pastortom Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 Innser at dette kanskje er en topic-feilpost, men dette var vell det nærmeste jeg fant av topics her på forumet Har 3 vegglamper, og en dimmer som støtter vegglampenes watt til sammen, har aldri installert noe slikt før, da jeg kun har kjennskap og erfaring innen svakstrøm/mikro-lodding.. Men jeg ser på meg selv som absolutt kapabel her, trenger bare å få svar på ett spørsmål.. På hver av lampene har man inngang for N og L, noe jeg antar er for vekselstrøm pol 1 og pol 2 (+ og - om du vil, selv om det ikke blir helt riktig definert), og jeg vil koble alle 3 på samme dimmer og samme strømuttak.. Slik jeg først forstod det, var det bare å koble til strøm inn til dimmeren ,og så dra kabel serie-koblet til alle 3 lampene, men etter nærmere undersøkelse ser jeg at dimmeren kun dimmer en av polene, dvs, kun "+" om du vil, selv om det heller ikke blir helt riktig definert (Vet at det ikke heter + og -, men vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det ellers).. Så slik jeg tenkte var å installere det på følgende måte.. Pol 1 går inn til dimmer og ny kabel ut av dimmer til N på lampe 1, så ny kabel fra L på lampe 1 til N på lampe 2, så ny kabel fra L på lampe 2 til N på lampe 3, så ny kabel fra L på lampe 3 til pol 2 på støpselet hvor Pol 1 går inn til dimmer.. Blir dette riktig? Er vell dette som heter seriekobling? Kobler jeg direkte N og L fra en lampe i stikkkontakten lyser jo den fint, men jeg trenger seriekobling via dimmer her, og dimmeren skal kontrollere alle 3 lampene.. Har jeg forstått det riktig, eller vil det oppstå feil? Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 Hvis du ikke vet hvordan du skal få det til å virke engang, vil jeg virkelig anbefale deg å la være. jeg går ut fra at du bla. mangler kunnskaper og instrumentene du trenger for å utføre sluttkontroll. hvis du alikevel skulle bestemme deg for å gjøre det, så pass i alle fall på: 1. slå av strømmen 2. sjekk at strømmen er av 3. dobbeltsjekk at strømmen er av 4. sørg for at strømen ikke kan slåes på mens du holder på. 5. vær nøye med avisolering (passe lengde) 6. vær nøye med tilskruing (moment) 7. gjør deg helt ferdig, og sett på alle avdekninger før du skrur på strømmen igjen. Lenke til kommentar
pastortom Skrevet 22. august 2009 Forfatter Del Skrevet 22. august 2009 (endret) Hvis du ikke vet hvordan du skal få det til å virke engang, vil jeg virkelig anbefale deg å la være.jeg går ut fra at du bla. mangler kunnskaper og instrumentene du trenger for å utføre sluttkontroll. hvis du alikevel skulle bestemme deg for å gjøre det, så pass i alle fall på: 1. slå av strømmen 2. sjekk at strømmen er av 3. dobbeltsjekk at strømmen er av 4. sørg for at strømen ikke kan slåes på mens du holder på. 5. vær nøye med avisolering (passe lengde) 6. vær nøye med tilskruing (moment) 7. gjør deg helt ferdig, og sett på alle avdekninger før du skrur på strømmen igjen. Hva mener du med sluttkontroll? Jeg pratet med de som solgte meg dette, en lampebutikk i Ski, og de sa at så lenge jeg ikke skulle koble dette internt til hjemmenettet, men kun via en stikkontakt, så kunne jeg utføre det selv.. Jeg har multimeter, om du mener at det er noe jeg trenger å sjekke før jeg prøver å skru det på.. Men Var min forklaring av "serie"kobling korrekt i forhold til installasjona v disse 3 lampene på samme dimmer? Oppdatert: Fikk svar på IRC, paralellkobling it is then! <toffer> seriekobling er neppe smart i 230V <toffer> rent "utseendemessig" er seriekobling riktig <toffer> men vanlig paralellkobling funker fett i ditt tilfelle <toffer> den ene polen pÃ¥ alle lampene kobler du bare rett i kontakta <toffer> sÃ¥ kobler du alle de tre resterende polene til utgangen pÃ¥ dimmern Installert 2 av dem, og alt fungerer så langt! Endret 22. august 2009 av pastortom Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Jeg pratet med de som solgte meg dette, en lampebutikk i Ski, og de sa at så lenge jeg ikke skulle koble dette internt til hjemmenettet, men kun via en stikkontakt, så kunne jeg utføre det selv.. Har vi fagfolk her som kan be(av)krefte dette? Lenke til kommentar
Deluze Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 (endret) Jeg kan vel nesten gå i kategoren "fagfolk". Jeg har bakgrunn fra elektro på VGS, mye erfaring via familie i bransjen, samt 2 år hos lampebutikk. Folk uten sertifisering innenfor elektro har lov til å utføre koplinger som ikke anses som fast installsjon. Innenfor dette ligger alt som skal ende opp i et støpsel. En dimmebryter kan i teorien festes, og kan i så måte sees som en fast installasjon, men dette er mest pirk i mine øyne. Hvermannsen har IKKE lov til å gjøre noen endringer med stikkontakter, faste brytere eller annen fast installasjon (lampepunkt i taket eller veggen f. eks.). Dette er vel ikke alle reglene, men det som omhandler topic. Trådstarter har lov hvis og bare hvis han ender i et støpsel som skal stikkes i ei stikkontakt. Edit: Selv om dette er noe en får lov til, er det noe jeg ikke anbefaler hvis en ikke har erfaring med slikt. Dårlige koplinger (eksempelvis slik SirAmp nevner moment og avisolering) kan i værste fall være brannfarlig. Er ikke trådstarter trygg på oppgaven er det bedre å sette det bort til andre med enten sertifisering eller lengre erfaring. Mvh -Deluze Endret 8. september 2009 av Deluze Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Jeg pratet med de som solgte meg dette, en lampebutikk i Ski, og de sa at så lenge jeg ikke skulle koble dette internt til hjemmenettet, men kun via en stikkontakt, så kunne jeg utføre det selv.. Har vi fagfolk her som kan be(av)krefte dette? her er Nelfo's liste over hva man har lov til å gjøre selv: http://www.sunnmore-elektro.no/Elsikkerhet...svarlig%202.pdf Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå