Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

koble ut airbag på Peugot Partner

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Jeg har en peugot partner 1.9D -99mod. Jeg ville gjerne ha koblet ut airbagen ved passasjersetet på fordi jeg vil bruke barnesetet i den bilen også.

Er det noen av dere som vet om dette er mulig og evt. om det er omfatende og kostbart?

mvh

-Enligther-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hør med merkeverkstedet, det kan være det finnes løsninger for den modellen. Jeg hadde en Citroen Berlingo 1997 modell, og der var det ikke mulig. Dvs, teknisk kunne det muligens gå (men det måtte byttes ut flere komponenter i airbag-kretsen, altså dyre greier), men bilen var ikke typegodkjent for dette. Så om jeg ville koble den ut, måtte jeg selv dekke kostnad for typegodkjenning! Uten å få et nøyaktig svar på kostnad, ble jeg anbefalt heller å finne meg en bil som har mulighet for utkobling... Mener de nyere Berlingo/Partner har dette som opsjon, om ikke standard.

Lenke til kommentar
Hør med merkeverkstedet, det kan være det finnes løsninger for den modellen. Jeg hadde en Citroen Berlingo 1997 modell, og der var det ikke mulig. Dvs, teknisk kunne det muligens gå (men det måtte byttes ut flere komponenter i airbag-kretsen, altså dyre greier), men bilen var ikke typegodkjent for dette. Så om jeg ville koble den ut, måtte jeg selv dekke kostnad for typegodkjenning! Uten å få et nøyaktig svar på kostnad, ble jeg anbefalt heller å finne meg en bil som har mulighet for utkobling... Mener de nyere Berlingo/Partner har dette som opsjon, om ikke standard.

Tusen takk for svar!

Jeg håper at den jeg slipper å finne meg ny bil, da jeg nettopp har kjøpt partneren.

Lenke til kommentar

Om du skal kutte ledningen til airbaggen skal man være klar over følgende to ting:

- Èn feil, uansett hvor, i airbagsystemet kobler generelt sett fra hele systemet, inkludert alle airbagger og beltestrammere som finnes i bilen (finnes sikkert unntak i noen systemer).

- Koblingen til airbaggen som man kutter må kortsluttes for å unngå at induserte spenninger eller lignende klarer å trigge airbaggen (lite sansynlig), de må aldri ligge åpen/frakoblet. Det er vanlig at plugger til airbagsystemet er slik at samtidig med at de frakobles blir samtidig pinnene kortsluttet mot putene.

For å lage en bryter som faktisk fungerer uten at det frakobler hele systemet må en resistor av korrekt størrelse kobles mellom ledningene som egentlig skal gå til den aktuelle airbaggen, samt som nevnt over, ledningene som går til airbaggen må kortsluttes.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Som han over meg sier kan man koble den ut og sette på en resistor som stemmer mer det som er i airbagen.

Gjorde dette på en Opel Combo engang. Da satte eg inn er resistor på 1K ohm. bare tok ut kontaktet til airbagen og satte den inni der og teipa et par runder. Det fungerte utmrket. Koble ifra batteriet når en gjør det og ikke sitt i bilen når noen kobler det på igjen.

Gjøres selfølgelig på egen risiko!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...