Gå til innhold

[Løst]Iwork - MS office, mac os eller windows?

H-Frame

Anbefalte innlegg

Hei! Er ikke sikker på om jeg har valgt riktig del av forumet, men hvis ikke håper jeg på at en snill moderator kan flytte tråden dit den hører hjemme :)

Til spørsmålet: Hvordan er iWork (mac) kompitabelt med Microsoft office? Hvis jeg feks lager et dokument i iWork Pages, vil det se likt ut om du åpner det i Word, eller vil ikke word greie å åpne dokumentet i det hele tatt? Evt kan iWork pages lagre dokumenter som .doc eller .docx osv?

Hvordan er iWork i forhold til MS office? Hva anbefaler dere?

Lurte litt på å kjøpe en mac til bruk på universitetet(Regnskap og revisjon), men har knapt nok brukt mac før så er ikke vant med det, er det en stor omstilling i forhold til operativsystem? (har brukt windows i alle år (vista og xp))

Hva anbefaler dere?

Tusen takk for svar!

/kandalf

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Excelnerden svarer -ta det for akkurat det. Ingenting som er laget i noe ser helt likt ut når det åpnes i noe annet. Og så er det opp til deg selv hvor mye det betyr. Jeg kjenner open-source-folk som bare jobber i linux, som har en egen windows-pc med Word, bare for at wordfiler ikke skal endre seg.

Men skal du drive med regnskap og slikt; det eneste ordentlige regnearkprogrammet er Excel 2007 for Windows. Annet, inkludert Excel 2004 eller 2008 for mac, er bare tull (eller; utfører godt enklere oppgaver, for å være mer diplomatisk). Hvis dette er fagområdet ditt; Windows.

Men du kan installere windows på mac'er og så vidt jeg vet. Maskinvaren er jo nydelig.

Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar

For å følge opp litt til:

MS Office kan ikke åpne native iWork-filer. De må lagres i annet format fra iWork. iWork har støtte for Office-formatene men foretar en intern konvertering så du kan ikke forutsette at elementer er identiske når du veksler mellom applikasjonene.

Om filene hovedsaklig er for eget bruk må du selv vurdere hvilket program du ønsker å bruke, basert på hvilke behov du har. Om filene skal brukes av andre må du vurdere hvilke programmer og formater disse hovedsaklig bruker og hvor viktig det er med tilnærmet identisk utseende og funksjonalitet, og da ender du stort sett opp med MS Office foreløpig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...