Gå til innhold

Ny bærbar - IKKE fornøyd(lyd,bilde,hastighet)

Anbefalte innlegg

Hei :) Har nettopp investert i en Acer Aspire 5810TG. Selgeren på elkjøp snakket varmt om denne bærbare pcen som hadde fått terningkast 6 hos VG.

Det første som bekymrer meg er at hver eneste video jeg ser, hakker. Har prøvd å oppdatere skjermdrivere til ingen nytte. Den gamle stasjonære pcen min med 6600GT kort viste ingen tegn til hakking. Denne bærbare har Intel Core 2, 4GB ram og ATI HD 4330 512 MB. Så skjønner ingen ting av hvorfor den hakker når jeg spiller av videoer.

Det andre problemet er lyden, jeg får rett og slett ingen lyd, hverken av inegrerte høytalere eller headset. Lyd drivere er nye så det burde kanskje ikke være problemet. Men samtidig når jeg tar "test lyd", kommer feilmeldingen "Testlyden kunne ikke avspilles" opp.

Det siste jeg erger meg over er generelt bare hastigheten. Selgeren på elkjøp anbefalte denne fordi den startet raskt opp og lastet raskt inn på internett. Det gjør den overhodet IKKE! Den er tregere enn en snegle... Samtidig, hver gang jeg åpner et vindu går "prosessor-forbruket" til 100%.

Kort oppsummert:

- Videoer hakker

- Ingen lyd

- Treg

Så hva anbefales? Formatere hele sulamitten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke kjennskap til den aktuelle maskinen, men ut i fra spesifikasjonene burde den yte svært bra om ikke noen komponenter er defekte. Mest sannsynlig skylles problemene at den er såpass bloatet med Acer-programvare, spill og annet graps at det hemmer den generelle ytelsen og muligens også skaper driver/programvarekonflikter.

Jeg kjøpte meg en Acer selv for en stund tilbake (Acer 5920G, C2Duo 1,83 GHz, 3 GB minne, 8600M GS) og den var seig og krampaktig i den tilstanden den kom i, fra butikken. Selv formaterte jeg å la inn en ordinær Windows-installasjon. Da var ytelsen som forventet.

Jeg ville forsøkt å formatere å legge inn en ren Windows-installasjon. Drivere finner du på www.acer.com. Dersom du fortsatt har problemer med lyd og/eller ytelse ville jeg gjenopprettet den til fabrikkinnstillinger og levert den tilbake der du kjøpte den.

Lenke til kommentar

Det er noe seriøst feil med din maskin, jeg har lillebroren 3810T med Core Solo 1,4 ghz prosessor og svakere skjermkort og her går alt du nevner strykende.

Fjern all dritt du ikke trenger og begynn med antivirusprogrammet Macfee eller hva svarte det heter (veldig ressurskrevende).

Min maskin bruker ca 30 sek fra oppstart til jeg er på nett og det vil jeg kalle rimelig godkjent.

Jeg regner med at du har kjørt alle oppdateringer, windows, flash, java etc inkl service pakkene? En annen her inne hadde ikke gjort dette og slet med VG.no så det er liksom rimelig viktig og det første man bør gjøre...

At du ikke får lyd syntes jeg er det det merkligste problemet og det tyder på noe seriøst galt for drivere legger seg aut inn ved oppstart/innstalering av Vista ved første oppstart..

Lenke til kommentar

Hvis du ikke er helt sikker på hva du gjør vil det kanskje være enklere å ta den med til utsalgsstedet å forklare problemene der? Hvorvidt Vista ligger på en egen partisjon eller ikke kan jeg ikke si noe om, det må du nesten sjekke selv. (Mest sannsynlig gjør den det, det er normalen for maskiner i dag.) Om du installerer en vanlig versjon av Vista (ikke Acer recovery) vil du måtte legge inn både Office og alle andre programmer du bruker i etterkant av installasjonen. Pass derfor på lisensene dine dersom disse ikke er skrevet ned andre steder.

Lenke til kommentar
Hvis du ikke er helt sikker på hva du gjør vil det kanskje være enklere å ta den med til utsalgsstedet å forklare problemene der? Hvorvidt Vista ligger på en egen partisjon eller ikke kan jeg ikke si noe om, det må du nesten sjekke selv. (Mest sannsynlig gjør den det, det er normalen for maskiner i dag.) Om du installerer en vanlig versjon av Vista (ikke Acer recovery) vil du måtte legge inn både Office og alle andre programmer du bruker i etterkant av installasjonen. Pass derfor på lisensene dine dersom disse ikke er skrevet ned andre steder.

Vista ligger ikke på en egen partisjon. Recovery Dvd lager man med programmet Acer eRecovery management eller kjører direkte recovery fra samme program.

Lenke til kommentar

Jada-jada: Ok. :) Men er du 100% sikker på at dette gjelder for trådstarter?

Sant å si så husker jeg ikke hvordan harddisken var partisjonert på min egen Acer etter førstegangs oppstart, det var så tregt å bloatet at jeg la inn nytt operativsystem samme kveld.

Forøvrig vil en recovery , uavhengig om den kjøres fra brente DVD-er/CD-er eller den skjulte partisjonen, i beste fall bare løse problemer som følge av driver/software-konflikter. All Acer-programvaren som tynger ned systemet og gjør det tregt vil fortsatt følge med.

Lenke til kommentar

Har prøvd å boote fra flere disker, men ingen formateringsprog. kommer opp.

Det jeg uannsett har tenkt er, jeg har kjøpt versjon av windows XP med unik kode som jeg tenkte jeg kunne innstallere på denne pcen. Etter at det er gjort, laster jeg ned Vista home premium 32bit versjon(Dette kan jeg gjøre fordi jeg har en unik serial til også dette operativ systemet, altså koden som kom med selve pcen)

Lenke til kommentar
Har prøvd å boote fra flere disker, men ingen formateringsprog. kommer opp.

Det jeg uannsett har tenkt er, jeg har kjøpt versjon av windows XP med unik kode som jeg tenkte jeg kunne innstallere på denne pcen. Etter at det er gjort, laster jeg ned Vista home premium 32bit versjon(Dette kan jeg gjøre fordi jeg har en unik serial til også dette operativ systemet, altså koden som kom med selve pcen)

Er det ikke bedre å innstalere win7? Du fikk vel den oppgraderingen gratis hvis du har kjøpt den hos elkjøp som alle oss andre...

http://www.elkjop.no/product/data/barbar-p...er-aspire-5810t

http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...ontentKey=19606

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar
Ved lansering, 22.oktober :)

Ja i dag.. De sender ut til uka så det er bare å gå på Acer sin suportside og bestille men jeg tror du har problemer med maskinen uansett... Du svarer heller ikke på ting jeg har spurt deg om og da blir det vanskelig å hjelpe mennesker.

Har prøvd windows 7(beta), men fikk ingen ting til å fungere - Internett, spill osv...

Hva slags spm svarer jeg ikke på? Jeg har kjørt windows update(37oppdateringer installert). Men det er fortsatt service pack 1 dog..

Endret av ATI vs GeForce
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...