Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

hvordan betale toll på noe som koster over 200kr?


Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kun privatpersoner har lov til å merke noe som gave. Et firma kan ikke sende en gave til en privatperson.
Selvsagt kan også firmaer sende deg en gave. Eksempler kan være vervepremier, premier i konkurranser, "plaster på såret" om noe går gærnt.

Det som er, og som du sikkert mener, er at toll vil regnes på alle gaver sendt fra firmaer, fom 200NOK.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

hva om man velger å få fjernet DX logoen og tollerne stopper pakken, kan man da si at man ikke har bestilt og at noen andre må ha bestilt den som en gave? får man den da?

Lenke til kommentar
hva om man velger å få fjernet DX logoen og tollerne stopper pakken, kan man da si at man ikke har bestilt og at noen andre må ha bestilt den som en gave? får man den da?

Nei, det hjelper ikke. Gave er fra privatperson til privatperson og er de usikker vil de åpne pakken og når de da ser en pakkseddel kommer du ikke langt med bortforklaringene...

Er sendingen fra et firma og verdien er over 200 NOK må man punge ut.... riktignok har faktisk alle pakkene jeg har bestilt fra DE gått igjennom uten å ha blitt stoppet.

Lenke til kommentar
Jepp mine og, men jeg får ikke med pakkesedler på min, eneste er den post-lappen på framsiden av pakken..

 

Hvis den blir stoppet tror jeg tollerne finner det mistenkelig at det står skrevet gave på engelsk på en post-lappe som er skrevet ut på en termisk printer :p

for og ikke nevne at de sender kontainere omgangen, så de står det med en kontainerlass "gaver" fra samme adresse til tilfeldige nordmenn..

det ser ihvertfall ikke mistenksomt ut

Lenke til kommentar
Jepp mine og, men jeg får ikke med pakkesedler på min, eneste er den post-lappen på framsiden av pakken..

 

Hvis den blir stoppet tror jeg tollerne finner det mistenkelig at det står skrevet gave på engelsk på en post-lappe som er skrevet ut på en termisk printer :p

for og ikke nevne at de sender kontainere omgangen, så de står det med en kontainerlass "gaver" fra samme adresse til tilfeldige nordmenn..

det ser ihvertfall ikke mistenksomt ut

 

Neinei.. - Det går bare fint ;):p

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

hva om varen vanligvis koster over 200 kr, men man får en personlig rabatt så prisen blir under 200 kr, får man den da inn i norge uten problemer? om den blir stoppet kan man forklare å vise mail om at man har fått rabatt?

Lenke til kommentar
hva skjer om jeg ikke sier ifra og blir tatt?

Det scenario finns ikke.

 

a) enten passerer forsendelsen gjennom systemet uten å "bli oppdaget" dvs. du får pakken rett hjem i postkassen eller henter den på postkontor/post-i-butikk uten at det vedhefter noe krav om ekstra betaling (moms/gebyr)

 

eller

 

b) pakken er "blitt oppdaget/kontrollert" og det vedhefter krav om å betale 25% mva. + Postens gebyr for forenklet tollbehandling. Dette må betales når du henter pakken.

 

 

- med andre ord, har du mottatt en pakke(verdt over 200 NOK) slik som i punkt a) kan du ta det helt med ro, for den pakken "eksisterer ikke" i Toll/Postens arkiver fordi den ble aldri stoppet/oppdaget i utgangspunktet, ergo kan du heller ikke bli "tatt".

 

Hvis du alikevel ønsker å være "over-ærlig" kan du selvsagt løpe til Posten/Tollvesenet å insistere på å betale moms/gebyr på pakken som "glapp" gjennom. Dog er det vel de færreste som gjør det. Tror nok de fleste heller tenker "this is my lucky day" (og så tenker man på alt driiten man har kjøpt på nett + tingen som ikke virket/var i stykker osv. så da går det liksom opp-i-opp

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 4 uker senere...

Jeg har lest gjennom hele tråden og befinner meg fortsatt i en forvirret tilstand. La oss si at jeg kjøper f.eks. en t-skjorte til en verdi av 120 NOK i USD. I tillegg til disse 120 NOK kommer det en fraktpris som gjør at beløpet totalt overskrider tollgrensen på 200 NOK. Selve t-skjorten koster 120 kroner.

 

Blir det da fortollet + MVA på 25% og alt det der, eller slipper man det, da selve produktet har en verdi av 120 kroner?

Lenke til kommentar
Jeg har lest gjennom hele tråden og befinner meg fortsatt i en forvirret tilstand. La oss si at jeg kjøper f.eks. en t-skjorte til en verdi av 120 NOK i USD. I tillegg til disse 120 NOK kommer det en fraktpris som gjør at beløpet totalt overskrider tollgrensen på 200 NOK. Selve t-skjorten koster 120 kroner.

 

Blir det da fortollet + MVA på 25% og alt det der, eller slipper man det, da selve produktet har en verdi av 120 kroner?

Ingen moms, men du må betale 10-12% (meiner eg det var) i toll for klær.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...