Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Vennine/holder på med har problemer, what to do?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Er en gutt på 17 som trenger litt hjelp.

Har en veninne eller næremere sagt en jeg holder på med som har fortalt meg noe hun aldri har sagt til noen andre.

Hun har prøvd å ta selvmord før og er utrolig misfornøyd med hvordan livet hennes er.

 

Jeg kommer stadig med komplemanger som at hun er søt, snill og sjarmerende, men hun klarer rett og slett ikke å ta det til seg.

 

Jeg er egentlig ikke redd for hun på den måten, siden jeg snakker mye med hun både over telefon og meldinger, så jeg vet hvordan "statusen" hennes i livet er, men det plager meg og vite at på utsiden kan det virke som at livet hennes er perfekt, men det ligger mer og gnager på innsiden.

 

Så nå spør jeg dere, hva bør jeg gjøre i denne situasjonen? Altså, siden jeg holder på med henne (God kontakt, dere skjønner) og hva vissst jeg en dag mister interessen? vil hun da bli deprimert og redd? Er livredd jeg skal gjøre henne deppa slik at selvmordsgreiene dukker frem igjen, for akkurat det likte jeg LITE!

 

Mvh, g17!

Endret av k9z
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

 

Er en gutt på 17 som trenger litt hjelp.

Har en veninne eller næremere sagt en jeg holder på med som har fortalt meg noe hun aldri har sagt til noen andre.

Hun har prøvd å ta selvmord før og er utrolig misfornøyd med hvordan livet hennes er.

 

Jeg kommer stadig med komplemanger som at hun er søt, snill og sjarmerende, men hun klarer rett og slett ikke å ta det til seg.

 

Jeg er egentlig ikke redd for hun på den måten, siden jeg snakker mye med hun både over telefon og meldinger, så jeg vet hvordan "statusen" hennes i livet er, men det plager meg og vite at på utsiden kan det virke som at livet hennes er perfekt, men det ligger mer og gnager på innsiden.

 

Så nå spør jeg dere, hva bør jeg gjøre i denne situasjonen? Altså, siden jeg holder på med henne (God kontakt, dere skjønner) og hva vissst jeg en dag mister interessen? vil hun da bli deprimert og redd? Er livredd jeg skal gjøre henne deppa slik at selvmordsgreiene dukker frem igjen, for akkurat det likte jeg LITE!

 

Mvh, g17!

 

Tenk etter, vil du høre på syting og wining om at hu har det bedritent uke inn og uke ut ?

Kom deg unna hu fort som f**! det er mitt råd.

forlat skipet før du blir med ned.

Lenke til kommentar

@isprins: Det er mulig å vise litt medlidenhet, det er sikkert ikke lett for noen av de involverte.

 

Men til saken, jeg foreslår at du viser at du er der for henne (noe det virker som du gjør eller hvertfall prøver på). Ta henne med ut, få henne til å eventuelt treffe nye folk. Nå er jeg riktig nok ikke noen ekspert, men jeg innbiller meg at det kan hjelpe.

 

Det hjelper nok ikke bare å gi henne komplimenter helt ut at det blå, prøv heller å gi henne komplimenter når hun har gjort noe bra, f.eks ha fått 4,5 eller 6 på skolen hvis hu vanligvis får 3-ere. Eller prøv å oppmuntre henne ellers, gjør noe morsomt, få henne til å le eller få henne til å tenke på noe annet.

Lenke til kommentar

Hvis du er genuint intressert i denne jenta, så skal du absolutt ikke baile med en gang som isprins så korttenkt klarte å råde deg til.

Om du mister intressen en gang i fremtiden er det umulig å si, men det er bedre at det skjer, enn at du går rundt å angrer og tenker på hva som kunne skjedd.

 

Jeg vil råde deg til å rett og slett være der for henne. Vise henne at hun er et intressant menneske som er verdt å være sammen med, og vise henne at du er intressert i henne.

Du skal ikke gi henne komplimenter i hytt og pine uten begrunnelse. Det kan hun ende opp med å ta feil. (ja, jeg vet. Hvordan man kan ta et kompliment som noe negativt er uforståelig, men det er sånn disse jentene fungerer)

Gi henne komplimenter, men kun når hun har fortjent det. F.eks. en dag hun er ekstra pyntet opp, en dag hun har gjort noe utenom det vanlige, en dag hun er i ekstra godt humør, osv.

"oj i dag var du fin!", "Fikk du 6er på den prøven? Gratulerer! Stolt av deg!" fungerer noe veldig mye bedre enn at hun får høre "Du er så søt" helt ut av det blå.

 

Er hun ufornøyd med livet sitt, så kan du forbedre det rett og slett bare ved å være der for henne, og vise henne at livet hennes ikke er så fælt alikevel. :)

 

Hva som skjer i fremtiden er umulig å si, men du skal nok ikke være redd for at hun skal ta selvmord. Hvis hun forteller det til noen, så pleier det å være et tegn på at den tanken er screenlagt, at det å dele det med noen andre blir brukt som en selvterapi. De aller fleste som ender opp med å ta selvmord forteller aldri problemene sine til noen. Derfor de fleste selvmord kommer som lyn fra klar himmel for de pårørende.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Enig med det Smurstafa sier, hadde selv tenkt å skrive noe lignende.

 

Men en annen ting, er at du bør ikke fokusere så mye på om hun kommer til å ta selvmord, hvis dere en gang i framtiden går fra hverandre. Siden jeg tror det vil gjøre forholde deres nokså kortvarig. Fra mitt perspektiv hvertfall.

 

En annen ting. Synes du jenta er en som søker oppmerksomhet når hun sier det, eller tror du faktis at hun har et reelt problem, psykisk?

Endret av Zeüs
Lenke til kommentar

Det er bare du som kan føle hvor alvorlig dette er og hvor dypt det stikker. Om du føler det faktisk er alvorlig og noe mer i det, synes jeg du skal kontakte sykehuset i din nærhet og snakke med noen i Psykisk helsevern for barn og unge/Barne og ungdomsspyk/etc... kjært barn har mange navn.

Det er ikke noe galt i det, du viser faktisk at du bryr deg og du får råd fra de kan om dette.

Lenke til kommentar

Heisann!

 

Ser forslaget om å "forlate" henne, men det skjer ikke. JEg er ikke typen som stikker fra problemene.

 

Komplemanger er jeg flink på, prøver å la være å si de over msn og heller face to face, for det er vel da de betyr så mest!

Jenta prater ikke så mye om problemene sine, men jeg vet at hun har dårlig selvtillit. Det jeg ikke skjønner er hvorfor, hun er en nydelig jente som er populær (Men selv disse kan jo ha problemer, er ikke det ejg sier). Er vel mer at hun ikke er fornøyd med hvordan hun ser ut selv.

 

Går på skole ilag og ja, vanskelig å unngå henne. I tillegg til at jeg har små følelser for henne, så jeg kommer nok til å fortsette som før og rose henne mer, men ikke for mye da.

 

Takk for gode svar folkens, hjelper mye!

Lenke til kommentar
Heisann!

 

Ser forslaget om å "forlate" henne, men det skjer ikke. JEg er ikke typen som stikker fra problemene.

 

isprins "sitt" forslag er hinsides all menneskelighet.

 

Dog husk, at dette vil gå i små skritt. Og det som du er for, er å være en trygg person som er som støtte for henne. At du har følelser for henne er nok litt kompliserende for det er ikke sikkert at hun gjengir de, fordi hun ser på deg mer som en venn enn kjæresteemne. Ut ifra slik du beskriver det.

Små skritt, og husk at du selv ikke kan "utslette" deg selv. Det er alltid en grense begge veier.

Lenke til kommentar
Ok, hvilken jente på 17 år, er det om IKKE har dårlig selvtillit? Hvilken ungdom er det som på ett eller annet tidspunkt, ikke har "vurdert" å ta livet av seg? Alt dette er helt normal og trenger IKKE å bety at hun faktisk vil eller virkelig har prøvd å ta livet av seg.

 

Sant nok, derfor må trådstarter ta en beslutning selv om hun er ute etter oppmerksomhet eller faktis har et dypere problem. imho.

Lenke til kommentar
Løp det du er mann for! Du kan ikke hjelpe hun uansett, ikke la hun dra deg ned i møkka.

 

blablablabla...

Ja, for han er virkelig en mann hvis han bare stikker av. /ironi /sarkasme.

blablablabla...

Om det å ta i mot masse drit til ingen nytte er å være mann så skjønner jeg ikke hva det er å strebe etter.

 

Edit:

Uansett, han er bare 17 år gammel, han har masser av tid senere til å være mann, for eksempel etter han faktisk har blitt det ^^

 

 

(Edit2: Bare for å klargjøre så mener jeg bare det jeg sa om hun er seriøst deprimert, for i det tilfelle så kan trådstarter virkelig ikke gjøre en dritt, annet enn å bli smittet, og det er bare kjipt til ingen nytte ^^)

Endret av Gamlemor
Lenke til kommentar

Høres ut som en helt normal attention whore på 17-år. Nå skal jeg være forsiktig med å avblåse hele redningsaksjonen din, men det er iallafall min erfaring med jenter på den alderen.

 

De som sliter er ofte de med mindre venner, og det er ikke bestandig at de åpner seg før det er for sent. Det merkes ofte på karkaterer på skolen og gjør ting som kan skade helsa (røyking, dop, osv.)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...