på grensestasjonene. Der er det dualisdn delt på et par pcer..og man klarer seg nå med det. Tolk det som dere vil. Jeg har tenkt å ringene folkene og spørre hvordan situasjonen er nå. Vet ikke helt om et kjøp av bærbar er verdt det. Jeg har jo aldri vært i militæret før, så jeg vet ikke hvordan det blir.. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 20. mai 2003 Rapporter Del Skrevet 20. mai 2003 dette virker som et godt kjøp her ;firewire, billig å kjøpe ekstra ram, eget minne til god grafikkbrikke, støysvak. Vurderer denne selv (selger stasjonære pcen nå, for godt ) men, jeg lurer på om jeg skal vente til juni/juli på noe slikt: http://forum.barbara.no/viewtopic.php?t=11...4117&highlight= Lenke til kommentar
geokri Skrevet 20. mai 2003 Rapporter Del Skrevet 20. mai 2003 en 1,3 centrino skal vel yte omentrent like mye som en p4 2,0 Lenke til kommentar
vegge Skrevet 22. mai 2003 Forfatter Rapporter Del Skrevet 22. mai 2003 Jeg har tenkt å ringene folkene og spørre hvordan situasjonen er nå. Ringte velferden i dag.. "I leiren" og sånn var det visst et datarom - egentlig for voksenopplæring eller noe. Det var oppe fra 18-20 så vidt jeg fikk med meg. På grensestasjonene var det i alle fall én PC med Internett på. Til nå har det bare vært ISDN, men de skulle visst oppgradere til 2mbit/s før innrykk i år. Dessverre sa han at det neppe var mulighet for å koble til en bærbar noen av plassene. Da blir jeg med en gang mer i tvil.. kanskje jeg bare skulle ta et år uten PC..? oMG, jeg er avhengig av Internett..! Lenke til kommentar
mandela Skrevet 22. mai 2003 Rapporter Del Skrevet 22. mai 2003 hva med trådløst? krev at de setter opp en base-stasjon snarest Lenke til kommentar
It's me Skrevet 22. mai 2003 Rapporter Del Skrevet 22. mai 2003 Da blir jeg med en gang mer i tvil.. kanskje jeg bare skulle ta et år uten PC..? oMG' date=' jeg er avhengig av Internett..![/quote'] Jeg kondolerer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå