zect0r Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 Hei! Jeg er en gutt på 15 år som snart skal velge linje til Vidergående Skole osv. Jeg har tenkt på jobb på oljeplattform. Dere skriver sikkert at jeg burde velge et yrke som jeg liker å gjøre, men det jeg kommer til å like er å tjene mye. Uansett hvor hardt det er, så har jeg bestemt meg at jeg vil ha en jobb med høy lønn. Også liker jeg at etter 2 uker jobb så får man fri. Derfor har jeg bestemt meg for oljeplattform jobbing. Jeg har lest her og der, men jeg finner faktisk ikke noe konkrete svar på hva som lønner seg å gå for å ta utdannelse så deretter på Oljeplattform. Men jeg vet ikke hva jeg skal bli på oljeplattformen, offshore, mekaniker osv. Helst noe med ikke så mange år på skole og hvor man tjener bra på. :!: Jeg vet at man må ha sikkerhets kurs osv. men sånn hjelper skolen din deg med? Noen som kan si meg hva jeg skal gå for å bli det? Samme om det er mekaniker heller hva det er, bare ikke så mange år på skole. Kan nevne at jeg har ATM 5.3 i snitt så om det er kamp om plassene så skal det vel ikke gjøre noe. Jeg har ingen ugyldige heller gyldige fraværsdager/timer dette året. -zect0r Sorry for orddelingsfeil heller skriveleif, men jeg er en smule trøtt o.O Bare siter meg om det er noen feil, THX Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 (endret) En vei å gå som jeg går nå er VG1 Elektro -> VG2 Automatisering -> VG3 Automatiseringsfaget -> 1,5 år i lære. Kan nevne at jeg har ATM 5.3 i snitt så om det er kamp om plassene så skal det vel ikke gjøre noe.Jeg har ingen ugyldige heller gyldige fraværsdager/timer dette året. Å komme inn på elektro er i hvert fall ikke vanskelig. Angående å få lærlingplass på plattform så er ikke karakterer alt siden man går på jobbintervju og derfor baseres ikke alt på karakterer og fravær, men hjelper selfølgelig på . Endret 3. september 2009 av Kun10kr Lenke til kommentar
zect0r Skrevet 23. august 2009 Forfatter Del Skrevet 23. august 2009 Takk for svar Men hva skal du bli for noe? Når du går som du går? Lenke til kommentar
Naiits Skrevet 23. august 2009 Del Skrevet 23. august 2009 Her er en liste over forskjellige ting. Jeg er selv 15 år og vurderer å jobbe på oljeplattfor av samme grunnene som deg Jeg har mest lyst til å komme inn på kontor og administrasjon. Da trenger man: Videregående 1 (VG1) service og samferdsel, påbygges med videregående 2 (VG2) salg, service og sikkerhet, deretter følger 24 måneders læretid i bedrift. Noen som vet om det er verdt å prøve på eller om det er veldig mange som prøver å komme inn på det? Hadde vært litt surt å ta 2 år på vidergående for så å ikke komme inn der. Men det er vel andre steder som trenger det også da. Lenke til kommentar
RAD1V Skrevet 23. august 2009 Del Skrevet 23. august 2009 Her er en liste over forskjellige ting.Jeg er selv 15 år og vurderer å jobbe på oljeplattfor av samme grunnene som deg Jeg har mest lyst til å komme inn på kontor og administrasjon. Da trenger man: Videregående 1 (VG1) service og samferdsel, påbygges med videregående 2 (VG2) salg, service og sikkerhet, deretter følger 24 måneders læretid i bedrift. Noen som vet om det er verdt å prøve på eller om det er veldig mange som prøver å komme inn på det? Hadde vært litt surt å ta 2 år på vidergående for så å ikke komme inn der. Men det er vel andre steder som trenger det også da. Tviler veldig stert på at kontor og administrasjons lærlinger hos Statoil Hydro jobber på plattform. Det koster Statoil omtrent 7 ganger mer å ha en arbeider på plattform sammenlignet med å ha en på land. Altså er det kun de som absolutt må være i nordsjøen, som er i nordsjøen. De fleste av både ingeniørene og andre kontorfolk er på land. Har gått salg og servic vg1 og salg service og sikkerhet vg2 selv. Aldri hørt om noen som har gått ut i lære i kontorfaget. Noen i sikkerhetsfaget, noen i butikkfaget og en del, inkludert meg selv, valgt å gå videre på skole. Salg og service kun en veldig lat vei til påbygning for generell studiekompetanse. Man lærer ingenting der(altså kvalifiserer det kun til hjernedøde jobber). btw, de fleste tror vist at lønningene til de i nordsjøen er mye mer enn de egentlig er. Lenke til kommentar
Naiits Skrevet 23. august 2009 Del Skrevet 23. august 2009 (endret) Man får en del tillegg i lønnen pga. ting som at det er risiko å jobbe på en oljeplattform. Jeg kjenner en dataingeniør som jobber i norsjøen og har rundt 1 mill i året. Og han vet jeg at reiser ut i nordsjøen for å jobbe.. Hvor er det du har tenkt til å jobbe når du er ferdig med utdannelsen din da? Edit: Leif Endret 23. august 2009 av Naiits Lenke til kommentar
RAD1V Skrevet 23. august 2009 Del Skrevet 23. august 2009 (endret) hmm, høres ut til at han har det fint. Jeg går forkurs for ingeniør, og jeg drømmer også om å jobbe ofshore(som faren min har gjort hele livet), av samme grunner som dere to. Å ende opp innen IT i nordsjøen som han du snakker om, hadde vert det perfekte igrunn. Men å bli det er vell omtrent like vrient det er å bli kokk der ute, som jeg har lest her på forumet er veldig vanskelig. Faren min tjente 658.538kr i fjor ifølge skattelistene, som elektriker. Men han er nær pensjon, og jeg vet at de andre yrkesfag folkene(rørleggere, mekanikere) tjener mindre. Endret 23. august 2009 av datastol Lenke til kommentar
Naiits Skrevet 23. august 2009 Del Skrevet 23. august 2009 Stefaren min jobber også i nordsjøen. Han jobber bare som vedlikeholdsarbeider, men tjener likevel litt over gjennomsnittslønnen ellers. Han sier at det de tjener på er ting som overtiden. Også får de ekstra pga. ting som at det er risiko å jobbe på en oljeplattform også at de er der i 2 uker av gangen. Lenke til kommentar
Brunøye Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 Gå brønnteknikk for da må du ut på platfor for og få fagbrev Og det er vel den utdanningen som er den linjen som fører frem til ditt mål og utgangspunkt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå