2ball_ Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 (endret) Jepp. da ble PC-en tatt av lynet. Første lynnedslaget gjorde sitt uten forvarsel. Jeg hørte et kraftig "popp" og tenkte at nå var PSU-en tatt kvelden. riktig nok. mer enn en kondensator var tatt kvelden på en slik måte at det ikke lar seg bytte. Så PSU må byttes. det jeg lurer på er sansynligheten for at andre ting er ødelagt/har klart seg. Det neste jeg er urolig for er CPU. Skal se om jeg får tak i dtor nok PSU i morgen for å prøve å kjøre i gang systemet. Vil dette være lurt eller kan det gå utover PSU-en til den min stakkars fetter(han må nok låne vekk sin, ja). Vil bare ha litt mer info og odds, om man kan kalle det det. Nevnte jeg at det er bursdagen min i dag? Eit: kan nevne at jeg har skjekket resten av PC-en etter synlige spor på skade (blåste kondensatorer svidde komponenter etc.). Vist noen har en PSU å anbefale må de gjerne gjøre det. min hardware på profilen. Endret 21. august 2009 av 2ball(s) Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 Ante meg at noe måtte ryke av lyningen igår ja. Kondolerer og gratulerer. Lenke til kommentar
2ball_ Skrevet 21. august 2009 Forfatter Del Skrevet 21. august 2009 Ante meg at noe måtte ryke av lyningen igår ja. Kondolerer og gratulerer. hehe.. takk, vil jeg tro.. Ingen insynsfulle ting å si? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 Vel, er det så mye å gjøre da? Har du forsikring? Lenke til kommentar
2ball_ Skrevet 21. august 2009 Forfatter Del Skrevet 21. august 2009 Jeg tenker. er det noe annet enn PSU som sansynligvis er ødelagt? Vil det kunne bli kompilkasjoner ved å prøve å starte opp systemet med en annen PSU? Lenke til kommentar
PyrionZ Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 Jeg ville ha prøvd, skjedde med meg for ca 2 år sia. Var bare PSU som gikk;D Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 Ta ut PSU og jumpstart den, da vil du hvertfall vite om PSU gikk. Jumpstarting: Kortslutt grønn mot en svart ledning. (pwr og gnd) Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 Ved lynnedslag kan det nok ryke mer enn PSU, ikke nødvendigvis pga at PSU ryker, men man kan få litt høy spenning gjennom nettverkskabel etc. Har du prøvd å jumpstarte PSU for å være sikker på at den har røket. Regner med at så er tilfelle, men kan alltid være lurt å sjekke. Guide for jumpstart finner du her. Om hovedkort har gått så skal det ikke medføre skade på fungerende PSU. Hovedkort ryker iblant uten slike ytre påkjenninger, har selv opplevd det for ca 3 år siden. Angjeldende PSU rusler som den skal også i dag. Så jeg regner med at du trygt kan starte opp med alternativ PSU. Lenke til kommentar
2ball_ Skrevet 21. august 2009 Forfatter Del Skrevet 21. august 2009 Ta ut PSU og jumpstart den, da vil du hvertfall vite om PSU gikk. Jumpstarting: Kortslutt grønn mot en svart ledning. (pwr og gnd) Det vet jeg og har gjort. Skriver klart og tydlig i første post at PSU er defekt Så jeg regner med at du trygt kan starte opp med alternativ PSU. Flott. Det jeg vill høre Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 Er egentlig mer sannsynlig at hovedkortet ryker av lynnedslag enn at PSU-en ryker. Tror faktisk aldri jeg har sett en psu som har røket pga. lynnedslag... Hovedkort har jeg dog sett maaange av. Er ikke noe problem å prøve å starte opp med alternativ psu uansett. Lenke til kommentar
2ball_ Skrevet 21. august 2009 Forfatter Del Skrevet 21. august 2009 (endret) Det skal jeg gjøre. Er det vanlig å se synliger skade på MB? blåste kondenstorer pleier vel være en klassiker? Endret 21. august 2009 av 2ball(s) Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 Som regel er det ikke kommet nok spenning til at noe ryker synlig (svimerker osv.), men har nå opplevd det en og annen gang. Jumpstarte psu-en er en god måte å sjekke om den er frisk på, som andre her har sagt. Lenke til kommentar
2ball_ Skrevet 21. august 2009 Forfatter Del Skrevet 21. august 2009 Jumpstarte psu-en er en god måte å sjekke om den er frisk på, som andre her har sagt. Jeg gjorde det før jeg lagde tråden og den er defekt. jeg har i tillegg åpnet den og funnet synlige skader, det er her "poppene" kom fra. Dette er 3. gang jeg prøver å si at PSU er ærklert død Lenke til kommentar
minimum payne Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 nei det er bare å kjøpe ny, selv har jeg en mist 1000 watter den er god. ikke prøv å få det igjen på forsikringen siden egenandelen sikkert koster mer. Lenke til kommentar
2ball_ Skrevet 21. august 2009 Forfatter Del Skrevet 21. august 2009 Ja. Da er den saken biff. PSU skal byttes i en ny. Det er ikke lenger et tema. Lenke til kommentar
datageni Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 svaret er: BRUK TRÅDLØST INTERNETT...BESTANDIG Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 Og laptop med unlimited batteri Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 Eller sett opp sikringer på nettverket og skaff deg et overspenningsvern. Lenke til kommentar
2ball_ Skrevet 22. august 2009 Forfatter Del Skrevet 22. august 2009 Eller sett opp sikringer på nettverket og skaff deg et overspenningsvern. hehe^^ Det morsomme er at ingenting i skiringsskapet slo ut en gang. overspennigsvern og alt rakk ikke slå ut før det var over. Takker for alle svar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå