Gå til innhold

Hvilket dyr er dette?

Wabby

Anbefalte innlegg

Hei,

og god morgen. Kanskje for dere, men jeg hadde en litt ekkel opplevelse.

Stod opp av senga, tok på meg buksa og tok et skritt. Plutselig kjente jeg noe som prikket og kilte under benet. Luftet opp benet og så det største dyret/billa/insekten i mitt liv. Så løp den og gjemte seg i min sokk (!).

Fikk ut dyret og drepte den med en gassbrenner, BURN!.

Tok bilder av den og har googlet all verdens av skadedyr, men finner ikke ut av hva det er og om de er farlige for hus og kledning.

Klarer dere å se hva slags dyr det er?

Kroppen ser ut til å være av tre deler, Stor rompe, mindre midje og lite hue :p

post-24083-1251022387_thumb.jpg

post-24083-1251022401_thumb.jpg

post-24083-1251022424_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.osloskadedyr.no/skadedyr-i-norg...ller/pelsbille/ - denne er 3,5 til 5,5 mm lang. Denne jeg så var ca 4 CM lang :p

http://no.wikipedia.org/wiki/Tordivler - denne var også litt i det minste laget. I allefall dem for nordiske forhold. Den så også noe mer feit og om jeg kan si det slik. I tillegg så lever de i møkk og flyr, noe denne jeg fant aldri kunne klart :)

Endret av Wabby
Lenke til kommentar

Tror også på at det er en tordivel. De tørker fort ut om miljøet ikke er fuktig nok. Det kan selvfølgelig bli fuktig rundt husveggene, men innendørs vil den nok rett og slett tørke ut.

Har ikke greie på om den kan gjøre skade, men leser av Wikipedia-artikkelen at den lever av møkk. Den er også bærer av ett rovdyrsmidd.

Endret av G
Lenke til kommentar

Ser utvilsomt ut som en tordivel spør du meg. Har da sett hundrevis av sånne i midt liv, så skjønner ikke at du ble så forfjamset av å finne dette "monsteret".

Da jeg var mindre gikk jeg ofte på leting etter tordivler og tok de i fangenskap i et syltetøyglass.

Lenke til kommentar
Ser utvilsomt ut som en tordivel spør du meg. Har da sett hundrevis av sånne i midt liv, så skjønner ikke at du ble så forfjamset av å finne dette "monsteret".

Da jeg var mindre gikk jeg ofte på leting etter tordivler og tok de i fangenskap i et syltetøyglass.

Vel, at jeg kom over en er ikke så ille. Men når jeg kommer over en i et hus jeg har kjøpt for et halvt år siden så vil jeg gjerne finne ut av hva slags dyr det er og om det er et form for skadedyr jeg må ta alvorlig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349

Snakk om liten verden, i går da jeg satt å så på tv hørte jeg ett lite dunk i gulvet, da var akkurat samme billa på gulvet å sprellet på ryggen, krabbet igjennom vinduet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...