Sk!ppy Skrevet 23. august 2009 Forfatter Del Skrevet 23. august 2009 så jeg får satse på å stikke av altså? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Nei, du får satse på å legge fra deg obsternasigheten, og bli med foreldra dine på ferie. Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 24. august 2009 Forfatter Del Skrevet 24. august 2009 Ja, Stikke av da er saken løst. Lenke til kommentar
Effon Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Du er 14 år. Du har knapt nok lov til å jobbe i det heletatt, og foreldrene dine har full rett til å si opp arbeidsavtalen din. Hvis jeg hadde hatt en 14-åring, så hadde det vært fullstedig uaktuelt å la vedkommende være hjemme alene mens jeg og min kone drop på ferie. Frem til du er 18 år, så har du fint lite du skulle ha sagt. Dette gjelder også dine eventuelle paner om å flytte hjemmefra etter 10ende. Hvis foreldrene dine sier nei, så blir du faktisk boende hjemme til du er 18. Så enkelt er det. Og det at du gnåler om frihetsberøvelse fordi de tvinger deg med på tur, er bare latterlig! Dine foreldre har full rett til å tvinge deg med på tur. Hvis du prøver å stikke av eller som du sier "gå ut av bilen" så gjør du det bare værre for deg selv. Det finnes forøvrig et eget, svært beskrivende uttrykk for unger som oppfører seg slik du gjør... Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Du er 14 år. Du har knapt nok lov til å jobbe i det heletatt, og foreldrene dine har full rett til å si opp arbeidsavtalen din. Hvis jeg hadde hatt en 14-åring, så hadde det vært fullstedig uaktuelt å la vedkommende være hjemme alene mens jeg og min kone drop på ferie. Frem til du er 18 år, så har du fint lite du skulle ha sagt. Dette gjelder også dine eventuelle paner om å flytte hjemmefra etter 10ende. Hvis foreldrene dine sier nei, så blir du faktisk boende hjemme til du er 18. Så enkelt er det. Og det at du gnåler om frihetsberøvelse fordi de tvinger deg med på tur, er bare latterlig! Dine foreldre har full rett til å tvinge deg med på tur. Hvis du prøver å stikke av eller som du sier "gå ut av bilen" så gjør du det bare værre for deg selv. Det finnes forøvrig et eget, svært beskrivende uttrykk for unger som oppfører seg slik du gjør... Jeg er enig i stort sett alt du sier, men om han ønsker å ta en videregående utdannelse som innebærer at man må flytte hjemmefra etter ungdomsskolen, dvs. på hybel/internat, så har han så vidt jeg vet rett til det. Krikkert har sikkert lov og paragraf i hodet.. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Nja. Hovedregelen er at foreldrene har rett og plikt til å ta avgjørelser i barnets personlige forhold, dog slik at barnet skal gis stadig større "sjølvråderett" frem mot myndighetsalder. Ett punkt er lovfestet, og det er at ved fylte femten skal barnet selv ha rett til å velge utdannelse. Man kan argumentere med at barnets rett til å velge utdannelse blir ganske urimelig beskåret dersom barnet ikke skulle ha rett til å flytte for å ta utdannelsen. Jeg heller til at hvis man skal gi barnet rett til å velge utdannelse må man også gi barnet rett til å kunne velge en utdannelse som ikke er lokal. Et annet problem ligger i selve bosituasjonen. En mindreårig kan ikke lovlig inngå noen leiekontrakt, eller ta opp noe lån for å kjøpe seg noe. Arbeidsavtaler kan kun inngås på visse vilkår (man må først ha hatt en type jobb, deretter kan man ta en annen lignende jobb uten foreldrenes godkjennelse), og kan alltid heves av verge hvis hensynet til den mindreårige rettferdiggjør det. Lånekassen tillater heller ikke at man tar opp lån uten verges godkjennelse, og bostipend har krav som må oppfylles. På generelt grunnlag, det vil si utenom utdannelsessituasjon, er det klart at foreldrene har all rett til å avgjøre visse ting om barnets personlige forhold, derunder hvor barnet skal bo. Konklusjonsmessig kan jeg vanskelig se at et barn som vil flytte hjemmefra i forbindelse med utdannelse kan få det til mot foreldrenes vilje... Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 24. august 2009 Forfatter Del Skrevet 24. august 2009 Det finnes forøvrig et eget, svært beskrivende uttrykk for unger som oppfører seg slik du gjør... Vil du ikke kalle meg en drittunge på forumet? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Jeg vil tro han lar være, i og med at det ville stride mot forumreglene. Lenke til kommentar
Bata Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 Hvor gammel er du? 14 da men det er fordi pappa vil ALLTID krangle, og f.eks mamma bad meg legge et ark på bordet, i did, det landet oppå sånn glassgreie, og mamma tok arket og, kastet glassgreia i gulvet og skylder meg på meg? Det samme gjør pappa og sier "Du gjør faen ikke noe rett". Fjortixzxzopprør, hahahahahaha, dra med fammen, slutt å vær teit. Vi har alle vært der og ser nå hvor teite vi har vært i ettertid. Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 25. august 2009 Forfatter Del Skrevet 25. august 2009 Fjortixzxzopprør, hahahahahaha, dra med fammen, slutt å vær teit. Vi har alle vært der og ser nå hvor teite vi har vært i ettertid. Det er jo faen ikke noe fett når han skal kun snakke dritt om meg, og være rasshøl mot meg da. hadde fint blitt med om han hadde vært litt hyggelig en gang iblant. Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 25. august 2009 Forfatter Del Skrevet 25. august 2009 Gjør som du vil. Men alt du gjør er feil, og du er en skikkelig dritt som faen ikke gjør noe rett. Den hadde vel ikke vært hyggelig et par ganger i uka, og få slengt opp i tryne? Lenke til kommentar
Effon Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 Det finnes forøvrig et eget, svært beskrivende uttrykk for unger som oppfører seg slik du gjør... Vil du ikke kalle meg en drittunge på forumet? Det kunne jeg selvfølgelig gjort, men alle skjønte det jo likevel.Jeg har også vært der. Slapp av. Du er ikke den eneste som har slike problemer i tenårene. Det eneste jeg kan råde deg til, og nå skal jeg prøve å være seriøs og grei, det er å ta kontakt med familievernkontoret der du bor. Den situasjonen du har med dine foreldre (Spesielt pappa'n din) er ikke bra. På et slikt kontor kan dere få hjelp til å rydde opp i forholdet dere har dere mellom. Det høres nesten ut som dere trenger det. Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 (endret) Fjortixzxzopprør, hahahahahaha, dra med fammen, slutt å vær teit. Vi har alle vært der og ser nå hvor teite vi har vært i ettertid. Vel, jeg var der (for ørten år siden), og det forundrer meg hvor fort de fleste ser ut til å glemme hvilket helvete den alderen var. Kanskje er det fordi man blir voksen og får barn selv, og dermed får en egeninteresse av å mene at det er den unge som alltid tar feil. Mange familier ville få det svært mye bedre hvis foreldrene viste større forståelse for de ekstremt sterke hormonelle endringene folk på gjennom i den alderen, trådte litt mer forsiktig, og la av seg "såpass må de tåle"-holdningen. De begynner faktisk å bli voksne, og hvis man behandler dem som 6-åringer helt til de plutselig er gamle nok til å juridisk kunne kreve å løsrive seg har man sviktet kraftig i noen av de viktigste årene av oppveksten. Støtter for øvrig Effons forslag. Er du heldig vil du få snakke med en person som kan se saken fra begge sider. Endret 26. august 2009 av Naranek Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå