Gå til innhold

Løpe halvmaraton om to uker

Anbefalte innlegg

Jeg sitter her og tenker på å løpe Trondheim halvmaraton om to uker. Jeg har ikke det helt store erfaringsgrunnlaget, så jeg håper på tips til hvordan tiden frem mot 6. september bør legges opp.

Jeg har trent kondisjon litt sporadisk, aldri spesielt seriøst. Har blitt minimalt med trening i sommer pga. ekstremt mye jobb.

Jeg deltok i min første konkurranse tidligere denne uka, Trønderjogg på 5km. Denne fullførte jeg på 20:02 og ble nr 19 av ca 85 startende i herreklassen. Fikk ikke med meg årets vinnertid, men i fjor var den på 17:15 tror jeg (Trond Einar Elden).

I begynnelsen av løpet ble jeg joggende i stor trafikk, og måtte legge inn mange spurter for å komme meg forbi folk. Mot slutten av løpet var jeg usikker på hvor løypa gikk (litt dårlig merking enkelte plasser), og de siste 200m hadde jeg en veldig lav sol rett i trynet. Denne lave sola førte til at jeg løp seinere og skygget for sola med armen. Da jeg kom i mål følte jeg at jeg hadde en del igjen på lager, så jeg kunne nok ha kuttet ned tiden en del.

Da har dere hørt om all løpserfaringen min, så nå håper jeg forteller meg hvordan jeg kan stille best mulig forberedt til halvmaraton om to uker.

Det virker ikke så det er så ekstremt stor aktivitet under utholdenhetsdelen her på forumet. Tips til andre forum der det er litt større aktivitet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får ikke gjort så veldig mye med kondisjonen på to uker. Det eneste jeg ville gjort var å løpe lenger og lenger for hver tur, slik at du blir vant til å løpe langt. Halvmaraton er 4 ganger det du løp i Trønderjoggen, så du må passe på at du ikke på langt nær åpner i samme type tempo.

Ett tips til maraton og halvmaraton er jo å løpe rolig og kontrolert hele veien, ikke ha store fartsøkninger underveis og da heller ikke reduksjon.

For å få til dette må en jo vite hvordan kroppen reagerer på å løpe langt! Samtidig som du ikke må trene så mye at du blir skadet frem mot konkurransen. Hvis konkurransen er neste søndag, dvs 6. september, ville jeg, uten å vite noe mer enn det du har skrevet i innlegget, gjort noe ala dette:

25. - Rolig langtur på 11 km (1/2 halvmaraton) i et tempo som du tror du ville klart å holde et halvmaraton

27. - Rolig langtur på 13 km i et roligere tempo enn den 25.

29. - Progresiv langtur på 10-12 km, starte så rolig som mulig, gjerne gå raskt, øke litt for hver km(eventuelt sette tidsintervall lik 5-7 minutt) og slutte på en fart som er lik det du hadde den 25.

30. - Rolig langtur 10 km, så rolig du klarer å løpe, men ikke jogge eller gå.

1. - Testløp 3/4 halvmaraton(ca 15 km) i <halvmaratontempo.

3. - Rolig rolig tur, 7-8 km holde farten nede godt under halvmaratontempo

4./5. - Holde kroppen i bevegelse, gjerne jogge en rolig tur på 2-3 km dagen i forveien for at musklene ikke skal bli slappe og trege.

Føler du at du er sliten en dag, ta hviledag. Føler du at det gjør vondt en dag, ta hviledag. Føler du at dette var et alt for tøft program, sløyf en eller to av øktene. Men poenget er at du bør bli kjent med det å løpe litt langt!

Lykke til!

Ps: Aldri løpt maraton eller halvmaraton, men har litt peiling på lange løp!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...