Gå til innhold

Hva er meninga å ha et lyssterkt F2.8 objektiv hvis man må opp i feks F5.6 eller mer for at det skal være skarpest eller yte best?

Anbefalte innlegg

Hva er meninga å ha et lyssterkt F2.8 objektiv hvis man må opp i feks F5.6 eller mer for at det skal være skarpest eller yte best?Er det ikke bedre å ha et f4 objektiv som er skarpt fra f4?

Ser på mange tester at mange f2.8 objektiver ikke yter best før f5.6-f8 feks

eller tar jeg feil her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De objektivtestene jeg har sett som har gått inn på slikt har gått fra området 1.4 ~1.8 og ned til mellom 2 og 3, og da har du jo fremdeles en greitt stor blender. Har en 1.4 selv og jeg har langt mere problemer med å få fokus enn at det er uskarpt. Er en sigma med gullring, 50mm.

Lenke til kommentar

Du tar ikke nødvendigvis feil, men de fleste f/2,8 zoomer yter veldig bra allerede ved f/2,8, selv om de blir enda bedre rundt f/5,6-8. I motsetning til billigere zoomer i typisk f/3,5-5,6 klassen, som er ofte veldig dårlig på største blender igjennom hele zoomområde, men også er veldig bra rundt f/8.

Lenke til kommentar
Hva er meninga å ha et lyssterkt F2.8 objektiv hvis man må opp i feks F5.6 eller mer for at det skal være skarpest eller yte best?Er det ikke bedre å ha et f4 objektiv som er skarpt fra f4?

eller tar jeg feil her?

Hadde poenget vært å få bildene skarpe over hele flaten, så stemmer sikkert det du sier.

Da kunne forsåvidt alle objektiv vært med fast blender, f.eks f/11.

Jo mer du kan bestemme hvordan du vil ha lyset (tid/styrke/følsomhet), dessto flere valg får du.

Også et f/4 objektiv vil yte bedre på f.eks f/8 enn f/4, dersom det med yte menes skarphet i hele bildet.

Også glass og hus er mer påkostet (generelt) i f/2.8 objektiv, enn tilsvarende lyssvakere objektiv.

Lenke til kommentar

eller tar jeg feil her?

Selv om de fleste objektiv yter litt bedre litt nedblendet, så er det jo uansett en forbedring med større blender! Er det så vanskelig å forstå? Har man 2 stopp bedre størsteblender, så har man også to stopp bedre blender etter å ha "blendet ned til bra skarphet" :)

I tillegg får man jo valget med full åpning når man MÅ ha det! Innendørs f.eks.

Og lys fin søker :)

Lenke til kommentar

God eksempel, prøv å ta bilder av en fotballkamp på kveldstid med opplyst arena uten f/2.8 på 400mm - her behøver man både f/2.8 og høy ISO siden man bør ha minimum 1/800 sek lukkeritd (helst 1/1000).

For action er det også nødvendig med like høye lukkerverdier for 300mm og 200mm, ikke for å få skarpe bilder av statiske ting, men for å "fryse action".

Edit:

Klarer man 1/800 lukkertid med f/2.8 så klarer man 1/400 lukkertid på f/4 - rimelig stor forskjell.

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Ja. Og poenget er da at man vil foretrekke et litt mindre fokusområde, fremfor et noe større fokusområde som ikke er skarpt.

En f2.8-zoom gir deg vesentlig mer å gå på, før du må kapitulere.

For sportfotografering er avstandene ofte så store at f/2.8 ikke er noe problem med tanke på DOF. Dessuten gir jo f/2.8 vakker bokeh som tar seg ekstremt bra ut for f.eks fotball/håndball/utfor/slalom osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...