Arne_H Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 Hvor mye er det å tjene på bildekvaliteten på å bytte ut Zuiko Digital ED 14-42mm f/3,5-5,6 med Zuiko Digital 14-54mm f/2.8 - 3.5 ? Har hatt utstyret i et par måneder nå, og funderer på å bytte ut kitobjektivet. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 Jeg kommer ikke til å bytte ut 14-42mm. Skal heller kjøpe 25mm f/2.8 pancake. 14-42mm er god optisk, er usikker på hvor mye bedre 14-54mm er. Lenke til kommentar
se# Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 Hvor mye er det å tjene på bildekvaliteten på å bytte ut Zuiko Digital ED 14-42mm f/3,5-5,6 med Zuiko Digital 14-54mm f/2.8 - 3.5 ? 14-42mm f/3,5-5,6 regnes som en OK normalzoom når det gjelder bildekvalitet. Med 14-54 blir alt litt bedre, bedre byggekvalitet, større blender større zoomområdet og (i følge tester) litt bedre optisk. Forøvrig er nok 12-60mm ennå et hakk opp. Men hvorfor ikke bare male? http://www.slrgear.com/reviews/showproduct...ct/1239/cat/all http://www.slrgear.com/reviews/showproduct...uct/1087/cat/15 http://www.slrgear.com/reviews/showproduct...uct/1138/cat/15 http://www.dpreview.com/lensreviews/olympu...6_o20/page4.asp http://www.dpreview.com/lensreviews/olympu...4_o20/page4.asp Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 (endret) Det er nok verdt å oppgradere. Du får en vesentlig ekstra dæsj blender, samt litt tele. Om du rent optisk vil merke noe særlig uttover lysstytrken er jeg litt usikker på. 14-42mm f3.5-5.6 går for å være blant de skarpeste kitobjektivene, om ikke det skarpeste. Uansett vil du kunne holde det gående lenger om ettermiddagen/kvelden med 14-54mm f2.8-3.5. Som Canonist er det en ting som frister ekstremt mye i Olympus-leiren. Det er 12-60mm f2.8-4. Ville tilsvart 15-75mm f2.8-4 i Canon-verden. Noe jeg hadde solgt en nyre for å få tak i. Du gjør ikke noe galt i å oppgradere til 14-54mm f2.8-3.5, som virker som et fantastisk objektiv. Men ved å spare litt ekstra til 12-60mm f2.8-4 får du den optiske kremen, samt en ekstra dæsj både vidvinkel og tele. Det må være det mest komplette normalzoom-objektiv IMO. Et objektiv som gjør at jeg selv vurderer å bytte over til Olympus, dersom Canon ikke lanserer en videre normalzoom til Crop-folket iløpet av et års tid. Endret 22. august 2009 av Andreasfe Lenke til kommentar
skjerve Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 Hei, ville bare legge til noe som jeg ikke så nevnt her. Optisk sett er 14-42mm et ypperlig objektiv. Med 14-54mm vil du få bedre lysstyrke, bedre byggekvalitet (sprut- og støvtett) og raskere autofokus (og det var det siste punktet jeg ikke så nevnt tidligere). Velger du mkII-versjonen, får du også mye flottere bokeh (boukhé, boké, boukéh eller hvordan man skriver det - jevn, uskarp bakgrunn betyr det i hvert fall). Med 12-60mm får du vesentlig bedre vidvinkel (stor forskjell på ekviv. til 24mm og 28mm ) og enda raskere autofokus (den har SWD motor, noe som sammen med E-3 og E-30 gir verdens raskeste autofokus, men med E-620 vil du også merke betydelig forbedring). Husk også at vi har gratis og skandinavisk talende teknisk support (tlf 00800 67 10 83 00). Bare ring hvis det er noe du lurer på rundt objektivene du vurderer! Uansett hva du velger, håper jeg du er fornøyd med systemet du har valgt!! God helg! - Erik Olympus Norge Lenke til kommentar
Arne_H Skrevet 23. august 2009 Forfatter Del Skrevet 23. august 2009 Hei, takker for innspillene, ser ikke ut til at jeg kommer til å bytte objektiv etter å ha lest en del tester og brukeranmeldelser, samt sett bilder tatt med disse. Så jeg kommer til å rette fokus mot et annet objektiv jeg har gått og siklet på. Sannsynligheten for kjøp av dette har økt betraktelig etter at valget om ikke å bytte kitobjektivet er tatt. Dette er hva jeg tenker på : http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdin...aspx?plid=37690. Så blir det nok et 12-60mm senere, som etter hva jeg kan se, er et mye bedre alternativ enn 14-54mm. Ellers så må jeg si meg meget fornøyd med systemet så langt. Lenke til kommentar
ok67 Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Sjølv har eg 14-54 MK-II. Valde den pga. at den er noko lettare enn 12-60, og noko rimelegare. Er særs godt nøgd med den, skarp og fin og god lysstyrke. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Sjølv har eg 14-54 MK-II. Valde den pga. at den er noko lettare enn 12-60, og noko rimelegare. Er særs godt nøgd med den, skarp og fin og god lysstyrke. Jeg har tenkt å skaffe samme objektiv; nettopp av de grunnene du nevner - vekt og pris. 14mm som nedre grense holder for meg i det daglige. Så kommer jeg nok til å spe på med en 11-22mm Tom Lenke til kommentar
Arne_H Skrevet 4. september 2009 Forfatter Del Skrevet 4. september 2009 Må bare skyte inn at jeg har byttet til E-30 etter at jeg startet denne tråden. Var fabrikasjonsfeil på 620'en. Angrer forresten ikke på det valget. Lenke til kommentar
Cax Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 Må bare skyte inn at jeg har byttet til E-30 etter at jeg startet denne tråden. Var fabrikasjonsfeil på 620'en. Angrer forresten ikke på det valget. Da tror jeg nok det gir mening å legge opp kroner til 12-60. Den hører mer hjemme størrelsesmessig på E-30 enn E-620. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 Da tror jeg nok det gir mening å legge opp kroner til 12-60. Den hører mer hjemme størrelsesmessig på E-30 enn E-620. Det tror jeg også. Tom Lenke til kommentar
skjerve Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 Må bare skyte inn at jeg har byttet til E-30 etter at jeg startet denne tråden. Var fabrikasjonsfeil på 620'en. Angrer forresten ikke på det valget. Av nysgjerrighets skyld: Var du fornøyd med servicen du fikk fra oss da det var feil på 620'en? Vi prøver veldig å være gode på service, og alle tilbakemeldinger mottas med takk! Erik Olympus Norge Lenke til kommentar
Arne_H Skrevet 6. september 2009 Forfatter Del Skrevet 6. september 2009 Av nysgjerrighets skyld: Var du fornøyd med servicen du fikk fra oss da det var feil på 620'en? Vi prøver veldig å være gode på service, og alle tilbakemeldinger mottas med takk! Erik Olympus Norge Ja, jeg er meget godt fornøyd med servicen, fikk byttet kamerahus uten problemer, en telefon til Oslo, så var det i orden. Jeg fikk oppleve på kroppen hvor viktig det kan være å handle hos en autorisert og ikke minst lokal forhandler. Nå skal det og sies at han er blant de mest serviceinnstilte og hjelpsomme jeg har vært borti, samtidig som han vet hva han snakker om. Jeg betaler gjerne litt ekstra for å oppleve denne type service. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå