FOTORALF Skrevet 23. august 2009 Del Skrevet 23. august 2009 Alle dagens kameraer er relativt like, men allikevel er det noen forskjeller som gjør at system x er annerledes enn system y. Dette er forskjeller som sjelden eller aldri kommer frem i tester. Det er forskjeller som en finner ut av etter å ha brukt kameraet en stund. Så denne tråden er ment å få fram disse forskjellene. Det kan være en god hjelp for de som skal kjøpe kamera å få vite hva det egentlig er som skiller produsentene. For at dette ikke skal ta helt av med usaklig fanboy argumentasjon så blir det noen regler som jeg håper folk respekterer. 1. Kun post informasjon om funksjonalitet som du er rimelig sikker på finnes kun hos en enkelt produsent. Du trenger ikke drive detektivarbeide for å avklare om det er unikt, men det skal heller ikke være opplagt at andre også har dette. 2. Kun post informasjon om nyttig funksjonalitet. At menyer ser fine ut med lilla farge er lite nyttig. 3. Poster noen feil informasjon så er det lov å påpeke dette kun hvis ingen andre har påpekt det før. En trenger ikke hundre postinger som gjentar det samme. 4. Bruk sunn fornuft. Hvis ikke blir dette bare tull. Lenke til kommentar
FOTORALF Skrevet 23. august 2009 Forfatter Del Skrevet 23. august 2009 Da begynner jeg med Pentax sin Hypermanuell funksjon der en i M-modus kan trykke grønn knapp for å sette riktig eksponering. En kan velge om både blender og lukker skal settes ut i fra programlinje eller om bare blender eller lukker skal endres. Og så kan en trykke eksponeringslås i M-modus slik at blender og lukker endres i fase med hverandre hvis en kun endrer lukker eller blender. På den måten låser en eksponeringen og en slipper masse justering på hjul for å komme fram til det en vil ha. Hypermanuell gjør altså M-modus like rask å bruke som P-modus, men allikevel med full kontroll. Lenke til kommentar
Kaffilars Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 Forsetter med Pentax sin TAv modus. (K-7, K20D, K10D) Still ønska blender og lukkartid. AutoIso sørger for rett ISO( Som også kan forhandsinnstillast til ønska ISO område som nyttast. eks ISO 100-1000) Fin til action bilder der du skal fryse bevegelsane, og ha tilstrekkeleg dybdeskarphet/eller uttnytte den beste av objektivet. Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 Forsetter med Pentax sin TAv modus. (K-7, K20D, K10D)Still ønska blender og lukkartid. AutoIso sørger for rett ISO( Som også kan forhandsinnstillast til ønska ISO område som nyttast. eks ISO 100-1000) Fin til action bilder der du skal fryse bevegelsane, og ha tilstrekkeleg dybdeskarphet/eller uttnytte den beste av objektivet. Dette går helt fint på Nikon også. Sett i manuell, og bruk auto-iso, evt på blenderprioritet hvor du i tillegg til auto-iso, kan sette maks ISO pluss evt. minimum lukkertid Lenke til kommentar
Karabin Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 Det som er nevnt som "unikt" på Pentax her, er vel knapt unikt, alle kameramerker har vel avarter av den funksjonaliteten i sine systemer. Du får til akkurat det samme, bare kanskje ved andre menyvalg eller knapper....... Lenke til kommentar
ozone Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 Jeg tror denne tråden vil fungere helt fint som en "Denne funksjonen på mitt kamera liker jeg veldig godt" type tråd, men for de fleste blir det umulig å vite om noe er unikt for et gitt kamerasystem siden de fleste bare har erfaring med sitt eget kamera. Da må man i såfall begynne detektiv-virksomhet på alle de andre merkenes nettsider, og det var jo ikke hensikten ser jeg. Lenke til kommentar
FOTORALF Skrevet 2. september 2009 Forfatter Del Skrevet 2. september 2009 Jeg tror denne tråden vil fungere helt fint som en "Denne funksjonen på mitt kamera liker jeg veldig godt" type tråd, men for de fleste blir det umulig å vite om noe er unikt for et gitt kamerasystem siden de fleste bare har erfaring med sitt eget kamera. Da må man i såfall begynne detektiv-virksomhet på alle de andre merkenes nettsider, og det var jo ikke hensikten ser jeg. Nei, denne tråden var ment å gi svar på hva som er unikt med de forskjellige systemene. Nå var det en som nevnte Pentax sin TAv modus og en annen som sier at Nikon også har dette. Da er dette unikt (så vidt vi vet) for Pentax og Nikon og det er til hjelp for folk som vurderer de forskjellige systemene. Har Sony, Olympus og Canon auto-iso i manuell modus? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 Såvidt jeg har skjønt, så er ekstra modusene til Pentax mer avansert enn det som finnes på Nikon og Sony (og andre). De som faktisk har brukt begge deler kan nok avkrefte/bekrefte det. Tom Lenke til kommentar
TGB Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 (endret) Såvidt jeg har skjønt, så er ekstra modusene til Pentax mer avansert enn det som finnes på Nikon og Sony (og andre). De som faktisk har brukt begge deler kan nok avkrefte/bekrefte det. Tom Nikon sin auto-iso variant fungerer på følgende måte: - Sett ønsket minimums lukkertid (om ikke dette overstyres av M eller lukkerprioritet program modus) - Sett min og maks ISO Kamera vil justere lukkertid og ISO i henhold til valg (om ikke lukkertid er låst av programmodus), da vil kun ISO justeres. Klarer ikke kamera sette ISO innenfor max/min med valgt min. lukkertid så vil lukkertiden bli lengre og ISO maks. Har videre formidlet ønsker til Nikon om å kunne velge om auto-iso skal ha effekt ved programvalg M, samt mulighet for å slå av/på auto-ISO ved å trykke ISO-knapp + MODE. Kan ikke se noe utover dette se hvordan auto-ISO implementasjonen til Nikon kan forbedres. Edit: Nedre ISO-grense kan justeres via ISO-knapp + bakre hjul når auto-ISO er slått på. Endret 2. september 2009 av TGB Lenke til kommentar
ozone Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 Har videre formidlet ønsker til Nikon om å kunne velge om auto-iso skal ha effekt ved programvalg M, samt mulighet for å slå av/på auto-ISO ved å trykke ISO-knapp + MODE.Kan ikke se noe utover dette se hvordan auto-ISO implementasjonen til Nikon kan forbedres. Ken Rockwell omtaler Nikon sin Auto-ISO i M modus som en bug! Jeg er tilbøyelig til å være enig med ham, da M jo som oftest brukes når man har en spesiell grunn til å velge blender/lukker som vil gi en annen enn "riktig" eksponering. F.eks. skulle jeg ta et bilde her en kveld, og glemte at Auto-ISO var på. Satte blender og lukker manuellt for å fange den mørke kveldsstemningen, men resultatet var at kamera guffet opp ISO, og eksponerte "korrekt"... (altfor lyst) Resultatet er at jeg må inn i menyen og slå av Auto-ISO hver gang jeg skal bruke manuell modus! Irriterende, da jeg ellers liker å ha den påslått. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 Såvidt jeg har skjønt, så er ekstra modusene til Pentax mer avansert enn det som finnes på Nikon og Sony (og andre). De som faktisk har brukt begge deler kan nok avkrefte/bekrefte det. "Hypermanuell" er i det minste ikke noe vi er velsignet med på Nikon. Vi må vri på hjulene til lysmåleren er fornøyd i M. TAv er imidlertid prikk likt det å bruke auto-ISO i M på både Sony og Nikon (og Oly?). Canons auto-ISO har jeg ikke fått helt tak på. Det jeg gjerne skulle hatt (siden jeg normalt bruker auto-ISO i A) er to manuell-programmer. Ett som fungerer som nå (dvs som Pentax' TAv), og ett som automatisk deaktiverer auto-ISO ("skikkelig" manuell). Ellers har jeg ingen anelse om hvilke Nikon-features som er unike. Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 Resultatet er at jeg må inn i menyen og slå av Auto-ISO hver gang jeg skal bruke manuell modus! Irriterende, da jeg ellers liker å ha den påslått. Det jeg gjerne skulle hatt (siden jeg normalt bruker auto-ISO i A) er to manuell-programmer. Ett som fungerer som nå (dvs som Pentax' TAv), og ett som automatisk deaktiverer auto-ISO ("skikkelig" manuell). - Bind func eller DOf preview knapp til "Access top iten in My menu" - Sett top item i "my menu" til "shooting menu bank" - Gå i shooting menu og lag flere oppsett i shooting menu bank (f.eks en med min lukkertid 1/200, auto iso til 3200, og en uten auto iso Trykk func og en opp eller ned for å skru av/på auto iso med opptil 4 forskjellige innstillinger (selvfølgelig annet enn auto iso også) Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 Akk, men det kan ikke D40. Nikon tror at vi som bruker det kameraet ikke har behov for å konfigurere det ordentlig. Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 Akk, men det kan ikke D40. Nikon tror at vi som bruker det kameraet ikke har behov for å konfigurere det ordentlig. 1. D40 ble lansert i slutten av 2006 2. D40 er low-end nybegynnerkamera og prisen er tilsvarende 3. Nikon kom ikke med auto-iso før D300 (rett meg om jeg tar feil, anyone) Slutt å klag? Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 (endret) Bare påpeker det siden personen som opprinnelig spurte om denne funksjonaliteten også bruker D40 Men auto-ISO har det faktisk. EDIT: tok vekk unødvendig quote før en mod gjør det. EDIT 2: som en klagekompensasjon og noe litt mer on-topic kan jeg skryte av Nikons utspekulert geniale blitssystem. Det i seg selv er god nok grunn til å være nikonist. Endret 2. september 2009 av C₈H₁₀N₄O₂ Lenke til kommentar
TGB Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 (endret) Akk, men det kan ikke D40. Nikon tror at vi som bruker det kameraet ikke har behov for å konfigurere det ordentlig. 1. D40 ble lansert i slutten av 2006 2. D40 er low-end nybegynnerkamera og prisen er tilsvarende 3. Nikon kom ikke med auto-iso før D300 (rett meg om jeg tar feil, anyone) Slutt å klag? D70 har auto-iso Edit: D100 har faktisk også auto-iso. Endret 2. september 2009 av TGB Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 Bare påpeker det siden personen som opprinnelige spurte om denne funksjonaliteten også bruker D40 Det la jeg ikke merke til. Men ja, bare oppdatere til ett nyere kamera, og vipps. Kan ikke klage at kameraet sitt ikke kan gjøre ditt og datt når det er 3 år gammelt. jeg klager ikke på pcen min når den blir for dårlig for å spille diverse spill, jeg bare innser at det er sånn det er. Lenke til kommentar
ozone Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 ...og D40 er et topp kamera! Nikon har mange flotte kamera, men jeg velger det som er minst og lettest, noe som faktisk medfører at jeg ofte har med meg kamera, når mange av dere andre ikke har... Hadde jeg kunne fått en D700 på 475 gram og samme størrelse som D40 så hadde jeg kjøpt! Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 Har alltid med meg kamera jeg også, og en D5000 veier ikke så alt for mye mer, og gir bildekvalitet som er lik (eller marginalt bedre) enn D90 og D300 Lenke til kommentar
Anew Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 (endret) Jeg er 99% sikker på at også auto-ISO+M på D40 fungerer som TAv. D40 har også samme konfigureringsmuligheter av auto-ISO som alle andre Nikon siden D200 ble introdusert. D70 og tidligere hadde ikke konfigurerbar øvre grense for auto-ISO, men i M fungerte fortsatt auto-ISO som TAv. Hva gjelder konfigurerbare knapper har jeg bedre ting å bruke dem til, men auto-ISO av/på ligger høyt "my menu". Edit: Ellers så har jo flere systemer "unike" objektiv(seri)er. Nikon: DC (defocus control) Canon: Etter hva jeg har forstått så er Canons nye TS-E tilt-shift objektiver et hakk kulere enn Nikons PC-glass Sony: 135/2.8 STF - ligner på Nikons DC, men er ikke det samme. Endret 2. september 2009 av Anew Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå