Gå til innhold

Facetagging i Adobe Elements 6

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har brukt Adobe Photoshop Elements 5 en periode nå. Har nylig kjøpt Adobe Photoshop Elements 7 og importerte derfor alle filene på ny inn i det nye programmet. Når programmet søker opp bildene får jeg melding om at filene har tags knyttet til dem. Der får jeg valget med å importere bilder med eller uten tags. Så på et eller annet vis må vel disse være knyttet til filen?

Har selv knyttet facetags på ca. 15 000 bilder.

Ser at bl.a. dette står i hjelpfilen om facetagging:

"Write keyword tag information into your files

When you e-mail or export tagged JPEG, TIFF, or PSD files from Photoshop Elements, tag information is automatically included as an IPTC (International Press Telecommunications Council) keyword in these output files so that when the recipient imports the photo and is prompted to import the associated tags, the tags are attached in their version of Photoshop Elements."

Skulle tro at også andre programmer gjenkjenner tags, uten at jeg vet dette sikkert. Det står litt om hva IPTC er på Wikipedia: http://no.wikipedia.org/wiki/IPTC.

Lenke til kommentar

Innenfor diverse Photoshop Elements "varianter" kan du flytte , eksportere tags og collectins "lappene" dine ja, men direkte overførbart til andre billedredigerings program er det vel ikke.

Det er et valg i Organizer hvor du kan la tag være direkte knyttet til filen eller mappen på en måte, men det valget syntes jeg ikke var så lurt å bruke. Men tag-eksportering har jeg brukt.

RandiA

Lenke til kommentar
Innenfor diverse Photoshop Elements "varianter" kan du flytte , eksportere tags og collectins "lappene" dine ja, men direkte overførbart til andre billedredigerings program er det vel ikke.

Det er et valg i Organizer hvor du kan la tag være direkte knyttet til filen eller mappen på en måte, men det valget syntes jeg ikke var så lurt å bruke. Men tag-eksportering har jeg brukt.

IPTC er en standard som utviklere kan legge til sine programmer. Vil si det er overførbart ettersom det følger en standard og blir lagret i filen som en ekstra XML snutt. Hvorvidt andre faktisk implementerer IPTC skal jeg ikke legge meg opp i...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...