ojb Skrevet 15. mai 2003 Del Skrevet 15. mai 2003 Vet ikke helt om dette er det rette stedet å postet, men hvis det er noen som vet mye om elektronikk som kan forklare denne kretsen ville jeg blitt glad. http://www.elfa.se/pdf/75/07522402.pdf Har prosjekt på skolen det er ingen lærere på skolen. Kretsen viser en ir-sensor. Lurer spesielt hva kondesatorene gjør. Har litt dårlig tid nå, men jeg skal poste mer spesifikk når jeg kommer hjem[/url] Lenke til kommentar
Kong_Tom Skrevet 15. mai 2003 Del Skrevet 15. mai 2003 Den sensoren er ikke en vanlig ir sensor, men en sensor som føler varme utifra den infrarøde strålingen ett temperert legme avgir. Kondensatorene rundt operasjonsforsterkeren brukes antageligvis for at ikke du skal kunne få selvsving i tilbakekoblingen. På denne kretsen er det også en kondensator som sitter paralelt med inngangen på op-ampen, denne sitter antageligvis der for å "stabilisere" inngangssignalet siden denne kretsen svinger med rundt 1 hz. Lenke til kommentar
ojb Skrevet 15. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2003 Takk, har ikke lært hva selvsving er, men det er sikkert + hvis jeg tar det med Viste det ikke var en vanlig ir-detektor. Denne kretsen skal egentlig bare gi utsignal hvis endringen i stålingsmengden bare skjer i en sone om gangen (de små gråe firkantene) Skjønner ikke helt hvordan det skjer, men det er jo ikke sikkert kretsen er komplett. Lenke til kommentar
Tacritan Skrevet 15. mai 2003 Del Skrevet 15. mai 2003 Prøv å les litt på kapasitive og induktive givere. Kan gi deg noen tips hvis du ikke er helt med i timene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå