Mannen med ljåen Skrevet 23. august 2009 Del Skrevet 23. august 2009 (endret) Hvilke rettigheter har man hvis man heter det samme som en kjendis? Hvis jeg f.eks. heter Hanna Montana, og ikke setter særlig stor pris på at navnet mitt brukes kommersiellt? Og jeg er født FØR noen i det hele tatt hadde hørt om Disney-serien med samme navn? Eller hvis jeg heter Alexander Rybak, og vil starte en sangkarriere, MÅ jeg da ta meg et kunstnernavn for å unngå forveksling med MGP-vinneren? Hva om jeg allerede var litt kjent fra et dårlig NRK-program FØR den andre Rybak debuterte? Er det ikke da han som plikter å finne seg et kunstnernavn, eller slipper han fordi han er rikere og mer suksessfull enn meg? Blir det den mest berømte, eller den av oss som debuterte tidligst, som får hevd på navnet? Eller må folk bare finne seg i at det finnes to stykker Alexander Rybak, en fiolist og en som lager gospelmusikk? Hva om jeg også spilte fele, og delte enormt mange likheter med ham, uten at dette var plagiat med hensikt? Hva om jeg t.o.m. liknet på ham, er jeg da pliktig å distansere meg fra ham ved å farge håret, unngå landstrykerkostymer på scenen, bruke hornbriller og la skjegget gro? Vill problemstilling, men med så mange artister i verden, så må det jo ha skjedd før at to artister var til forveksling like... Man har vel lover mot plagiering, men kan disse reglene gjelde meg hvis jeg faktisk heter Alexander Rybak, og er født før ham? Kan jeg nektes å bruke eget navn på scena? Endret 23. august 2009 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 23. august 2009 Del Skrevet 23. august 2009 Navn er ikke akkurat noe man har hevd på som navn, men som varemerke. Jeg vil tro varemerkeloven legger noen gode føringer her: § 3. Enhver har rett til i næring å bruke sitt navn eller sitt foretaksnavn som kjennetegn for sine varer, når det ikke skjer på en slik måte at det blir egnet til å forveksles med et varemerke eller foretaksnavn som allerede er vernet for en annen eller med et navn som en annen rettmessig allerede bruker i sin næringsvirksomhet. Sammenstilt med § 2, som fastslår at et varemerke er beskyttet uten registrering (vernet) når det regnes som "godt kjent som særlig kjennetegn for noens varer", vil det si at førstemann som blir godt kjent vil få retten til å bruke navnet som kjennetegn. Hovedregelen er altså at du kan bruke navnet ditt. Men dette går inn under unntaket fra regelen, siden dersom du bruker navnet ditt i samme bransje som en annen med "bedre beskyttelse" vil det være egnet til å forveksles med vedkommende. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå