Gå til innhold

Har man reklamasjonsrett på deler byttet ved reklamasjon?


Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Setter opp to hypotetiske hendelsesforløp:

 

En kunde kjøper i 1999 ny bil av en forhandler. 5 år senere ødelegger kunden eksosanlegget sitt, slik at dette må byttes. Kunden kjøper nytt eksosanlegg fra bilforhandleren, og får det montert på bilen. Litt over 2 år senere ryker eksosanlegget igjen, men denne gangen viser det seg å være en fabrikasjonsfeil på anlegget. Kunden reklamerer på mot forhandleren, og får anlegget skiftet uten kostnad, da det er under 5 år gammelt.

 

Greit nok. Men hva med dette?

 

Samme kunde kjøper en bærbar PC hos en bedrift i januar 2001. 4 år og 3 måneder senere, i april 2005 ryker harddisken. Kunden reklamerer på dette mot bedriften, som da reparerer PC'en, dvs. harddisken blir byttet ut med en ny. Ett og et halvt år etter dette igjen, i oktober 2008, ryker igjen harddisken. Kunden reklamerer igjen på PC'en, med grunnlag i at siden harddisken var ny for ett og et halvt år siden, er denne innenfor reklamasjonsfristen. Bedriften avslår reklamasjonen, siden selve PC'en nå er over 5 år gammel og utenfor reklamasjonsfristen. Hvem har rett?

 

Er det i prinsippet noen forskjell på disse to hendelsene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...