EnLigther Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 Hei alle sammen! Jeg har en peugot partner 1.9D -99mod. Jeg ville gjerne ha koblet ut airbagen ved passasjersetet på fordi jeg vil bruke barnesetet i den bilen også. Er det noen av dere som vet om dette er mulig og evt. om det er omfatende og kostbart? mvh -Enligther- Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 Hør med merkeverkstedet, det kan være det finnes løsninger for den modellen. Jeg hadde en Citroen Berlingo 1997 modell, og der var det ikke mulig. Dvs, teknisk kunne det muligens gå (men det måtte byttes ut flere komponenter i airbag-kretsen, altså dyre greier), men bilen var ikke typegodkjent for dette. Så om jeg ville koble den ut, måtte jeg selv dekke kostnad for typegodkjenning! Uten å få et nøyaktig svar på kostnad, ble jeg anbefalt heller å finne meg en bil som har mulighet for utkobling... Mener de nyere Berlingo/Partner har dette som opsjon, om ikke standard. Lenke til kommentar
EnLigther Skrevet 22. august 2009 Forfatter Del Skrevet 22. august 2009 Hør med merkeverkstedet, det kan være det finnes løsninger for den modellen. Jeg hadde en Citroen Berlingo 1997 modell, og der var det ikke mulig. Dvs, teknisk kunne det muligens gå (men det måtte byttes ut flere komponenter i airbag-kretsen, altså dyre greier), men bilen var ikke typegodkjent for dette. Så om jeg ville koble den ut, måtte jeg selv dekke kostnad for typegodkjenning! Uten å få et nøyaktig svar på kostnad, ble jeg anbefalt heller å finne meg en bil som har mulighet for utkobling... Mener de nyere Berlingo/Partner har dette som opsjon, om ikke standard. Tusen takk for svar! Jeg håper at den jeg slipper å finne meg ny bil, da jeg nettopp har kjøpt partneren. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 Pappas Peugeot 406 har en slags lås ved håndbrekket. Der kan man stikke inn tenningsnøkkelen og vri rundt, og så er airbagen utkoblet. Genialt. Min nesten identiske bil har ikke dette. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 Min Berlingo 3000 mod kan koble ut airbag med nøkkel på dashbord. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 Og de bilene uten denne låsen hvor man bruker bilnøkkelen, så er det en masse styr å fikse ellers. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Kan man ike bare kutte ledninga til airbagen og montere en bryter på den? Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Airbagsystemet vil nok lyse med feil når den er deaktivert sånn uten videre. Dessuten er det ikke særlig lurt å bare tukle med dette, da det i værstefall kan føre til ukontrollert detonering av airbag. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 (endret) Om du skal kutte ledningen til airbaggen skal man være klar over følgende to ting: - Èn feil, uansett hvor, i airbagsystemet kobler generelt sett fra hele systemet, inkludert alle airbagger og beltestrammere som finnes i bilen (finnes sikkert unntak i noen systemer). - Koblingen til airbaggen som man kutter må kortsluttes for å unngå at induserte spenninger eller lignende klarer å trigge airbaggen (lite sansynlig), de må aldri ligge åpen/frakoblet. Det er vanlig at plugger til airbagsystemet er slik at samtidig med at de frakobles blir samtidig pinnene kortsluttet mot putene. For å lage en bryter som faktisk fungerer uten at det frakobler hele systemet må en resistor av korrekt størrelse kobles mellom ledningene som egentlig skal gå til den aktuelle airbaggen, samt som nevnt over, ledningene som går til airbaggen må kortsluttes. Endret 26. august 2009 av gxi Lenke til kommentar
EnLigther Skrevet 27. august 2009 Forfatter Del Skrevet 27. august 2009 Tusen takk for alle svar! Lenke til kommentar
Opelmekk Skrevet 29. august 2009 Del Skrevet 29. august 2009 Som han over meg sier kan man koble den ut og sette på en resistor som stemmer mer det som er i airbagen. Gjorde dette på en Opel Combo engang. Da satte eg inn er resistor på 1K ohm. bare tok ut kontaktet til airbagen og satte den inni der og teipa et par runder. Det fungerte utmrket. Koble ifra batteriet når en gjør det og ikke sitt i bilen når noen kobler det på igjen. Gjøres selfølgelig på egen risiko! Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 jobber med peugeot, og om den skal kobles ut må du ha en motstand der istedet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå