Gjest Slettet-IBL5Pam9QB Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 Setter opp to hypotetiske hendelsesforløp: En kunde kjøper i 1999 ny bil av en forhandler. 5 år senere ødelegger kunden eksosanlegget sitt, slik at dette må byttes. Kunden kjøper nytt eksosanlegg fra bilforhandleren, og får det montert på bilen. Litt over 2 år senere ryker eksosanlegget igjen, men denne gangen viser det seg å være en fabrikasjonsfeil på anlegget. Kunden reklamerer på mot forhandleren, og får anlegget skiftet uten kostnad, da det er under 5 år gammelt. Greit nok. Men hva med dette? Samme kunde kjøper en bærbar PC hos en bedrift i januar 2001. 4 år og 3 måneder senere, i april 2005 ryker harddisken. Kunden reklamerer på dette mot bedriften, som da reparerer PC'en, dvs. harddisken blir byttet ut med en ny. Ett og et halvt år etter dette igjen, i oktober 2008, ryker igjen harddisken. Kunden reklamerer igjen på PC'en, med grunnlag i at siden harddisken var ny for ett og et halvt år siden, er denne innenfor reklamasjonsfristen. Bedriften avslår reklamasjonen, siden selve PC'en nå er over 5 år gammel og utenfor reklamasjonsfristen. Hvem har rett? Er det i prinsippet noen forskjell på disse to hendelsene? Lenke til kommentar
Actibus Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 Reklamasjonsretten gjelder vel kun 5 år fra kjøpsdato, og en mer begrenset periode på deler byttet ved service. Tror jeg iallefall Lenke til kommentar
SaJo Skrevet 23. august 2009 Del Skrevet 23. august 2009 Det er en tråd her som omhandler en liknende probemstilling. I den tråden er det også en link til en lang diskusjon om det samme Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå