Larsemão Skrevet 23. august 2009 Del Skrevet 23. august 2009 Jeg står ovenfor valget mellom R1 og P matte. Går idrettslinje så det er nevnt. Problemet mitt er at jeg liker ikke matematikk noe særlig, men jeg er flink i det. Fikk 5'er som sluttkarakter på 1T. Det jeg lurer på, er hvilke høgskoler/etc som man trenger R1 for å komme inn? Eventuelt, man trenger sikkert kjemi, fysikk osv også? Og det får ikke jeg tatt på idrettslinja, så er det i det hele tatt noen vits da å ta R1 for meg? Håper dere forstår hva jeg lurer på, skjønner ikke helt hvordan dette opplegget funker.. Lenke til kommentar
Funkmasterfleksnes Skrevet 23. august 2009 Del Skrevet 23. august 2009 Hvis du virkelig vil inn på en mer teknisk høyskole/universitet og liknende må du ta fysikk/kjemi etterpå. R1 får du ingenting igjen for uten de to når du søker siden det er veldig få steder de trenger en med mattematikkunskaper uten fysikk eller kjemi. Lenke til kommentar
Larsemão Skrevet 23. august 2009 Forfatter Del Skrevet 23. august 2009 Okey. Jeg aner ikke hva jeg skal søke på etter vgs heller, derfor det er litt vanskelig å bestemme seg. Lenke til kommentar
Funkmasterfleksnes Skrevet 23. august 2009 Del Skrevet 23. august 2009 Nei jeg ser den, men såklart for å ha flest muligheter åpne er jo studiespesialiserende og spesiell studiekompetanse det beste, men når du har valgt Idrett er jo dette utelukket med mindre du tar opp de resterende realfagene. Men det er fortsatt et vell av studiemuligheter med generell studiekompetanse, det som virkelig teller er å få gode karakterer i de fagene du har! Lenke til kommentar
Larsemão Skrevet 23. august 2009 Forfatter Del Skrevet 23. august 2009 (endret) Ja, ikke sant. Hvor kan jeg finne de retningene som krever spesiell studiekompetanse? Altså de som krever R1, fysikk, kjemi og sånn. Endret 23. august 2009 av Larsemão Lenke til kommentar
evilleader360 Skrevet 23. august 2009 Del Skrevet 23. august 2009 (endret) http://www.vagsbygd.vgs.no/dm_documents/Sp...tanse_u0mwI.pdf Endret 23. august 2009 av evilleader360 Lenke til kommentar
Larsemão Skrevet 23. august 2009 Forfatter Del Skrevet 23. august 2009 Om man da velger å ta R1+R2, fysikk og kjemi etter vgs, hvordan foregår dette? Pris, lengde osv? Har prøvd å letet litt selv, men er så mye som står rundt omkring så jeg finner ikke helt svar på de tingene jeg lurer på Lenke til kommentar
Funkmasterfleksnes Skrevet 23. august 2009 Del Skrevet 23. august 2009 Da må du nok kjøpe deg plass på et privat gymnas, sonans og liknende. Lenke til kommentar
hernil Skrevet 23. august 2009 Del Skrevet 23. august 2009 Kom deg gjennom R1. Tilsvarer S1+S2 de aller fleste steder og selv om det kan være ganske krevende til tider er det verdt det. I motsetning til P som ikke kommer til å tjene deg noenting bortsett fra litt mindre arbeid. Lukker mange dører for deg senere og du kan bli nødt til å ta matte opp igjen som privatist. Ikke verdt det spør du meg Lenke til kommentar
Larsemão Skrevet 23. august 2009 Forfatter Del Skrevet 23. august 2009 Ja, men om jeg skal ta kjemi, fysikk (og R2?) etter vgs, hvor lang tid tar det? 1 år med kun disse fagene, eller kortere? Lenke til kommentar
hernil Skrevet 23. august 2009 Del Skrevet 23. august 2009 Ta dem? Hvis du tar dem som privatist så trenger du vel ikke gjøre annet enn å ta eksamen og da avhenger karakteren din av hvor mye du har lest selv i forkant vil jeg tro. For fysikk (og sikkert kjemi) anbefales det vel å (minst) ta R1. Lenke til kommentar
Larsemão Skrevet 23. august 2009 Forfatter Del Skrevet 23. august 2009 Åja, da forstår jeg. Takk for svar Lenke til kommentar
Funkmasterfleksnes Skrevet 23. august 2009 Del Skrevet 23. august 2009 Ta dem? Hvis du tar dem som privatist så trenger du vel ikke gjøre annet enn å ta eksamen og da avhenger karakteren din av hvor mye du har lest selv i forkant vil jeg tro. For fysikk (og sikkert kjemi) anbefales det vel å (minst) ta R1. Får man spesiell studiekompetanse med kun R1? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå