Fløffy Skrevet 23. august 2009 Del Skrevet 23. august 2009 Er fleire firhjulingar som er registrert som traktor på kvite skilt. Går lett i 80-100 km/t, men etter som sjefen på det lokale biltilsynet sa at ein kunne ikkje kjøyre fortare en 40 med den pga manglande sertifikat av førar. Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 23. august 2009 Del Skrevet 23. august 2009 Det har ingen ting med hvor fort man kjører, tar man traktorlappen i dag, har man ikke lov til å kjøre med en traktor som kan gå fortere enn 40km/t. Jeg kan ikke kjøre motorsykkel med mopedlappen, selv om jeg kun kjører i 45km/t. Ønsker vedkommende å føre traktor med høyere maksimalhastighet, må man kontrollere traktorens tillatte totalvekt for å finne ut om man behøver klasse B, C1 eller C (dvs. om tillatt totalvekt er høyst 3500 kg, 7500 kg eller mer). Tilsvarende gjelder for føring av motorredskap med konstruktiv hastighet over 40 km/t. Tok man traktorførerkort før 2005 kan man kjøre traktor som går så fort man har lyst til. Lenke til kommentar
Sigurdl Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Skal du få ein firhjuling registrert som traktor no må du etter eu-reglar ha skikkeleg sete sitadenfor sal. Du må også ha begrensa til 40 kmh. Ein traktor har ikkje låv og gå over 40 kmh. Skal han gå over det må han registrerast som lastebil Sigurdl 1 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Skal du få ein firhjuling registrert som traktor no må du etter eu-reglar ha skikkeleg sete sitadenfor sal. Du må også ha begrensa til 40 kmh. Ein traktor har ikkje låv og gå over 40 kmh. Skal han gå over det må han registrerast som lastebil Sigurdl Nei, for å være helt korrekt må den registeres som traktor klasse T5, som har strengere tekniske krav (som dermed utelukker ATV-traktorene) enn klassene T1-T4, og krever lastebilførerkort (eller klasse B/T fra før 01/01/05), men følger fremdeles traktor-reglene med tanke på skilttype (2 bokstaver, kun 4 tall) EU-kontroll, omregistreringsavgift, vektårsavgift osv osv.. For å ellers svare på litt av trådstarters spørsmål; for å "trimme" traktor med tanke på toppfart er det to-tre muligheter: Enten endre maks turtall på motoren (herunder endring av turtallssperre på høyeste gir, som kan ligge i motorstyringsprogramvare) eller endre rulleomkrets på hjulene. 5%-regelen om endring av rulleomkrets gjelder vel også her, skulle jeg tro. Enkelte traktorer som manglet firehjulsbremser fikk høyeste giret sperret for å ikke kunne gå i mer enn 30; fjernes denne sperra kan man komme opp i ca. 40. Å endre utvekslingsforholdet på annen måte (bytte av kronhjul&pinjong i girkassa) enn å fjerne evt. sperre på høyeste gir blir sinnssvakt dyrt og mye arbeid. Alle endringer som gir høyere toppfart enn det som står under konstruktiv hastighet i vognkort/typegodkjenning er selvsagt ulovlig... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå