Sk!ppy Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 Hei. Jeg lurer på hvorvidt foreldre kan tvinge med barn på ferie, om det f.eks ALLTID 99 % av tiden resulterer i krangling? Lenke til kommentar
Svenni212000 Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 De har all rett til det. Om foreldre ikke kan finne noen som påtar seg ansvaret mens de er ute å reiser, så har man ikke noe annet valg enn å dilte etter og bli med på ferien. Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 22. august 2009 Forfatter Del Skrevet 22. august 2009 hva om Jeg nekter da? I form av å nekte å bli med i bilen? Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 Jeg vil tro at man må føye seg så sant man er under 18. Jeg måtte det selv, men da jeg passerte det "magiske" tallet, hadde de ikke så mye de skulle ha sagt. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 Spørsmålet må avgjøres ut fra en konkret tolkning på det enkelte barns situasjon ut fra lovens hovedregel i barneloven § 33: § 33. Barnet sin sjølvråderett. Foreldra skal gje barnet stendig større sjølvråderett med alderen og fram til det er myndig. Men det er opp til foreldrene å avgjøre konkret hvor mye "sjølvråderett" barnet skal ha. Ingen domstol kan gå inn og si at "dette må barnet få bestemme selv", med mindre den konkrete aldersgrensen er beskrevet i lov (f.eks. barnets rett til valg av egen utdannelse, barneloven § 32). I utgangspunktet har "det vil bli krangling" ingenting å si. Foreldrenes foreldremyndighet blir ikke begrenset av at barna krangler. Jeg tror nok at i et slikt spørsmål blir svaret i de fleste tilfeller "Det kommer an på", eller "Du må nok føye deg". Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 23. august 2009 Forfatter Del Skrevet 23. august 2009 Hvor gammel er du? 14 da men det er fordi pappa vil ALLTID krangle, og f.eks mamma bad meg legge et ark på bordet, i did, det landet oppå sånn glassgreie, og mamma tok arket og, kastet glassgreia i gulvet og skylder meg på meg? Det samme gjør pappa og sier "Du gjør faen ikke noe rett". Lenke til kommentar
V-by Skrevet 23. august 2009 Del Skrevet 23. august 2009 Røm hjemmefra, så lenge de ikke finner deg, bestemmer du alt selv. Starter du på vgs, kan du jo gå det utenbys, da får de jo minimalt å si. Lenke til kommentar
csmaster65 Skrevet 23. august 2009 Del Skrevet 23. august 2009 Røm hjemmefra, så lenge de ikke finner deg, bestemmer du alt selv.Starter du på vgs, kan du jo gå det utenbys, da får de jo minimalt å si. Ver det ment realistisk? Lenke til kommentar
V-by Skrevet 23. august 2009 Del Skrevet 23. august 2009 Vanskelig å skjønne\skrive sarkasme på nettet... Å rømme hjemmefra er vel ikke å anbefalle, men trives du ikke hjemme, så ser jeg ikke noe problem med å flytte hjemmefra så tidlig som mulig. Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 23. august 2009 Forfatter Del Skrevet 23. august 2009 Gidder ikke rømme hjemmefra, men hvis jeg f.eks NEKTER å bli med i bilen, er det ikke imot frihetberøvelsen om de drar meg inn i bilen? Flytter etter 10. ende, Gidder ikke bo hjemme., Lenke til kommentar
Alex Moran Skrevet 23. august 2009 Del Skrevet 23. august 2009 Du må bare finne deg i å bli med. Du er tross alt bare 14 år og har egentlig ingenting du skulle sagt. De har alle rettigheter til å "tvinge" deg med på tur. Lenke til kommentar
Patience Skrevet 23. august 2009 Del Skrevet 23. august 2009 Hvor gammel er du? 14 da men det er fordi pappa vil ALLTID krangle, og f.eks mamma bad meg legge et ark på bordet, i did, det landet oppå sånn glassgreie, og mamma tok arket og, kastet glassgreia i gulvet og skylder meg på meg? Det samme gjør pappa og sier "Du gjør faen ikke noe rett". Vel, det er umulig å vite hvem som har rett, og hvem som tar feil. Kanskje er du en umuligus, kanskje er foreldra dine helt på jordet. Men begynn med deg selv. Ikke forlang at andre skal endre seg, ikke du. Som regel er det ikke uten feiler fra begge sider at konflikter kommer og gjentar seg. Du er en litenvoksen kar, men fremdeles unge. Hvis foreldrene dine vet at du blir sittende hjemme foran pc'en hele dagen lang, så holder jeg med de. Da bør du dras ut i den store vide verden. Men start med deg selv. Begynn å imøtegå foreldra dine. Så vil du etterhvert oppleve at det går andre veien også. Er du steil, så er foreldra dine steil. Dra på ferie. Men ta med bare dine gode sider. Og se om du kan påvirke dem via din egen oppførsel. Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 23. august 2009 Del Skrevet 23. august 2009 Dra på ferie. Men ta med bare dine gode sider. Og se om du kan påvirke dem via din egen oppførsel. Dette var kloke ord. Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 23. august 2009 Forfatter Del Skrevet 23. august 2009 Dra på ferie. Men ta med bare dine gode sider. Og se om du kan påvirke dem via din egen oppførsel. Greia er at jeg ble faktisk med på hytta i 2 uker, uten venner o.l i hele sommerferien. men jeg vil være med venner når det faktisk er ferie, får ikke så mye tid til det med trening og skole nå. Idag f.eks har jeg vært med venner i hele dag, overnatting"party" med 4 stk.Så at jeg sitter på pc hele dagen er ikke noe problem egentlig. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 23. august 2009 Del Skrevet 23. august 2009 Gidder ikke rømme hjemmefra, men hvis jeg f.eks NEKTER å bli med i bilen, er det ikke imot frihetberøvelsen om de drar meg inn i bilen? Flytter etter 10. ende, Gidder ikke bo hjemme., Spørsmålet om hvorvidt foreldre har lov til å bruke fysisk makt mot sine barn er ikke avklart. Det er ganske klart at tvang som en del av foreldremyndigheten er tillatt; og jeg heller til at å tvinge et fjorten år gammelt barn med på ferie (når alternativet er å la det være igjen hjemme alene uten tilsyn) er vel innenfor grensen av foreldremyndigheten. Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 23. august 2009 Forfatter Del Skrevet 23. august 2009 og jeg heller til at å tvinge et fjorten år gammelt barn med på ferie (når alternativet er å la det være igjen hjemme alene uten tilsyn) er vel innenfor grensen av foreldremyndigheten. Det burde ikke være noe problem, da vi kjenner 2 av naboene godt. Veldig godt, i form av at vi spiser ofte middag sammen, jeg har MANGE kamerater i nærheten, og er ikke noe problem at jeg sover hos andre. Så uten tilsyn er ikke store problemet. Jeg planlegger også å søke jobb, så jeg får litt lommepenger, hva vis jeg søker jobb før høstferien, og jeg vil ikke ta fri fra jobben f.eks? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 23. august 2009 Del Skrevet 23. august 2009 "Vil ikke ta fri fra jobben"? Du er klar over at foreldrene dine kan si opp arbeidsavtalen din? Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 23. august 2009 Forfatter Del Skrevet 23. august 2009 Nei, Egentlig ikke Oppsigelsetid da? men det er da ikke akkuratt så mye å gjøre om jeg bare går ut av bilen om de evt. løfter meg inn? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 23. august 2009 Del Skrevet 23. august 2009 Vel, du kan jo ringe barnevernet. Spørs om de gjør noe annet enn å kalle deg obsternasig, men det er én mulighet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå