Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Leilighet med stor fellesgjeld kontra en med liten

Gjest Slettet+19283741

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+19283741

Er ikke sikker på om jeg har postet på rett sted, men flytt den hvis feilpostet.

Det jeg lurer på er hvorfor media mener at en leilighet med lavt innskudd og høy fellesgjeld er mindre gunstig enn 1 leilighet med lav fellesgjeld og høyt innskud?

Eksempel.

En leilighet koster 1 500 000 i innskudd og har lav fellesgjeld på under 100 000.

Den andre leiligheten koster 500 000 innskudd og har fellesgjeld på 1 000 000.

Spørsmålet er hvorfor skal den leiligheten på 500 000 i innskudd være mindre gunstig? (gitt at begge leilighetene er 100% lik og på samme sted.)

Takker for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I teorien har ikke fellesgjeld noe å si, når det uansett er den totale lånebelastning som gjelder.

Men problemet er at man nå har sett flere som har kjøpt leililigheter i prosjekter med latterlig lavt innskudd, og en vanvittig fellesgjeld. Dette gjerne kombinert med avdragsfrihet på fellesgjelden, gjør at man får et lavt månedlig beløp i bokostnader... de første fem årene. Når de første årene er gått, begynner man plutselig å betale mer i boutgifter. Om ikke _alle_ i borettslaget er klar for dette, og ikke borettslaget er med i sikringsfondet, er medlemmene i borettslaget ansvarlig for å betale kostnadene til dem som ikke klarer å betale selv.

Om borettslaget har en lav fellesgjeld, blir belastningen på de resterende andelseierene mindre om en av andelseierene ikke klarer å betale, dermed er denne situasjonen bedre for deg som andelseier i et borettslag.

Sånn sett er det beste man kan gjøre å kjøpe en leilighet i et eldre, og veldrevet borettslag, med lav fellesgjeld, og kanskje også noe fellsformue oppspart.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741

Hvis jeg har en andelsleilighet og en annen person i en annen leilighet ikke klarer å betale fellesgjelden, vil ikke da den personen som ikke klarer å betale måtte tvangsutlegge leiligheten til salg?

Vil jeg da få tilbake det jeg har lagt ut for den andre personen inntil han får solgt den?

I mitt tilfelle dreier det seg om en andelsleilighet som har 400 000 i innskudd og i underkant av 1 mill i fellesgjeld. Kostnad pr mnd er 4.400, noe jeg ikke synes er alt for mye HVIS dette er summen hvor avdraget på fellesgjelden er ink. Hvis det fortsatt er avdragsfrihet så blir det mye dyrere etterhvert og lite aktuelt.

Lenke til kommentar

Jo, det er klart at sameiet kan tvinge andelseieren til å selge, men i noen tilfeller, med en liten leilighet og en sinnsvak månedsutgift, vil det jo kunne ta tid å få solgt. Jeg vet ikke om du kan kreve dette refundert, det får andre med større juridisk kunnskap svare på, men i utgangspunktet så er ikke fellskostadene et bestemt beløp på hver andel, men en fast sum hele sameiet skal betale, delt på antall boenheter, og hvor hver boenhet har likt ansvar for at den totale sum blir innbetalt.

Jeg ville sjekket godt om fellesutgiftene på 4400 er inkludert avdrag på fellesgjelden, siden dette ikke alltid står like godt forklart i f.eks annonser på finn.no.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741

Jepp, det skal jeg gjøre.

Når man har en andelsleilighet som det er 0 i fellesgjeld, og en selveierleilighet med 0 i fellesgjeld og de er helt like, vil da boutgiftene være høyere på en andelsleilighet? (sett at alle andre i bofelleskapet betaler leien sin)

At det er 0 i fellesgjeld skjer jo aldri, men jeg prøver bare å finne ut hva som er mest lønnsomt utgiftsmessig av en andel og en selveier eller om det er ett fett.

Lenke til kommentar

Jeg for min del blir ikke skremt av felleskostnader i et borettslag, så lenge fellesgjelden er lav. Innbakt i felleskostnadene ligger jo forsikring for bygningsmasse, kommunale utgifter, ofte tv/internet, samt sparing til utvendig vedlikehold. Jeg tror, at om man sammenligner "grunnutgiftene" som ligger i felleskostnadene, mot utgifter man har til en selveierleilighet, så blir det omtrent likt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...