TeSp Skrevet 15. mai 2003 Del Skrevet 15. mai 2003 Hmmm har tenkt på dette en stund og lurer på hva det egentlig er.. Så hvorfor ikke spørre? Hva gjør man når man flasher bios? Og hvordan gjøres det? Er det veldig enkelt? Burde jeg gjøre det? Og hvor finnerjeg oppgraderte bios versioner? Maskinen min virker osm om den fungerer tregere kan bios være noe med saken å gjøre? (Se annen post) Takk Lenke til kommentar
P@rm@nn Skrevet 15. mai 2003 Del Skrevet 15. mai 2003 1: Da oppdaterer man et lite "program" som "styrer" hovedkortet. Ofte fikser ny bios problemer, gir støtte for nyere prossesorer og nyere hardisker osv. 2: Generelt: Last ned 2 filer, og legg begge på en diskett. Den ene er selve flashe programmet. Det en den du skal kjøre. Den andre er selve BIOSen. Så botter du med en win98 oppstarsdisket og kjører flashe programmet. I ditt tilfelle: PÅ cd en du fikk av asus ligger det et program kalt asus update. Instaler det, med det kan du oppdatere BIOS fra windows. Da er det annbefalt at du gjør det i 2 steg. Førtst laster du ned ny BIOS, så vlger du uppdate from file. 3: Ja, ganske 4: ja 5:Update programmet kan gjøre det for deg. Ofte er den veldig sein, så da kan det gå raskere å gå inn på siden til Asus (google) og hente den nyeste ned derfira. Naviger deg fram til hovedkortet ditt sin seksjon, og finn det der. 6: Nja, lite sansynlig. Prøv å defragmenter alle diskene dine, og fjern unyttige programmer. Kjør defragmentering en gang i måneden. Lenke til kommentar
TeSp Skrevet 15. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2003 ja, flott da er vi to! Men det ser ut somom de ikke gidder å svare... Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 15. mai 2003 Del Skrevet 15. mai 2003 For å begynne på begynnelsen: Vanlig hukommelse heter RAM, og data forsvinner når du slår av strømmen. Men det er nødt til å være et program i maskina som aldri forsvinner, det heter BIOS og ligger ofte i en type hukommelse som heter flash. Det går an å forandre denne hukommelsen, det kalles da å flashe. Flashing gjøres ofte med et lite program som kjører i DOS. Du booter da bare en floppy med DOS og kjører flasheprogrammet. Dataene som skal inn i flashen ligger på en egen fil. Ja, dette er enkelt. Du burde ikke gjøre det hvis du ikke vet at du har behov for det. Ting kan alltids gå galt, hvis du f.eks mister strømmen mens du flasher er det fare for at du må bytte HK (i verste fall). Nye BIOS versjoner finner du på HK produsentens hjemmeside. Lite sannsynlig at maskinen blr raskere med en annen BIOS. Lenke til kommentar
TeSp Skrevet 15. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2003 Så hva er vitsen med å flashe bios da? At?? Men takk for forklaringen. Men jeg lurer fortsatt på om jegburde gjøre det. Lenke til kommentar
Grobo Skrevet 15. mai 2003 Del Skrevet 15. mai 2003 Vitsen er at du får oppdatert ditt gamle hovedkort. Hvis det er nye ting som produsenten har oppgradert. (boot fra cd osv,,) Lenke til kommentar
OlaTK Skrevet 15. mai 2003 Del Skrevet 15. mai 2003 vitsen er jo att hvis noe ikke funker så kan det jo hende at HK produsenten har fikset på det problemet og da må du flashe BIOS. Maskinen rebooter uten grunn osv. Lenke til kommentar
TeSp Skrevet 16. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2003 Aha.. Hvis maskinen yter dårligere da er det vits å flashe bios? Men det kan vel ikke skade hvis jeg gjør det vel? Da trenger jeg en oppskrift jeg kan gå etter.. Noen som kan lage en slik? Punkt 1 osv.... Lenke til kommentar
hea Skrevet 16. mai 2003 Del Skrevet 16. mai 2003 Oppskrift finner du på samme sted som du finner oppdatert bios: På sidene til HK-produsenten. Sikkert best å følge denne. Flashing av bios KAN skade som nevnt over. Har og hørt at oppdatert bios kan inneholde nye feil. Jeg flasher ikke bios uten at jeg har et konkret problem (tror jeg da :o ) Lenke til kommentar
TRS Skrevet 16. mai 2003 Del Skrevet 16. mai 2003 ikke fiks noe som allerede fungerer, og jeg kan ikke tenke meg at det er BIOS'en din sin feil, så med mindre du trenger bedre prosessorstøtte eller noe i den dur så trenger du ikke oppdatere BIOS'en.... Lenke til kommentar
TeSp Skrevet 16. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2003 Ok så kun flashe bios hvis du VIRKELIG trenger det? Lenke til kommentar
P@rm@nn Skrevet 16. mai 2003 Del Skrevet 16. mai 2003 Ok så kun flashe bios hvis du VIRKELIG trenger det? Jeg flahser den når det kommer nye versjoner. Men om du er redd for det så er det ikke noe man alltid _må_ ha site versjon av nei. Du må ikke være så nervøs, alt går så bra så :wink: Lenke til kommentar
Junta Skrevet 16. mai 2003 Del Skrevet 16. mai 2003 Ok så kun flashe bios hvis du VIRKELIG trenger det? Vanligvis kan du lese info. om en Bios update, før du laster den ned og flasher. Der kan du se om oppgraderingen har betydning for deg. F.eks. retting av problemer med spesielle komponenter etc. Hvis det ikke er noe som gjelder deg, har det ingen hensikt å oppgradere bios Lenke til kommentar
DaRe_deVIl Skrevet 16. mai 2003 Del Skrevet 16. mai 2003 Jeg har hørt at A7V8X funker dårlig sammen med ATI Radeon 9700, jeg har sapphire. Vis jeg flasher biosen, kan det hende at det ikke funker så dårlig sammen. Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 16. mai 2003 Del Skrevet 16. mai 2003 Faktisk så tror eg at Nvidia fungerer bedre med AMD, pga at veldig mange chipset som er laget av Nvidia er laget for AMD! Dessutenhar ATI netopp begynt å lage chipset, for Intel! Lenke til kommentar
TeSp Skrevet 16. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2003 Hva sier dere nå da? *HUff* At maskinenm min fungerer dårligere pga av jeg hat amd prosessor.. Det tror jeg er det tåpligste jeg har hørt... Pfff det kan IKKE stemme! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå