Datasmurfen Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 Hei, Har en sql database jeg utvikler der det ligger en del mail adresser. Jeg vil ha en måte og hente de mailene ut fra sql og sende ut nyhetsbrev til brukerne som har registrert seg...Jeg har googlet og finner ikke noen løsninger på dette... Kanskje noen kan poste litt av en kode eller veilede litt ? Lenke til kommentar
v3g4rd Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 (endret) Først må du hente ut adressene fra databasen, og deretter må du bruke en funksjon i det språket du ønsker for kommunisere med en SMTP-server. Eksempel fra php: <?php $to = "[email protected]"; $subject = "Hi!"; $body = "Hi,\n\nHow are you?"; if (mail($to, $subject, $body)) { echo("<p>Message successfully sent!</p>"); } else { echo("<p>Message delivery failed...</p>"); } ?> edit: skriveleif Endret 22. august 2009 av v3g4rd Lenke til kommentar
Datasmurfen Skrevet 22. august 2009 Forfatter Del Skrevet 22. august 2009 Ja, problemet er vel helst å hente adressene... Lenke til kommentar
v3g4rd Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 Ja, problemet er vel helst å hente adressene... Da tror jeg du burde lese deg opp litt på hvordan SQL fungerer Kjapt eksempel: Nå tar jeg utgangspunkt i at e-post adressene ligger i tabellen brukere med kolonnenavn lik epost. Det eneste du trenger å skrive for å hente ut alle epost-adressene i denne kolonna, er å skrive: SELECT epost FROM brukere; Lenke til kommentar
Datasmurfen Skrevet 22. august 2009 Forfatter Del Skrevet 22. august 2009 <?php $to = SELECT epost FROM brukere; $subject = "Hi!"; $body = "Hi,\n\nHow are you?"; if (mail($to, $subject, $body)) { echo("<p>Message successfully sent!</p>"); } else { echo("<p>Message delivery failed...</p>"); } ?> Slik ? Lenke til kommentar
v3g4rd Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 Slik ? Nei. Les gjennom en tutorial for hvordan php og MySQL fungerer. Eksempel: http://www.phpf1.com/tutorial/php-mysql-tutorial.html Lenke til kommentar
Datasmurfen Skrevet 22. august 2009 Forfatter Del Skrevet 22. august 2009 (endret) <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" /> <?php $con = mysql_connect("localhost","Min database","Mitt passord"); if (!$con) { die('Could not connect: ' . mysql_error()); } mysql_select_db('Min database', $con); $result = mysql_query("SELECT * FROM reggsys_1"); while($row = Mail($result)){ echo "Mail: ".$row['id']." echo $result; Er dette riktig ? Endret 22. august 2009 av Datasmurfen. Lenke til kommentar
kaffenils Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 Nå skjønte heldigvis vegard at du brukte PHP og MySQL, men det er ikke noe vi andre automatisk vet. Husk å fortelle hvilket databasesystem og spørk du bruker neste gang Lenke til kommentar
Datasmurfen Skrevet 22. august 2009 Forfatter Del Skrevet 22. august 2009 Nå skjønte heldigvis vegard at du brukte PHP og MySQL, men det er ikke noe vi andre automatisk vet. Husk å fortelle hvilket databasesystem og spørk du bruker neste gang Den er grei Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå