Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]Lyn og torden..

Anbefalte innlegg

Jepp. da ble PC-en tatt av lynet. Første lynnedslaget gjorde sitt uten forvarsel.

Jeg hørte et kraftig "popp" og tenkte at nå var PSU-en tatt kvelden. riktig nok. mer enn en kondensator var tatt kvelden på en slik måte at det ikke lar seg bytte.

Så PSU må byttes.

det jeg lurer på er sansynligheten for at andre ting er ødelagt/har klart seg. Det neste jeg er urolig for er CPU.

Skal se om jeg får tak i dtor nok PSU i morgen for å prøve å kjøre i gang systemet. Vil dette være lurt eller kan det gå utover PSU-en til den min stakkars fetter(han må nok låne vekk sin, ja).

Vil bare ha litt mer info og odds, om man kan kalle det det.

Nevnte jeg at det er bursdagen min i dag? :)

:cry:

Eit: kan nevne at jeg har skjekket resten av PC-en etter synlige spor på skade (blåste kondensatorer svidde komponenter etc.).

Vist noen har en PSU å anbefale må de gjerne gjøre det. min hardware på profilen.

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ved lynnedslag kan det nok ryke mer enn PSU, ikke nødvendigvis pga at PSU ryker, men man kan få litt høy spenning gjennom nettverkskabel etc.

Har du prøvd å jumpstarte PSU for å være sikker på at den har røket. Regner med at så er tilfelle, men kan alltid være lurt å sjekke. Guide for jumpstart finner du her.

Om hovedkort har gått så skal det ikke medføre skade på fungerende PSU. Hovedkort ryker iblant uten slike ytre påkjenninger, har selv opplevd det for ca 3 år siden. Angjeldende PSU rusler som den skal også i dag.

Så jeg regner med at du trygt kan starte opp med alternativ PSU.

Lenke til kommentar
Ta ut PSU og jumpstart den, da vil du hvertfall vite om PSU gikk. :)

Jumpstarting: Kortslutt grønn mot en svart ledning. (pwr og gnd)

Det vet jeg og har gjort. Skriver klart og tydlig i første post at PSU er defekt :)

Så jeg regner med at du trygt kan starte opp med alternativ PSU.

Flott. Det jeg vill høre :)

Lenke til kommentar

Er egentlig mer sannsynlig at hovedkortet ryker av lynnedslag enn at PSU-en ryker. Tror faktisk aldri jeg har sett en psu som har røket pga. lynnedslag... Hovedkort har jeg dog sett maaange av.

Er ikke noe problem å prøve å starte opp med alternativ psu uansett.

Lenke til kommentar
Jumpstarte psu-en er en god måte å sjekke om den er frisk på, som andre her har sagt.

Jeg gjorde det før jeg lagde tråden og den er defekt. jeg har i tillegg åpnet den og funnet synlige skader, det er her "poppene" kom fra. Dette er 3. gang jeg prøver å si at PSU er ærklert død :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...