Gå til innhold

Størrelse på terrengsykkel


rogerthat

Anbefalte innlegg

jeg kjøpte en terrengsykkel tidligere i sommer og har følgende spørsmål: hvilke størrelse bruker dere i forhold til deres høyde?

 

Grunnen til at jeg lurer på det , er at jeg muligens valgte for stor i forhold til min høyde som er 1.76.På XXL så kommer jeg innenfor deres størrelsesguide som er "L"- 175-185.Her må jeg legge til at jeg kjøpte sykkelen via nettbutikken og hadde således ingen kundebehandlere som kunne veilede meg.Er rimelig grønn på sykkel så det var vel feil av meg.Men noen har kommentert til meg at sykkelen virker for stor for meg og derfor ringte jeg sykkelbutikken høydahlsport i Drammen og de svarte at jeg burde valgt "M", ihvertfall i forhold til deres sykler.

Endret av rogerthat
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg kjøpte en terrengsykkel tidligere i sommer og har følgende spørsmål: hvilke størrelse bruker dere i forhold til deres høyde?

 

Grunnen til at jeg lurer på det , er at jeg muligens valgte for stor i forhold til min høyde som er 1.76.På XXL så kommer jeg innenfor deres størrelsesguide som er "L"- 175-185.Her må jeg legge til at jeg kjøpte sykkelen via nettbutikken og hadde således ingen kundebehandlere som kunne veilede meg.Er rimelig grønn på sykkel så det var vel feil av meg.Men noen har kommentert til meg at sykkelen virker for stor for meg og derfor ringte jeg sykkelbutikken høydahlsport i Drammen og de svarte at jeg burde valgt "M", ihvertfall i forhold til deres sykler.

 

 

Til din høyde ville jeg valgt M,eller mellom 16" og 18" (er 176 selv)

På den fulldempede sykkelen har jeg 16.5" ramme,passer utmerket. Folk på 180ish som har prøvekjørt, mener at den passer fint til dem også.

 

 

 

Men det er jo store forskjeller i geometri på syklene også,så M hos en produsent, kan være noe annet hos en annen produsent.

 

Du kan sette på ett kortere styrestem,justere setet litt lengre frem ,da vil geometrien bli litt bedre. Dog kortere stem endrer en del å styreegenskapene...

 

Jeg vil si at på hardtail(ingen demping bak) passer du nok 17"-18" best.

Lenke til kommentar
jeg kjøpte en terrengsykkel tidligere i sommer og har følgende spørsmål: hvilke størrelse bruker dere i forhold til deres høyde?

 

Grunnen til at jeg lurer på det , er at jeg muligens valgte for stor i forhold til min høyde som er 1.76.På XXL så kommer jeg innenfor deres størrelsesguide som er "L"- 175-185.Her må jeg legge til at jeg kjøpte sykkelen via nettbutikken og hadde således ingen kundebehandlere som kunne veilede meg.Er rimelig grønn på sykkel så det var vel feil av meg.Men noen har kommentert til meg at sykkelen virker for stor for meg og derfor ringte jeg sykkelbutikken høydahlsport i Drammen og de svarte at jeg burde valgt "M", ihvertfall i forhold til deres sykler.

 

 

Til din høyde ville jeg valgt M,eller mellom 16" og 18" (er 176 selv)

På den fulldempede sykkelen har jeg 16.5" ramme,passer utmerket. Folk på 180ish som har prøvekjørt, mener at den passer fint til dem også.

 

 

 

Men det er jo store forskjeller i geometri på syklene også,så M hos en produsent, kan være noe annet hos en annen produsent.

 

Du kan sette på ett kortere styrestem,justere setet litt lengre frem ,da vil geometrien bli litt bedre. Dog kortere stem endrer en del å styreegenskapene...

 

Jeg vil si at på hardtail(ingen demping bak) passer du nok 17"-18" best.

 

Sykkelen kjøpte jeg på XXL er denne .Uten at jeg er noen ekspert så virker rammen veldig høy hos denne enn vanlig? Jeg kommer heller til å bli mer "avansert" i valget av ny sykkel heretter takket være god informasjon , bl.a her.Veldig bra :thumbup: . Hva synes du forresten om denne her?

Lenke til kommentar

Jeg er overhode ikke noen ekspert på sykkel. Og værtfall ikke på terrengsykkel.

Men det jeg har erfart er og handle i en butikk med folk som har god peiling er verd de ekstra kr man må betale.

 

Og spesielt nå når det er sykkelsalg så er det jo meget gunsitg også.

For der får du prøvd sykkelen, de måler og styrer og finner en sykkel som passer deg. Men ikke minst en sykkel som du selv trives godt med!

 

Og når du kommer opp i den prisen på den siste sykkelen så vil jeg ikke kjøpt på nett hvis du ikke vet hva du gjør.

 

Så kan du jo trøste deg med at du ikke betalte en hel formye for den sykkelen du har kjøpt da. Men så lenge du kan bruke den, og den ikke er alt for stor så har du værtfall en grei sykkel til du eventuelt kjøper en ny en som du vil legge litt mer i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...