krokodille25 Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 Der ble jeg lei av windows! Bestemmer meg for å bytte til Linux Kubuntu. Noe spess jeg bør vite? Har en liten laptop så bruker den bare til skriving, surfing o.l. Vet at man kan installere windows programmer på en måte. Velger Kubuntu fordi jeg er kjent med det fra før. En ting må jeg få bekreftet, får jeg bedre batterilevetid med linux? Noen som har et bedre forslag til en linux som er veldig strømgjerrig? -Krokodille25 Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 (endret) Vet ikke om du har erfaring med Linux, men det kan virke ganske knotete i begynnelsen. Når du blir vandt med Terminal og slikt blir alt dog mye lettere. En annen merkbar ting er at du har mye mer frihet når det gjelder skrivebordet! Og selfølgelig bruker (K)ubuntu mye mindre datamaskinkraft enn Windowa. Edit: At datamaskinen varer lengre på en oppladning kan virke logisk, da (K)ubuntu som sagt bruker mindre datamaskinkraft. Endret 22. august 2009 av Benny Lenke til kommentar
krokodille25 Skrevet 22. august 2009 Forfatter Del Skrevet 22. august 2009 Er litt vant med det, da vi hadde det en stund på den stasjonære. Vet at du må skrive inn kommandoer første gangen du skal installere flash, ol. men bare og lese på nettet. Var slik jeg gjorde det første gangen. Har kubuntuen enda et "program" der man kan gå inn og laste ned firefox, spill, apps og liknende? Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 Batterikapasiteten kommer litt an på hardwaren din, i visse tilfeller varer batteriet lenger i linux og i visse tilfeller lenger i windows. Da er det nesten bare en måte å finne det ut på. Å prøve. Du taper jo ikke noe penger på det så Lenke til kommentar
krokodille25 Skrevet 22. august 2009 Forfatter Del Skrevet 22. august 2009 Trenger hjelp nå. Hvordan booter jeg linux fra usb'en? Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 Du må inn i BIOS og forandre boot-instillingene dine. PCer har til vanlig CD-ROM som førstevalg og HDD som andrevalg. Husker ikke helt hva det heter, men jeg tror at det er "first boot device" og "second boot device". Bytt førstevalg til USB. Lenke til kommentar
krokodille25 Skrevet 22. august 2009 Forfatter Del Skrevet 22. august 2009 Ok, men funker det om kubuntu filen jeg lasta ned er iso og jeg bare putter den på usben og booter? Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 Nei, du må brenne .iso-filen på en CD. Lenke til kommentar
krokodille25 Skrevet 22. august 2009 Forfatter Del Skrevet 22. august 2009 Fant en guide på dette nå... heldighvis! Fortsett og poste hvis det er noe jeg burde vite. Poster her når jeg er ferdig =D Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 Vet ikke om du har erfaring med Linux, men det kan virke ganske knotete i begynnelsen. Når du blir vandt med Terminal og slikt blir alt dog mye lettere. Veldig uenig. Du klarer deg veldig godt uten terminal så lenge ingen henviser til den for å få jobben gjordt på 1-2 kommandoer. Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 Det er jeg helt enig i. Lenke til kommentar
krokodille25 Skrevet 22. august 2009 Forfatter Del Skrevet 22. august 2009 Er ferdig nå sucsess! En ting jeg lurer på, hvordan får man til det trådløse nettet? Noen spess instillinger jeg må endre på for å få det til å virke? Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 Husker at jeg slet med det samme. Vet desverre ikke hvordan jeg fiset det. Prøv å google "Kubuntu wireless problem" e/l. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 Det kommer helt an på hvilken maskin det er, og hvilken hardware den inneholder. Det er vel egentlig ganske få chipset som fortsatt er problematiske. Lenke til kommentar
krokodille25 Skrevet 22. august 2009 Forfatter Del Skrevet 22. august 2009 Må nok prøve meg frem Blir dritglad hvvis noen kan hjelpe meg og løse dette. Lenke til kommentar
Verbal Hologram Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 Slik gjorde jeg det. Gikk inn i det programmet der man kan laste ned spill , apps og themes. Så søkte jeg på wireless (Network). Lastete ned den øverste. Den funket helt supert Prøv det. Funker ikke den øverste prøver du neste. Lenke til kommentar
krokodille25 Skrevet 22. august 2009 Forfatter Del Skrevet 22. august 2009 The One, har du den nyeste versjonen av kubuntu? Lenke til kommentar
Smif Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 Sjekk ut "Hardware Drivers". Og hvis det ikke kommer opp noe der poster du lspci her så finner vi hvilken chip du har. Lenke til kommentar
Verbal Hologram Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 Har Ubuntu, Fedora 10 og Damn small linux. Da jeg skulle laste ned trådløs driver gjorde jeg det på ubuntu og fedora. Damn smal linux brukte jeg i en ukes tid. Men det var på stasjonær. Har ingen annen tips. Du kan prøve på å laste ned fedora eller ubuntu. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå