Carl Sagan Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 (endret) Heisann! Det jeg trenger er en bootloader som har mulighet til å laste ISOer. Dette er perfekt mtp: Kan ha alle Puppy, Ubuntu, Hirens boot CD, Windows installer CDer osv lagret på minnepinne, starte opp minnepinnen med bootloaderen på, velge ISO, starte. Har googlet i hytt og pine, trenger sårt hjelp. Vis hva dere gutteromshelter er gode for! EDIT: Todda7 den store har klart det igjen. Etter intens googling i snart 4 timer har jeg klart å boote en Windows 7 installer (ikke ISO) fra GRUB4DOS. I alle trådene jeg leste stod det at det var umulig.. Ikke takk meg, jeg kopierte nemlig bare alle menu.lst oppføringene jeg kom over og redigerte litt her og der, og prøvde igjennom +40 stykker (noen som bootet ISO, noen som bootet CD direkte) og fant til slutt en som virket. Dette åpner for store muligheter! Bare se for deg en USB Minnepinne på 32GB hvor du har: Windows XP Installer Windows 7/Vista Installer Windows PE Puppy Linux Ubuntu Installer Arch Installer Ultimate Boot CD Hirens Boot CD GPARTED OSv osv.. Dette kommer til å bli det perfekte feilsøkningsverktøy Min menu.lst til nå. Brukte den guiden her og ekstrakta et W7 image direkte til minnepennen. timeout 20 default 0 title Boot from Hard Drive rootnoverify (hd0,0) chainloader (hd0,0)+1 title -------------------- root title Start Hiren's BootCD find --set-root /HBCD/boot.gz kernel /HBCD/memdisk initrd /HBCD/boot.gz title Mini Windows Xp find --set-root /HBCD/XPLOADER.BIN chainloader /HBCD/XPLOADER.BIN title Windows Tiny7 Installer find --set-root /bootmgr chainloader /bootmgr Hadde fortsatt vært kjekt med en bootloader hvor man kunne velge et iso-bilde direkte (inkludert Windows), og slapp å endre menu.lst for hver gang. Endret 21. august 2009 av Todda7 Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 grunnen til at dette ikke vill være mulig, er for at minnepinnen må emulere enten CD-rom eller kjøre en virtuel pc. jeg har ofte lurt på hvorfor det ikke er vanlig med minnepinner som emulerer cd-rom. hadde ikke trengt å være så veldig avansert egentlig =). Lenke til kommentar
m99 Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 Det var nå iallefall bra at du stoppet oss som fånyttes har googlet bort mange timer på dette Hvis det da ikke, google, google... Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 23. august 2009 Del Skrevet 23. august 2009 (endret) du kan bruke bootloadere om du pakker ut innholdet i iso fila. og har en kernel i tingen du skal laste inn som støtter usb. edit: unetbootin får nesten alle live distroer til å boote fra en minnepenn Endret 23. august 2009 av kjeLL// Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 23. august 2009 Forfatter Del Skrevet 23. august 2009 du kan bruke bootloadere om du pakker ut innholdet i iso fila. og har en kernel i tingen du skal laste inn som støtter usb.edit: unetbootin får nesten alle live distroer til å boote fra en minnepenn Altfor tungvint når man har 10+ ISOer. Er uansett vanskelig (men gjørbart) med Windows. Lenke til kommentar
Del Skrevet 23. august 2009 Del Skrevet 23. august 2009 Bruk KVM. Fra ubuntu kan du kan du boote opp hvilken som helst ISO med: kvm -cdrom minisofil.iso Gi den litt ekstra ram for gnome eller kde: kvm -m 512 -cdrom minisofil.iso Lag deg en virtuell disk hvis du vil ha mer fleksibilitet. Lenke til kommentar
m99 Skrevet 23. august 2009 Del Skrevet 23. august 2009 Er det mulig å partisjonere minnepinner? Jeg har/hadde en gammel sak som både hadde en floppy og en disk, men det lå trolig i FW til den. Lenke til kommentar
Del Skrevet 23. august 2009 Del Skrevet 23. august 2009 Skulle tro det. Du kan vel bare forsøke på din penn. Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 23. august 2009 Forfatter Del Skrevet 23. august 2009 (endret) Så det går an å boote Windows-isoer fra Ubuntu? Finnes det lettere Linux-distroer enn Ubuntu, som tar mindre plass, er raskere og derfor bedre egnet til innstalasjon på minnepinne? Funker kommandoen i puppy f.eks? Ja, det går fint an å partisjonere minnepenner. Bruker akkuratt samme måte / program som vanlige harddisker. EDIT: Hvorfor vil jeg få mer fleksibilitet om jeg har en virtuell disk? Mener du da som Ubuntu kjører på? Endret 23. august 2009 av Todda7 Lenke til kommentar
Del Skrevet 23. august 2009 Del Skrevet 23. august 2009 (endret) Så det går an å boote Windows-isoer fra Ubuntu?Hvis du har windows på en live CD så vil jeg tro det (uten at jeg har sett at det fins). Personlig har jeg XP på en virtuell harddisk, og det tar 1.5GB med SP1. Da tar jeg bare kvm -m 512 xp.qcow så booter XP opp i eget vindu. Finnes det lettere Linux-distroer enn Ubuntu, som tar mindre plass, er raskere og derfor bedre egnet til innstalasjon på minnepinne? Funker kommandoen i puppy f.eks?Ja, KVM er innebygget i kjerna, så med mindre Puppy har slanket bort KVM fra kjerna så skulle det gå greit (DSL eller TinyMe for den saks skyld også).EDIT: Hvorfor vil jeg få mer fleksibilitet om jeg har en virtuell disk? Mener du da som Ubuntu kjører på?For da installerer du OS'et på den virtuelle disken (som bare ser ut som en vanlig fil, og ikke tar mer plass enn det du har installert), og da er den akkurat som en vanlig installasjon av OS, så installering av ekstra programmer og tilpasninger er rett frem. Om det er en iso fil eller en virtuell disk betyr ellers stort sett bare litt mer diskplass. Endret 23. august 2009 av Del Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 24. august 2009 Forfatter Del Skrevet 24. august 2009 Vis man ikke klarer å laste og innstalere Windows (ikke live / BartPE) på vanlige harddisker (ikke virtuelt) forsvinner jo hele vitsen. Lenke til kommentar
Del Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Så du er ute etter å installere diverse OS fra minnepenn? Dette kan du enkelt gjøre med virtuelle disker og GNU/Linux distribusjoner. Alt du trenger er å montere den virtuell disken, og så speile den over med dd. Det går akkurat så fort som skrivehastigheten til penna/disken. Å gjøre det med windows er problematisk fordi MS vil at det skal være problematisk. Windows må aktiveres vettu, og du har ikke lov til å flytte det fra en maskin til en annen. Jeg kan ikke se at den problematikken hører hjemme her i GNU/Linux delen. Bare å sette opp en windows som boot fra USB er meget krøkkete, nettet er fullt av frustrerte brukere. Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 24. august 2009 Forfatter Del Skrevet 24. august 2009 Er ikke bare ute etter å innstalere OS fra minnepenn, det er det som er problemet. Vil kunna laste ISOer som Hiren og Ultimate Boot CD óg. Derfor trenger jeg en bootloader som kan starte ISO'er (eventuelt en ferdig utpakka Windows-innstalasjons-CD) og disse hører mest hjemme i Linux/GNU-delen. Å sette opp Windows til å boote fra USB via en bootloader er vanskelig ja, og jeg fant ingen på google som hadde klart det. Fant det heldigvi ut selv etter mye prøving, men metoden er dessverre litt for tungvindt om jeg planlegger å ha 3-4 forskjellige Windows-versioner på samme minnepinne. Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Dette var interessant! Har hatt en liknende tanke selv.... Følger gladelig med her Ang. partisjonering av minnepinner: Dette går fint under Linux, mens Windows vil bare klare å lese den første partisjonen (eller ingen, husker ikke helt). Dette er fordi flere partisjoner på flyttbare media ikke er tillatt under Windows. Drev å lekte litt med dette da jeg ville ha en Ubuntu + egen arbeidspartisjon på en minnepinne... Lenke til kommentar
Del Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Er ikke bare ute etter å innstalere OS fra minnepenn, det er det som er problemet. Vil kunna laste ISOer som Hiren og Ultimate Boot CD óg.Ikke at jeg kjenner noen av dem, men hvorfor ikke laste dem virtuelt?Fant det heldigvi ut selv etter mye prøving, men metoden er dessverre litt for tungvindt om jeg planlegger å ha 3-4 forskjellige Windows-versioner på samme minnepinne.Personlig har jeg som sagt en virtuell instans av XP SP1 som jeg kan ta med meg hvor som helst (eksempelvis på en live CD) og boote opp hvor jeg vil. Kun plassen på USB-pennen vil begrense hvor mange OS jeg kan få inn på den. Jeg ser fortsatt ikke helt hva det er du skal med denne USB-pennen, kanskje du kan forklare det litt nærmere? Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 24. august 2009 Forfatter Del Skrevet 24. august 2009 Å gjøre det virtuelt blir litt tungvidt, da det ofte er eldre maskiner gjerne uten virtualiseringsstøtte i prosessor. Jeg skal bruker minnepenne til alt, det er det som er tingen: 1: Ha filer på den. 2: Ha "fikse-CD'er" a la Hiren og Ultimate Boot CD lagt inn som kan bootes enkelt (ergo ikke noe virtuelt greier). 3: Kunne boote BartPE (windows live) 4: Kunne innstalere Windows 5: Kunne boote Puppy (linux live) 6: Kunne innstalere Ubuntu/Arch Jeg vil altså slippe CD-er, jeg har alt på en plass, jeg kan enkelt endre på Windows-CD'ene eller Puppy-innstalasjonen, oppdatere til nyere Ubuntu versioner osv osv. I tillegg er det et utmerket reparasjonsverktøy å ha i lomma. Det enkleste til nå som jeg har funnet ut er å ha Grub4Dos innstalert. Det mest ultimate ville vært å ha en bootloader som kunne boote hvilken som helst ISO - ettersom alle de overnevnte punktene kan ligge på hver sin ISO - uten bruk av visualisering eller det å måtte laste et operativsystem i mellom først. Lenke til kommentar
m99 Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Hvis en partisjonerer minnepinnen (det er mulig å gjøre det i Windows også ved å disable RMB), er det da mulig å legge inn en boot-manager? Vil BIOS kunne se alle partisjonene? Forøvrig så hadde forsøket til Todda7 vært den mest ideelle løsningen. Lenke til kommentar
Del Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Jeg skal bruker minnepenne til alt, det er det som er tingen:1: Ha filer på den. 2: Ha "fikse-CD'er" a la Hiren og Ultimate Boot CD lagt inn som kan bootes enkelt (ergo ikke noe virtuelt greier). 3: Kunne boote BartPE (windows live) 4: Kunne innstalere Windows 5: Kunne boote Puppy (linux live) 6: Kunne innstalere Ubuntu/Arch Hm, den type fleksibilitet du etterspør er antagelig ikke mulig med MS programvare. Det er antagelig utfordrende nok med linux over hele linja. Merk at det ikke er noe problem å gi virtuelt OS tilgang til harddisken direkte, så fikse-CD'er funker nok fett virtuelt. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Jeg har med hell installert Linux på en fysisk partisjon mens jeg kjørte installeren virtuelt. Den lot seg fint boote opp "rett på jernet" etterpå, så med linux skal ikke dette være umulig. Windows derimot, håndterer drivere på en annen måte, og setter opp det meste under installasjon.. så det kan være vrient å få til noe sånt uten bluescreen ved første boot. Kan kanskje gå med Windows7, neppe med XP. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå