Gå til innhold

Tips til billig trådløs blits?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alle kameraer har i utgangspunktet samme montering (standard blitssko) men med variasjoner i de elektriske kontaktpunktene for automatisk styring. Det er vel irrelevant for deg, automatikk går i alle fall ikke inn under mine kriterier for en billig og OK trådløs blits.

Jeg anbefaler at du skaffer en manuelt kontrollerbar blits i Nikon SB-2x-serien. (altså -24, -25, -26 eller -28). Disse kan du plukke opp brukt for rundt 5-600 kroner. De er solide og enkle, har PC-synk-kontakt og manuell kontroll, og styrken kan fjernstyres med de nye RadioPopperene eller SPOT hvis du vil kontrollere dem trådløst. Dermed er det det som blir mine anbefalte utløsere om du vil legge litt penger i det. Om du vil gjøre det enkelt, bør du skaffe en Nikon AS-15 (koster en hundrings eller noe) og noen kabler fra FlashZebra (god kvalitet og fantastisk service). En enkel M-M PC-kabel er en greit metode, men om du vil utvide systemet senere, kan det være smart å bruke 3.5mm-jackplugger. I så fall kan du skaffe et par M PC -> 3.5mm-adaptre og det du måtte ønske av andre kabler. EDIT: skulle være trådløst, ja.

Nikon SB-26 har forøvrig en optisk slaveutløser som registrerer lys fra andre blitser, så om du skaffer en sånn er det en god metode også.

Endret av C₈H₁₀N₄O₂
Lenke til kommentar

Det sette vil gi deg tilsvarende 1/10 000sek lukker. Kameraet i seg klarer ikke sykronisere seg med blitsen med lukker raskere enn 1/250 sek, menn blitskuddet gjør at bilde vil se ut som om du brukte 1/10 000sek lukker :)

Litt vanskelig og forklare, menn se denne så kansje du skjønner :) Fyren her bruker ikke raskere lukker enn maks 1/250 :)

Lenke til kommentar
Tips til nettbutikk/butikk til å handle eventuelt dette i?

Kjøpte en 25 gjennom bruktavdelingen til Adorama, sammen med noe stativer og paraplygreier og sånt nødvendig rot. Funka helt fint det.

Fant en som selger en Nikon SB-24 nå, men hans var 4 år gammel:S

Er ikke det litt i eldste laget?

Overhodet ikke. SB-20-serien ble utviklet på 90-tallet og gikk ut av produksjon da SB-800 og den gjengen tok over, så de drar på åra, men det gjør ingenting.

Tvert imot er det faktisk en fordel for denne typen bruk. TTL-systemene som ble brukt på filmbaserte kameraer (alle Nikonblitser unntatt den nye SB-900 har det) bruker signaler som diverse glupinger i det siste har funnet på å bruke til å fjernstyre styrken på blitsene, som nevnt i mitt opprinnelige svar. Kjøper du RadioPopper JrX kan du gjøre det. Det er ganske genialt, for radiosenderene er universelle, mens mottakerene er spesifikke til et bestemt blitsmerke (nødvendig for å kunne styre lysstyrken). Dermed kan du fjernstyre styrken på et oppsett hvor du feks har en SB-25, en SB-800 og en eller annen Canonblits. Perfekt for de som bedriver systembigami eller er Canoninster med forkjærlighet for Nikons geniale blitser. :)

Endret av C₈H₁₀N₄O₂
Lenke til kommentar

Hva er det som følger med til SB-24 en, som er viktig for å bruke den?

Han jeg trolig skal handle av var ikke sikker om han fant den eneste kabelen han hadde til den (sync kabel)

Trengs det noe lader ol?. Kan vær det er et dumt spørsmål, men jeg er relativt ny innenfor fotografering...

Lenke til kommentar

Det eneste tilbehøret som i sin tid egentlg fulgte med 24 var en liten høyst unnværlig bæreveskesak. Kabler bør du kjøpe separat etter behov - som jeg tror jeg nevnte over anbefaler jeg FlashZebra for dette (måtte bare understreke det enda en gang).

Den bruker, i likhet med alle andre skoblitser jeg veit om, AA-batterier. Smart å bruke oppladbare, siden du kommer til å tømme dem hele tida.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...