Ajaco Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 Heisann, jeg er en gutt på 17 år som nå starter 2. året på Media og Kommunikasjon. I fjor startet vi så vidt med webdesign på skolen, men det var kun noen uker, og da lagde jeg en internett-side i Adobe Dreamweaver, som var helt statisk, og kun basert på bilder som linket til hverandre. Jeg kunne altså ikke gå direkte inn på siden og endre på det jeg hadde skrevet, da måtte jeg bytte ut hele bildet, og plassert en ny tekst på bildet (om noen skjønner). Det er altså det jeg har klart å få til innen webdesign, men jeg ønsker å ta det til neste nivå, hvor jeg faktisk kan lage en funksjonabel side, og eventuelt få den live. Men tingen er at jeg er litt i tvil om hvor jeg bør starte, jeg har lest litt rundt, og det er så utrolig mye man skulle vist, og jeg vet ikke hvor det lønner seg å starte. Er det uheldig å bruke adobe dreamweaver som et program til å hjelpe med å lage internetsidene mine, eller vil dette kun hjelpe meg? Så det jeg egentlig spør om er noen tips om hvor jeg bør starte, og hva jeg bør holde meg unna i starten. Jeg har hørt at PHP er ganske avansert, bør jeg holde meg til HTML og CSS nå i starten? Selv har jeg ganske lite peiling på akuratt hvilke egenskaper HTML og CSS har. Jeg hadde satt stor pris på om noen rett og slett kunne skrevet ett innlegg der de enkelt forklarer det som er basis, og eventuelt kunne henvist meg til noen nybegynner-vennlige guider eller tutorials. Ajaco Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 Du trenger ikke DreamWeaver. Det beste, spesielt i starten, er å bruke et enkelt program som f.eks Notepad ++ for Windows eller gedit til Linux/Ubuntu eller lignende. Når du behersker HTML, CSS, XHTML, Javascript, PHP osv., kan du kanskje vurdere et avansert program for å øke produktiviteten. Selv koder jeg fortsatt alt i en enkel tekstbehandler. Som nybegynner tror jeg det er viktig å ta alt i riktig rekkefølge. Følg f.eks. rekkefølgen som er noenlunde skissert opp på w3schools. Selv begynte jeg med HTML og videre med CSS og javascript. I PHP har jeg ennå ikke laget noe seriøst, men det kommer vel etterhvert. Sider som er annerkjente, med riktig progresjon og med mange fine, praktiske eksempler: http://www.w3schools.com/ og http://htmldog.com/ Se også: Annonsering: Les dette før du.... Lenke til kommentar
Left Blank Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 MIn metode som jeg finner veldig intuitiv og fin er a bruke Wordpress, for sa a lage mine egne themes. Da laerer du CSS veldig bra og litt php/html.. Hvis du bare skal lage statiske sider sa bruke notepad eller lignende og legg ned markupen manuelt. Men hvis siden skal vaere dynamisk (blogg elller lignende) sa bruk wordpress eller annen cms, om ikke du har interesse av a laere php da. Lenke til kommentar
program Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 (endret) HTML og CSS burde du først starte med. Du burde bruke et veldig enkelt tekstredigeringsprogram som notepad. Både HTML og CSS er veldig lett å lære seg. Javascript er et client-side script språk som kjører script lokalt i nettleseren og gjør utslag i browseren til den enkelt bruker, og etter hva brukeren gjør. Dette er mindre avansert enn PHP. PHP er et server-side script språk som kjører script på serveren. Det vil si at det gjør utslag på serveren. Det vil i praksis si at andre personer som bruker nettsiden også kan se endringer. Dette er veldig ideelt å bruke til forum og andre dynamiske nettsider. Dette er også mer avansert, men hvis du setter deg inn i det og lærer deg strukturer, enkeltkoder osv. er det ikke så veldig vanskelig å skjønne det like vel. Men når jeg sier at det ikke er så vanskelig, mener jeg de "enkleste" tingene. PHP kan også gjøres veldig avansert, og da trenger du lenger tid for å sette deg inn, i tillegg til å ville gjøre det, for å forstå det. Hvis du også skal bruke PHP, burde du også ta med MySQL med det samme. Det er et system til å styre databaser, og er veldig fint å bruke sammen med PHP. Jeg tror du burde starte med HTML og CSS og senere tatt med javascript for å få litt mer "flytende og dynamiske" nettsider. Hvis du behersker det fint, kan du ta med PHP også, hvis du vil. Endret 22. august 2009 av program Lenke til kommentar
Ajaco Skrevet 22. august 2009 Forfatter Del Skrevet 22. august 2009 (endret) Takk for gode svar. Jeg kan allerede litt HTML, da jeg for det meste redigerte ting fra HTML scripten i Dreamweaver, ikke i design-vinduet (om skjønner hva jeg mener her? Det er ett vindu med html script, ett som er splittet script og design, og ett som er kun design) Edit: Ops skrev vist ikke ferdig. Forts: Så derfor tenker jeg at det kan være smart, som dere sier å starte helt enkelt med dette, for så å gå over på CSS, eller bør jeg lære meg HTML og css paralelt? Hvis jeg lager HTML kodene mine i notepad, hvordan kan jeg da få vist de i browseren min, for å de hvordan det blir seenes ut? Endret 22. august 2009 av Ajaco Lenke til kommentar
Kris Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 Så derfor tenker jeg at det kan være smart, som dere sier å starte helt enkelt med dette, for så å gå over på CSS, eller bør jeg lære meg HTML og css paralelt? Lær de samtidig. HTML og CSS passer veldig godt sammen. Hvis jeg lager HTML kodene mine i notepad, hvordan kan jeg da få vist de i browseren min, for å de hvordan det blir seenes ut? Lagre som .html så kan du se de i hvilken nettleser du vil. Hvis du skal bruke PHP, mySQL eller lignende må du installere f.eks xampp på maskinen din. Et godt program å bruke er Notepad++. Edit2: Hva er forskjelden på HTML og XHTML? XML is a markup language where everything must be marked up correctly, which results in "well-formed" documents. XML is designed to describe data, and HTML is designed to display data. Today's market consists of different browser technologies, some browsers run on computers, and some browsers run on mobile phones or other small devices. The last-mentioned do not have the resources or power to interpret a "bad" markup language. Therefore - by combining HTML and XML, and their strengths, we got a markup language that is useful now and in the future - XHTML. http://w3schools.com/xhtml/xhtml_why.asp Og jeg ville lært det i denne rekkefølgen hvis jeg var deg: HTML og CSS XHTML JavaScript PHP Håper det hjelper litt Lenke til kommentar
program Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 Du lagrer det som enten .htm eller .html. PAss på at filtype står som Alle filer og ikke Tekstfiler. Man trenger ikke XHTML alene. For de fleste er det nok best å bruke HTML fordi det ikke er så strengt, men greit å kunne XHTML. Så jeg ville lært meg det samtidig med HTML. Men gjør CSS og HTML til du føler deg trygg med det uten å måtte redigere i designvinduet i Dreamweaver (ser at du for det meste har gjort det i kodevinduet, og det er bra). Så tar du med Javascript etterhvert. Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 23. august 2009 Del Skrevet 23. august 2009 Hvis jeg lager HTML kodene mine i notepad, hvordan kan jeg da få vist de i browseren min, for å de hvordan det blir seenes ut? Selv bruker jeg å ha Opera nettleseren i et eget vindu og: høyre-klikk: update every 5 seconds. Da ser jeg resultatet av html-filen hele tiden etterhvert som jeg lagrer filen. Lenke til kommentar
Ajaco Skrevet 23. august 2009 Forfatter Del Skrevet 23. august 2009 Hvis jeg lager HTML kodene mine i notepad, hvordan kan jeg da få vist de i browseren min, for å de hvordan det blir seenes ut? Selv bruker jeg å ha Opera nettleseren i et eget vindu og: høyre-klikk: update every 5 seconds. Da ser jeg resultatet av html-filen hele tiden etterhvert som jeg lagrer filen. Smart Vet du om det finnes det en slik funksjon i firefox? Lenke til kommentar
Dandor Skrevet 23. august 2009 Del Skrevet 23. august 2009 Hvis du blir lei av F5-knappen så er Web Developer add-on til Firefox genial. Lenke til kommentar
Kris Skrevet 23. august 2009 Del Skrevet 23. august 2009 (endret) Smart Vet du om det finnes det en slik funksjon i firefox? Check4Change. Edit: Hvis du blir lei av F5-knappen så er Web Developer add-on til Firefox genial. Den viste jeg ikke om. Veldig fin. Takk for tipset Endret 23. august 2009 av Kris Lenke til kommentar
Überadri Skrevet 23. august 2009 Del Skrevet 23. august 2009 Jeg vil også anbefale å ta en titt på HTML Dog. Les tutorialene som de står nedover i menyen, altså annenhver html og css. Liker denne siden fordi den er pedagogisk, men det står heller ikke for mye unødvendig. Men ikke heng deg oppi alle mulig ord og detaljer. Prøv og feil! Lykke til Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå